خبرهای داغ
کدخبر: ۲۱۸۷۹
تاریخ خبر:

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان شد

سه هفته پس از انتخابات، پارلمان پاکستان شهباز شریف را به عنوان رهبر اکثریت انتخاب کرد به این ترتیب او را قادر است تا دولت جدید تشکیل دهد.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان شد

سه هفته پس از انتخابات، پارلمان پاکستان شهباز شریف را به عنوان رهبر اکثریت انتخاب کرد به این ترتیب او را قادر است تا دولت جدید تشکیل دهد.

به این ترتیب شهباز شریف از حزب مسلم لیگ نواز به عنوان بیست و چهارمین نخست وزیر پاکستان کار خود را آغاز می‌کند.

براساس گزارش رویترز، شریف ۷۲ ساله، برادر کوچکتر نواز شریف، نخست وزیر سه دوره است که رهبری کمپین انتخاباتی حزب مسلم لیگ نواز پاکستان (PML-N) را برعهده داشت.

در انتخابات هشتم فوریه پاکستان نامزد‌های مورد حمایت خان بیشترین کرسی‌ها را به دست آوردند، اما رقبای سیاسی عمران خان، نخست وزیر سابق محبوس پاکستان، در چارچوب یک توافق بر سر اشتراک قدرت «شهباز شریف» را به عنوان کاندیدای مشترک خود برای نخست وزیری معرفی کردند.

این توافق بعد از چند روز مذاکراتی که رهبران حزب مسلم لیگ، حزب مردم پاکستان و دیگر احزابی که در انتخابات پارلمانی هشتم فوریه قادر به کسب تعداد کرسی‌های کافی برای تشکیل دولت به طور مستقل نشدند، حاصل شده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس نتایج نهایی اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزد‌های مستقل وابسته به حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) به رهبری عمران خان، با کسب ۹۳ کرسی از ۲۶۵ کرسی، توانستند بیش‌ترین کرسی را از آنِ خود کنند، اما تعداد کرسی‌های آن‌ها برای تشکیل مستقل یک دولت کافی نیست.

در جایگاه دوم، حزب مسلم لیگ پاکستان به رهبری نواز شریف (PML-N) با ۷۵ کرسی و در جایگاه سوم نیز حزب مردم پاکستان به رهبری بیلاوال بوتو زرداری با کسب ۵۴ کرسی قرار گرفتند.

شهباز شریف، برادر نواز شریف است که در پی سرنگونی عمران خان با رای عدم اعتماد پارلمان از نخست وزیری در سال ۲۰۲۲، جانشین وی در این سمت شد. عمران خان بعد از این برکناری از بابت جرایم متعدد در دادگاه محکوم شد، اما حامیان او معتقدند که این محکومیت‌ها با انگیزه سیاسی برای آنکه او را از قدرت دور نگه دارند مطرح شده‌اند.

رهبران احزب رقیب سیاسی عمران خان در یک کنفرانس خبری شبانه اعلام کردند توانسته‌اند با ائتلاف با یکدیگر تعداد آرای کافی برای تشکیل یک دولت را کسب کنند.

آن‌ها همچنین از توافق خود بر سر معرفی آصف علی زرداری، رئیس جمهور اسبق پاکستان از حزب مردم به عنوان کاندیدای مشترک خود برای ریاست جمهوری در زمانی که پارلمان جدید و تمامی چهار مجلس قانونگذاری ایالتی پاکستان در هفته‌های آینده جانشین عارف علی، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری را انتخاب کنند، خبر دادند.

قبل از دوران نخست وزیری، شریف جوان بیشتر به عنوان یک مدیر شناخته می‌شد تا یک سیاستمدار، و سه بار به عنوان وزیر ارشد در بزرگترین استان کشور، پنجاب خدمت کرده بود.

اما به عنوان نخست‌وزیر، او به سرعت نقش صلح‌ساز را بین احزاب ائتلافی که اغلب بر سر سیاست‌های کلیدی با یکدیگر در تضاد هستند، بر عهده گرفت. بزرگترین دستاورد شهباز شریف در دوره کوتاه تصدی خود، دستیابی به کمک مالی صندوق بین المللی پول با پاکستان در آستانه نکول بدهی بود.

این قرارداد پس از آن امضا شد که شریف در ماه ژوئن شخصاً با کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول تماس گرفت.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها