خبرهای داغ
کدخبر: ۷۵۸۰
تاریخ خبر:

انتخابات ترکیه؛ وضعیت نامزد‌ها در نظرسنجی‌ها چطور است؟

در شرایطی که اکثر نظرسنجی‌ها از پیشتازی ناچیز کمال قلیچداراوغلو، رهبر اپوزیسیون ترکیه که مورد حمایت ائتلاف شش حزبی است و کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم حکایت دارند، دو مرکز نظرسنجی از احتمال پیروزی اردوغان در انتخابات با اختلاف اندک خبر داده‌اند.

انتخابات ترکیه؛ وضعیت نامزد‌ها در نظرسنجی‌ها چطور است؟

نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات «ای‌آرای‌دی‌ای» (AREDA) و «ای‌اس‌ای‌ال» (ASAL) نشان می‌دهند که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه احتمالا در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری با اختلاف کمی پیروز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه قرار است در تاریخ ۱۴ مه (فردا یکشنبه) برگزار شود. اگر هیچ یک از نامزد‌ها نتوانند به بیش از ۵۰ درصد رای برسند، دور دوم انتخابات قرار است دو هفته بعد از آن در تاریخ ۲۸ مه برگزار شود.

نظرسنجی ای‌آرای‌دی‌ای نشان داد که ۵۱.۳ درصد از مردم ترکیه آمادگی دارند تا در انتخابات فردا به اردوغان رای بدهند، در حالی که ۴۴.۲ درصد از قلیچداراوغلو حمایت می‌کنند. نامزد سوم، سینان اوغان هم تقریبا ۴ درصد رای به دست می‌آورد. براساس این نظرسنجی، ائتلاف حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی‌گرا بیش از ۵۱ درصد آرا را به دست خواهند آورد.

همچنین نظرسنجی ای‌اس‌ای‌ال پیش‌بینی کرد که اردوغان ۵۰.۶ درصد و قلیچداراوغلو ۴۶.۳ درصد آرا را به دست خواهند آورد.

نظرسنجی ای‌آرای‌دی‌ای بین ۲۵ هزار تن از ۱۱ تا ۱۲ مه انجام شد. این یکی از اولین نظرسنجی‌هایی است که پس از انصراف محرم اینجه از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه انجام شد. از چهارم مه، نظرسنجی‌ها موظف شدند مشخص کنند که چه کسی نظرسنجی‌های آن‌ها را برای انتشار آن‌ها سفارش داده و بودجه آن‌ها را تامین کرده است. با این حال این مرکز آموزشی پژوهشی، اطلاعاتی در مورد منبع تامین مالی و حاشیه خطا ارائه نکرده است. نظرسنجی ای‌اس‌ای‌ال هم بین ۲۰۰۰ تن از ۱۰ تا ۱۲ مه انجام شد. پس از انصراف محرم اینجه، این موسسه دوباره با شرکت‌کنندگان تماس گرفت تا اطلاعات خود را به روز کند. حاشیه خطای نظرسنجی مذکور ۲.۵ درصد اعلام شد.

در همین حال دیگر نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که برتری کمال قلیچداراوغلو، مردی که رجب طیب اردوغان را در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به چالش می‌کشد، پس از انصراف ناگهانی محرم اینجه تقویت شده و نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی پنج درصدی اوست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عقب‌نشینی محرم اینجه، یکی از چهار شرکت‌کننده در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه می‌تواند نتیجه انتخاباتی را که به عنوان بزرگترین آزمون اردوغان در دو دهه سلطه او محسوب می‌شود، به گونه دیگری رقم بزند.

پس از بیانیه غیرمنتظره محرم اینجه از مقام دفتر حزبش در آنکارا، شاخص اصلی سهام ترکیه ۶ درصد جهش کرد. با توجه به اینکه کمال قلیچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون ترکیه متعهد شده است تا سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان را معکوس کند، بازار‌های مالی ناآرامی نشان می‌دهند.

اوراق قرضه دلاری ترکیه تا ۲.۵ سنت در دلار افزایش یافت و به بیش از ۸۲ سنت رسید؛ سطوحی که آخرین بار بیش از یک سال پیش مشاهده شده بود.

انتخابات ترکیه؛ وضعیت نامزد‌ها در نظرسنجی‌ها چطور است؟

نظرسنجی انجام شده توسط موسسه کوندا (Konda) حاکی از آن است که حمایت از اردوغان ۴۳.۷ درصد و قلیچداراوغلو ۴۹.۳ درصد است و این نشان می‌دهد میزان درصد قلیچداراوغلو برای آنکه او بتواند در دور اول رای‌گیری به پیروزی برسد و کار به دور دوم انتخابات در ۲۸ مه نرسد، هنوز پایین است. برای پیروزی در ۱۴ مه، رسیدن به بیش از ۵۰ درصد رای ضروری است.

این نظرسنجی در ۶ تا ۷ مه قبل از اعلام وضعیت محرم اینجه انجام شد. بکر آگیردیر، مدیر کوندا پس از اعلام این خبر در وب‌سایت خبری تی‌۲۴ گفت: احتمال برنده شدن کمال قلیچداراوغلو با کناره‌گیری محرم اینجه افزایش یافت. اگر او ۵۱ درصد را کسب کند، تعجب نمی‌کنم.»

یافته‌های نظرسنجی کوندا تا حد زیادی با برخی دیگر از نظرسنجی‌ها همخوانی داشت که قلیچداراوغلو را پیشتاز نشان می‌دهد. او نامزد یک ائتلاف اپوزیسیون شش حزبی است و همچنین ریاست حزب مردم جمهوری‌خواه (CHP) را بر عهده دارد، پرچمی که تحت آن محرم اینجه برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۸ نامزد شد و ناکام ماند.

همچنین نظرسنجی کوندا حمایت از سینان اوغان، نامزد چهارم ریاست جمهوری را ۴.۸ درصد نشان می‌دهد. این موسسه گفته بود که اکثریت رای‌دهندگان اوغان و محرم اینجه به سمت رای دادن به قلیچداراوغلو در دور دوم تمایل دارند.

در همین حال نظرسنجی متروپول (Metropoll) هم نشان داد که انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود، چون قلیچداراوغلو ۴۹.۱ درصد و اردوغان ۴۶.۹ درصد رای به دست آوردند. در دور دوم، قلیچداراوغلو با ۵۱.۳ درصد برنده می‌شود.

پارلمان بلاتکلیف

هاکان اکباس، مدیر عامل خدمات مشاوره استراتژیک که یک شرکت مشاور سیاسی مستقر در استانبول است، گفت که اردوغان قصد دارد به دور دوم رای‌گیری مقابل قلیچداراوغلو راه یابد.

او گفت: با توجه به زلزله و بحران اقتصادی، این امر همچنان برای او موفقیت‌آمیز خواهد بود. آنچه در حال حاضر مهم‌تر از آن است، نتایج پارلمان است.

به گفته این تحلیلگر، اگر پارلمان معلق و بلاتکلیف وجود داشته باشد، اردوغان می‌تواند خود را به عنوان عامل ایجاد ثبات در دور دوم به تصویر بکشد.

انتخابات ترکیه؛ وضعیت نامزد‌ها در نظرسنجی‌ها چطور است؟

نظرسنجی کوندا حاکی از آن است که از ائتلاف حاکم اردوغان با ۴۴.۰ درصد در انتخابات پارلمانی حمایت می‌شود و حمایت از ائتلاف اصلی اپوزیسیون ۳۹.۹ درصد است. از این نظر ائتلاف اردوغان پیشتاز است. انتظار می‌رود که حزب حامی کرد‌ها موسوم به دموکراتیک خلق‌ها که از قلیچداراوغلو حمایت می‌کند، نقش کلیدی را ایفا کند.

موسسه کوندا اعلام کرد، حزب حامی کرد‌ها که بابت تهدید دادگاه و منع فعالیت، تحت نشان حزب دیگری فعالیت می‌کند و همچنین متحدان چپگرای آن، می‌توانند حمایت ۱۲.۳ درصدی را در پارلمان به دست آورند. این باعث می‌شود که اردوغان و متحدانش در اقلیت باقی بمانند.

کوندا که تنها یک نظرسنجی را قبل از رای‌گیری منتشر می‌کند، با ۳۴۸۰ تن در ۳۵ مرکز استان ترکیه مصاحبه حضوری انجام داد. موسسه کوندا اعلام کرد، این نظرسنجی دارای حاشیه خطای مثبت منفی ۲.۲ درصد در سطح اطمینان ۹۹ درصد است.

انتخابات ترکیه؛ وضعیت نامزد‌ها در نظرسنجی‌ها چطور است؟

در همین حال آخرین نظرسنجی‌های پولیتیکو حاکی از آن است که در انتخابات ۱۴ مه، اردوغان ۴۶ درصد، قلیچداراوغلو ۵۰ درصد، محرم اینجه ۲ درصد و سینان اوغان به ۳ درصد رای می‌رسند. این بررسی برای قبل از انصراف اینجه از انتخابات ۲۰۲۳ بود. این در حالیست که در دور اول انتخابات سال ۲۰۱۸، اردوغان ۵۲.۶ درصد، محرم اینجه ۳۰.۶ درصد، صلاح‌الدین دمیرتاش ۸.۴ درصد و مرال آکشنر ۷.۳ درصد رای گرفته بودند.

در همین حال نظرسنجی‌های پولیتیکو نشان می‌دهند که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده می‌شود و اردوغان به ۴۹ درصد و قلیچداراوغلو به ۵۱ درصد رای می‌رسد. در نتیجه قلیچداراوغلو می‌تواند رقیبش را شکست دهد.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها