خبرهای داغ
کدخبر: ۱۷۹۳۷
تاریخ خبر:

چه خانه‌‌ها و املاکی مشمول مالیات می‌شوند؟

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ کشور، برخی از خانه‌ها و املاک مشمول مالیات ۲ در هزار می‌شوند.

چه خانه‌‌ها و املاکی مشمول مالیات می‌شوند؟

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ که دولت تدوین و برای بررسی و تصویب به مجلس فرستاده شده است، برای خانه‌های بیش از ۲۵ میلیارد تومان مالیات در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایران، بر اساس جزییات منتشر شده لایحه بودجه ۱۴۰۳، زمین‌های مسکونی، اداری و تجاری فاقد اعیانی و باغ‌ویلاهای مجلل که ارزش آنها بیش از ۲۵ میلیارد تومان است، مشمول مالیات ۲ در هزار می‌شود که این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک املاک فوق بوده است.

در بند «ش» تبصره ۶ عوارض و مالیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز با احتساب عرصه و اعیان و واحدهای مسکونی که ارزش آنها بیش از ۲۵ میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان ۲ در هزار می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک آن بوده است.

واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای در حال ساخت مشمول این مالیات نمی‌شوند و باغ‌ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون‌های ماده ۹۹ و ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل ۲ برابر مالیات باغ‌ویلاهای مجاز خواهند شد که ۵۰ درصد از جریمه‌های دریافتی بر حسب مورد به شهرداری یا دهیاری محل اختصاص می‌یابد.

آیین نامه اجرائی این بند، ظرف ۲ ماه از تاریخ تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

بر اساس این بند، وزارتخانه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها موظفند امکان دسترسی برخط به سامانه مربوطه و همچنین از طریق وب سرویس را حداکثر تا پایان شهریور ماه به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن را در اختیار این سازمان قرار دهند. سازمان امور مالیاتی مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول بر اساس ارزش به قیمت روز آنها که توسط سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود، حداکثر تا پایان آذرماه سال ۱۴۰۳ اقدام نمایند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برسانند.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها