خبرهای داغ
کدخبر: ۴۶۱۷
تاریخ خبر:

بارش عجیب باران ماهی بر فراز شهر!

لاجامانو شهری در حاشیه بیابانی خشک در استرالیا است که پیش از این هم بارها شاهد پدیده مشابهی در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۰۴ و دهه ۱۹۸۰ بوده. در سال ۲۰۱۰ هم، دقیقا همین گونه از ماهی در این شهر باریده بود.

بارش عجیب باران ماهی بر فراز شهر!

بارش عجیب باران ماهی بر فراز شهر لاجامانو، یک شهر کوچک در منطقه‌ای خشک در شمال استرالیا و در فاصله ۹۰۰ کیلومتری شمال شهر داروین، باعث حیرت ساکنان این منطقه شد.

طبق گزارش دیلی‌میل نکته جالب توجه اینجاست که در سی سال اخیر، چهار بار دیگر نیز این اتفاق در این منطقه رخ داد بود که آخرین بار آن به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد.

بارش عجیب باران ماهی بر فراز شهر!

اندرو جانسون جاپانانگا، عضو شورای محلی و صحرای مرکزی لاجامانو، در این رابطه گفت:« ما شاهد طوفان بزرگی بودیم که به سمت منطقه ما حرکت می‌کرد و تصورمان این بود که فقط باران می‌بارد. ولی وقتی بارش باران شروع شد، دیدیم که همراه با باران، ماهی‌های زیادی نیز به روی زمین می‌افتند.»

طبق گفته جف جانسون، ماهی‌شناس موزه کوئینزلند، این ماهی‌ها، نوعی ماهی بومی استرالیا به نام Leiopotherapon تک‌رنگ بوده‌اند که هریک از آنها به اندازه کف‌دست یک بچه هستند. بارش ماهی‌ها در طول شب اتفاق افتاد و مردم در همان شرایط که از خواب بیدار شدند، دیدند که شهر مملو از این ماهی‌هاست که بسیاری از آنها نیز هنوز زنده بودند. جاپانانگا در این باره گفت:« تعدادی از این ماهی‌ها هنوز در گودال‌های آب زنده‌اند و می‌چرخند. بچه‌ها این ماهی ها را برمی‌دارند و آنها را در یک تنگ یا شیشه نگهداری می‌کنند.»

این گونه ماهی که با نام spangled grunter نیز شناخته می‌شوند، یکی از رایج‌ترین و فراوان‌ترین گونه‌های ماهی آب‌های شیرین در استرالیا هستند که طول آنها ممکن است تا ۲۵.۵ سانتی‌متر هم برسد؛ اگرچه که معمولا طول‌شان ۱۵ سانتی‌متر است.

بارش عجیب باران ماهی بر فراز شهر!

اگرچه که هنوز دلیل بارش ماهی ها از آسمان مشخص نیست، اما نکته جالب توجه اینجاست که این شهر پیش از این هم بارها شاهد پدیده مشابهی بوده که این اتفاقات در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۰۴ و دهه ۱۹۸۰ رخ داده. در سال ۲۰۱۰، دقیقا همین گونه از ماهی در این شهر باریده بود. جالب اینجاست که در برخی موارد خاص، علاوه بر بارش ماهی از آسمان، پدیده‌هایی مثل بارش حیوانات دیگری از جمله قورباغه، خفاش، کرم و عنکبوت نیز در مناطق مختلفی از دنیا رخ داده است.

آلیس اسپرینگز یکی از ساکنان این منطقه که در جریان بارش ماهی‌ها در دهه ۱۹۸۰ نیز در لاجامانو بود، در این باره گفته:« یک روز صبح بیدار شدم. در آن زمان در مدرسه کار می‌کردم و خیابان‌های خاکی بیرون از خانه‌ام، پر از ماهی شده بود. ماهی‌های کوچکی بودند ولی تعدادشان خیلی زیاد بود. واقعا حیرت‌آور بود.»

دلیل بارش حیوانات اصلا روشن نیست ولی یکی از تئوری‌های قوی در این رابطه این‌گونه است که حیوانات ممکن است به درون یه ستون گردبادمانندی از هوای سریع که برروی سطح آب تشکیل می‌شود، کشیده شده باشند و بدین‌ترتیب مسافتی طولانی را در جو طی کرده باشند.

گزارش کتابخانه کنگره نیز حکایت از آن دارد که ستون‌های گردباد مانند آب، آنقدر قدرتمند هستند که حیوانات کوچک را به درون گرداب بمکند.

ارنست اگی از دانشگاه پردو در این رابطه گفته:« من حوضچه‌های کوچکی را دیده‌ام که بعد از عبور یک گردباد عبوری، به معنای واقعی کلمه آب‌شان تخلیه شده است. از همین رو بی‌دلیل نیست که قورباغه‌ها یا دیگر حیوانات مثل باران از آسمان ببارند.»

در ادامه این تئوری به این نکته اشاره شده که بعد از آنکه این حیوانات به داخل جریان هوا مکیده می‌شوند، در فاصله‌ای بسیار دور، روی زمین پرتاب می‌شوند . احتمالا این دلیل باران حیوانی سال ۲۰۲۱ در منطقه Texarkana نیز باشد.

تئوری دیگری که درباره بارش ماهی در منطقه Texarkana مطرح شده حاکی از این است که پرندگانی این ماهی‌ها را در دهان داشته‌اند و در هنگام پرواز از فراز این منطقه، این ماهی‌ها را به زمین پرت کرده‌اند. این تئوری در مورد پدیده سال ۲۰۲۲، زمانی که هزاران ماهی آنچوی از آسمان برفراز شهر سانفرانسیسکو ریخته شدند نیز مطرح است.

لاجامانو، منطقه‌ای دور از دریا و در حاشیه یک بیابان در استرالیاست؛ بدین‌معنا که حجم زیادی از آب در نزدیکی این منطقه وجود ندارد. یکی دیگر از تئوری‌هایی که در مورد بارش ماهی در این منطقه مطرح می‌شود، این است که ماهی‌ها از آسمان به زمین نریخته‌اند؛ بلکه از طریق یک سیل وارد شهر شده باشند.

مایکل هامر، متصدی ماهی‌ها در موزه و گالری هنری Northern Territory می‌گوید:« بیشتر مواقع، افراد بعد از باران می‌بینند که ماهی‌های زیادی همه جا پراکنده و پخش هستند. در اکثر مواقع این اتفاق در پی سیلابی محلی رخ می‌دهد و از یک چاله آب کوچک این ماهی‌ها در سطح شهر پخش می‌شوند. ولی طبیعتا نمی‌توان این مورد که ماهی‌ها توسط یک طوفان کوچک جابجا شده و در منطقه دیگری روی زمین بیفتند را رد کرد.»

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها