خبرهای داغ
کدخبر: ۷۷۰۷
تاریخ خبر:

رقابت نفس‌گیر رجب و قلیچدار

آرای اردوغان کمتر از ۵۰ درصد شد

بر اساس آخرین روند شمارش آرا رجب طیب اردوغان نسبت به رقیب خود یعنی کمال قلیچدار اوغلو پیشتاز است اما این برتری شکننده به نظر می رسد.

آرای اردوغان کمتر از ۵۰ درصد شد

 شورای عالی انتخابات ترکیه ممنوعیت زمانی انتشار نتایج انتخابات این کشور را لغو کرد و شبکه تلویزیونی تی.آر.تی نتایج اولیه شمارش آرای ۲۵ درصد از صندوق ها را اعلام کرد که بر اساس آن، اردوغان پیشتاز است.

در انتخابات امروز در داخل کشور ترکیه ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ رای دهنده واجد شرایط رای بودند که چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر از آنها برای نخستین بار پای صندوق های رای رفتند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

اگر هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نتواند حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای از مجموع آرای معتبر را کسب کند، انتخابات به دور دوم کشیده می شود که در این صورت، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

 

آمار خبرگزاری آناتولی؛ رای اردوغان به زیر ۵۰ درصد رسید

طبق آمار اعلام شده از سوی خبرگزاری آناتولی با شمارش ۸۹ درصد آرا، رای رجب طیب اردوغان به ۴۹.۹۴ درصد رسید. کمال قلیچدار اوغلو نیز ۴۴.۳۰ درصد آرا را کسب کرده است.

 

رویترز به نقل از منابعی از اردوگاه دو رقیب انتخابات: دور دوم محتمل است

خبرگزاری رویترز از قول منابعی در حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و حزب جمهوری خلق ترکیه به رهبری کمال قلیچدار اوغلو گزارش داد که بر اساس نتایج هیچکدام از این دو نامزد از ۵۰ درصد آرای لازم برای پیروزی کامل در انتخابات عبور نخواهند کرد.

 

در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شود، تاریخ برگزاری آن دو هفته دیگر خواهد بود.

قلیچداراوغلو : مراقب صندوق‌های رای باشید

کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و رقیب اصلی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، پس از اتمام مراحل رای گیری با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر خطاب به هواداران خود اعلام کرد: «مراقب صندوق‌های رای باشید.هرگز تا زمانی که صورتجلسه امضا شده نهایی صندوق‌ها تحویل داده نشود، از محل شعبه خارج نشوید. من می خواهم به قهرمانان دموکراسی خود فریاد بزنم، تجلی کامل و صحیح اراده مردم به عزم شما بستگی دارد. ببینید، ارزش خستگی شما را دارد.»

پیام اردوغان پس از بسته شدن شعب اخذ رای

دوستان عزیز، همراهان گرامی به یاری خداوند فرآیند اخذ رای در سراسر کشور، همانگونه که شایسته دموکراسی ما بود به پایان رسید. حالا زمان مراقبت جدی از صندوق هاست. تا زمانی که نتایج قطعی شود مراقب اراده ملتمان باشید! روند شمارش آرا همچنان ادامه دارد و هرگونه تلاش برای اعلام سریع نتایج به معنای غصب اراده ملی است.

 

دمیرتاش از زندان: از آرای خود محافظت کنید

 

صلاح الدین دمیرتاش، سیاستمدار کرد زندانی از شهروندان و مقاماتی که در روند شمارش آرا مشغول به فعالیت هستند خواسته است که سمت خود را ترک نکنند.

رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها که سومین حزب بزرگ کشور است در توییتی نوشت: «هرگز صندوق‌های رای و هیات‌های انتخابات را ترک نکنید حتی اگر چند روز طول بکشد تا نتایج نهایی شود.»

 

او گفت: «از آرای خود محافظت کنید، همه ترکیه پیروز می‌شود.»

 

وی اضافه کرد پیش بینی می‌شود که مخالفان بگویند که در دور نخست پیروز شده‌اند.

 

مشارکت بالای مردمی در انتخابات

شواهد میدانی حکایت از مشارکت بالای مردمی در این انتخابات دارد بطوریکه صندوق‌ها از پاکت‌های رآی پر شده است. پیش بینی می‌شود نتایج اولیه انتخابات از ساعت ۲۱ امشب بصورت پی در پی از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام شده و در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد. شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد تا پایان رآی گیری امروز هیچ رویداد امنیتی رخ نداده است. رسانه‌های ترکیه‌ای میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را بیش از ۸۷ درصد اعلام کردند.

جشن پیروزی زودهنگام طرفداران اردوغان

 

شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر گزارش داد: طرفداران حزب عدالت و توسعه ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان، در حالی که حدود یک سوم آرای انتخابات ریاست جمهوری شمارش شده است، با برگزاری تجمع‌هایی در شهرهای مختلف ازجمله آنکارا، جشن پیروزی گرفتند.

آناتولی، آمارها را از مقر حزب حاکم اعلام می‌کند

 

شهردار آنکارا گفت: نتیجه انتخابات هنوز مشخص نیست و مدیر خبرگزاری آناتولی، آمارها را از مقر حزب حاکم اعلام می کند.

احزاب مخالف اردوغان: خبرگزاری «آناتولی» فریبکاری می‌کند

احزاب مخالف رجب طیب اردوغان، خبرگزاری آناتولی را به فریبکاری در انتشار نتایج انتخابات متهم کردند.

 

سخنگوی حزب اردوغان: سران حزب جمهوری از همان ابتدای شمارش آرا می‌گفتند که پیشتازیم

«عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه در سخنانی گفت که سران حزب جمهوری از همان ابتدای شمارش آرا می‌گفتند که پیشتازند اما این عاری از صحت است.

شهردار استانبول: قلیچدار اوغلو رئیس جمهوری بعدی ترکیه است

«اکرم امام اوغلو» شهردار استانبول گفت طبق آماری که در اختیار دارم «قلیچدار اوغلو» رئیس جمهور بعدی ترکیه است.

شهردار آنکارا: طبق اطلاعاتی که دارم قلیچدار اوغلو پیشتاز است

«منصور یاواش» شهردار آنکارا مدعی شد بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارد، «قلیچدار اوغلو» نامزد مورد حمایت وی، پیشتاز انتخابات است.

نتایج آرا در خارج از ترکیه چگونه بوده است؟

برخی از نتایج اولیه که از شعب رای‌گیری در کشورهای دیگر به دست آمده است نشان می‌دهد اردوغان در آلمان پیشتاز است اما در بریتانیا قلیچدار اوغلو در رتبه نخست قرار گرفته است.

 

طبق نتایج اولیه اعلام شده، قلیچدار اوغلو در بریتانیا ۸۱ درصد آرا را کسب کرده است، در حالی که رای اردوغان ۱۶ درصد اعلام شده است.

 

در آلمان رای اردوغان تاکنون ۶۵ درصد اعلام شده و رای قلیچدار اوغلو ۳۲ درصد است.

 

قلیچدار اوغلو در ایتالیا با ۵۳ درصد آرا پیشتاز است و رای اردوغان ۳۴ درصد است.

 

طبق آخرین ارای شمارش شده، قلیچدار اوغلو در سوئد ۵۷ درصد رای کسب کرده است و سهم اردوغان ۴۰ درصد است. در آمریکا قلیچدار اوغلو ۸۰ درصد آرا را به خود اختصاص داده است و اردوغان تنها ۱۶ درصد رای به دست آورده است.

 

طبق آمارهای اعلام شده، تنها حدود ۱۱ درصد از صندوق‌ها شمارش شده‌اند و مشارکت حدود ۵۴ درصد بوده است.

 

 

 

منبع: خبر آنلاین
copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها