کدخبر: ۸۵۶۲
تاریخ خبر:

پیشنهادی عجیب برای آتش‌بس میان روسیه و اوکراین

چین پیشنهادی عجیب و البته بی‌شرمانه برای آتش‌بس میان روسیه و اوکراین مطرح کرد.

 پیشنهادی عجیب برای آتش‌بس میان روسیه و اوکراین

اکو ایران نوشت: چین به دلیل آسیب‌دیدن روسیه از تحریم‌های غرب به یک راه نجات اقتصادی حیاتی برای روسیه تبدیل شده است.

چین در تلاش برای برقراری آتش‌بس میان مسکو و کیف به مقامات اروپایی پیشنهاد داد که بخش‌هایی از اوکراین که هم اکنون تحت اشغال قرار دارد، در اختیار روسیه باقی بماند.

به گفته منابع غربی آگاه از مذاکرات در اروپا، نماینده اعزامی چین برای طرح صلح جنگ اوکراین، یک پیام روشن را منتقل کرد: «اروپایی‌ها باید استقلال خود از آمریکا را اعلام کنند و دعوت به برقراری یک آتش‌بس فوری کرده و بگذارند که روسیه بخش‌هایی از اوکراین را که اشغال کرده است را نگه دارد.

به نوشته پایگاه وال‌استریت ژورنال، لی هوی، یکی از دیپلمات‌های ارشد که این ماه از کیف، ورشو، برلین، پاریس و بروکسل بازدید کرده است، از دولت‌های اروپایی خواست که چین را به عنوان جایگزین اقتصادی واشنگتن ببینند. او گفت که باید به سرعت برای پایان‌دادن به درگیری بین روسیه و اوکراین اقدام کنند. مقامات گفتند. لی قرار بود روز جمعه به مسکو سفر کند.

در حالی که این مقامات می‌گویند هنوز برای رد تلاش‌های پکن زود است، توانایی چین برای میانجی‌گری صادقانه در هر مذاکره‌ای را با توجه به نزدیکیش با مسکو، زیر سؤال بردند. این مقامات گفتند که تا زمانی که نیروهای روسیه از اوکراین خارج نشوند، صلح امکان‌پذیر نیست.

یک دیپلمات که با لی گفت‌وگو کرد، گفت: «ما توضیح دادیم که توقف درگیری به نفع جامعه بین‌المللی نیست، مگر اینکه نیروهای روسیه از این کشور خارج شوند». این دیپلمات گفت که به لی گفته شده که «جدایی اروپا و آمریکا غیرممکن بوده» و اروپا از حمایتش از اوکراین عقب‌نشینی نمی‌کند.

یک دیپلمات دیگر گفت: «آنها احتمالاً در حال آزمایش اتحاد غربی‌ها بوده و می‌خواهند ابتکار خود را نشان دهند». یکی دیپلمات دیگر گفت که نفع اصلی چین در شکست‌نخوردن روسیه و عدم استفاده مسکو از تسلیحات هسته‌ای است.

چین به دلیل آسیب‌دیدن روسیه از تحریم‌های غرب به یک راه نجات اقتصادی حیاتی برای روسیه تبدیل شده است. پکن انرژی زیادی از روسیه وارد کرده و از زمان حمله مسکو به اوکراین، صادرات چین به روسیه از کالاهایی مانند تراشه‌های کامپیوتری و سایر لوازم الکترونیکی که مصارف غیرنظامی و نظامی دارند، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

در ماه مارس، شی جین‌پینگ بلافاصله پس از انتشار طرح صلح جنگ اوکراین، با ولادیمیر پوتین در مسکو ملاقات کرد. هر دو از یکدیگر به عنوان دوست عزیز یاد کردند و شی به پوتین گفت که کشورهایشان اهداف مشابه زیادی داشته و با همکاری و تعامل قطعاً به این اهداف خواهند رسید.

پایتخت‌های اروپایی گفته‌اند که پیشنهاد صلح چین و پذیرش روسیه نشان می‌دهد که پکن در قبال مناقشه بی‌طرف نبوده و همراه مسکو است. پیشنهاد صلح ۱۲ ماده‌ای چین که در فوریه منتشر شد، خواستار آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح است؛ اما جزئیات کمی ارائه می‌دهد. در حالی که به نظر می‌رسد این هشداری پنهان به مسکو برای تشدید درگیری با استفاده از تسلیحات هسته‌ای است، همچنین حاوی انتقادات غیرمستقیمی از ایالات متحده و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. اولین نکته آن «احترام به حاکمیت همه کشورها» است؛ اما از روسیه نمی‌خواهد از اوکراین خارج شود و به تجاوز روسیه نیز اشاره‌ای نمی‌کند.

چین در تلاش برای تضعیف تقابل ایالات متحده با افزایش نفوذ جهانی پکن، سعی دارد که کشورهای اروپایی را جذب خود کند. اروپا در سال‌های اخیر به مواضع آمریکا در زمینه امنیت اقتصادی و تجارت نزدیک‌تر شده و به طور فزاینده‌ای نسبت به چین محتاط شده است.

در حالی که دولت بایدن در مذاکرات نهایی، انتظار حضور و نقش‌آفرینی چین را دارد، به دلیل روابط نزدیک پکن با مسکو نسبت به نیتش به عنوان یک میانجی صلح تردید دارد. در ماه مارس، کاخ سفید تلاش کرد تا جلوی درخواست پکن برای آتش‌بس را گرفته و اعلام کرد که چنین اقدامی در واقع تأیید فتوحات روسیه است.

مقامات غربی گفتند که اروپا به شکل گسترده‌ای با واشنگتن همسو است؛ زیرا بدون خروج نیروهای روسیه هیچ صلحی در اوکراین حاصل نشده و اروپایی در مورد روابط شی با پوتین نگرانند.

دیپلمات‌های اروپایی گفتند که در طول دیدار با لی، به دنبال انتقال سه پیام اصلی بودند؛ چین باید به فشار بر روسیه برای عدم استفاده از تسلیحات هسته‌ای ادامه دهد، به روسیه کمک‌های نظامی ارسال نکند و تجاوز مسکو را محکوم کند. آنها همچنین از لی خواستند تا از تلاش‌های بین‌المللی برای تأمین امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، بزرگ‌ترین تأسیسات اتمی اروپا که در اشغال روسیه است، حمایت کند.

لی، نماینده ویژه پکن در امور اوراسیا و سفیر سابق چین در روسیه از اوکراین، لهستان، فرانسه، آلمان، بلژیک، مقر نهادهای اتحادیه اروپا و ناتو بازدید کرده است. دیپلمات‌های چندین کشور گفتند که در انتقال پیام واحد به لی با هم هماهنگ هستند.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام فرانسوی‌ای که این هفته با لی دیدار کرده بود به دیپلمات چینی گفت که فرانسه متقاعد شده است که چین می‌تواند نقش سازنده‌ای در صلح عادلانه و پایدار در اوکراین ایفا کند. این مقام بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید کرد و گفت فرانسه و اتحادیه اروپا به حمایت درازمدت از اوکراین مصمم هستند.

وزارت امور خارجه لهستان پس از سفر لی به ورشو گفت که معاون وزیر به او گفت: «لهستان نگران اعلام پکن برای تقویت روابط دوجانبه با روسیه است». مقامات اتحادیه اروپا گفته‌اند که جنگ اوکراین روابط آنها با چینی که تهاجم مسکو را محکوم نکرده را پیچیده می‌کند.

 

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها