خبرهای داغ
کدخبر: ۴۱۱۴
تاریخ خبر:

خودپردازها پول نقد ندارند، چون بانک‌ها پول ندارند!

در هفته‌های اخیر کمبود پول نقد در عابر بانک‌ها باعث ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده است. مشکلی که به نظر می‌رسد. مشکلی که به نظر می‌رسد ریشه آن کمبود دارایی نقدی بانک‌ها است.

خودپردازها پول نقد ندارند، چون بانک‌ها پول ندارند!

اعتماد نوشت: صورت‌های مالی ۲۵ بانک ایران نشان می‌دهد تنها ۸ درصد از تمامی دارایی بانک‌ها به صورت نقد نگهداری می‌شود و مابقی به شکل‌های دیگر دارایی مانند ملک، طلا، ارز و … نگهداری می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که اگر خودپردازها پول ندارند، بخشی از آن به بانک‌ها برمی‌گردد که پول نقد ندارند تا در خودپردازها جاگذاری کنند. 

به نظر می‌رسد دو دلیل خاص بتوان برای نبود پول در خودپردازها ارایه کرد: دلیل اول به تمایل بیشتر برخی مشاغل مانند پزشکان و وکلا و حتی در مواردی خرده‌فروشان برای دور زدن قوانین مالیاتی برمی‌گردد؛ اتفاقی که به افزایش تقاضا برای پول نقد دامن زده و در آن سو، بانک‌ها به دلیل اموال غیرمنقولی که دارند، در برابر عرضه اسکناس مقاومت می‌کنند. اما دلیل دوم نیز نارضایتی اجتماعی است که در کشور وجود دارد.

فضای اجتماعی ایران به گونه‌ای است که نگاه غالب بر نشان دادن این «اعتراض» در هجوم بردن به بازار پول نقد است. اما به هر حال، افزایش تقاضا برای پول نقد همان قدری برای اقتصاد ایران آسیب به همراه دارد که مقاومت بانک‌ها در پرداخت پول نقد.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها