خبرهای داغ
کدخبر: ۱۳۴۳
تاریخ خبر:

استانبول شهر گربه‌ها + ویدئو

حجم ویدیو: ۳.۲۹M مدت زمان : ۰۰:۰۰:۱۰ دانلود

استانبول یکی از زیباترین شهرهای ترکیه و جهان است و آنقدر جاذبه و دیدنی دارد که هرکس با هر سلیقه ای عاشق آن می شود. عشق به استانبول حتی شامل حیوانات هم می شود و گربه ها هم عاشق این شهر افسانه ای و میهمان نواز هستند. جالب است بدانید که وقتی به استانبول سفر می کنید اولین موضوعی که با آن مواجه می شوید تعداد زیاد گربه ها در خیابان ها و کوچه ها و حتی داخل مراکز خرید است! مردم استانبول بر اساس موازین و رئوفت اسلامی با حیوانات بسیار مهربان هستند و با آن ها رفتار محبت آمیزی دارند. گربه های استانبول ساکنین محترم و دوست داشتنی شهر هستند و اغلب مردم به آن ها غذا می دهند، برایشان جای خواب تهیه می کنند و خلاصه نمی گذارند آب در دلشان تکان بخورد. نمی دانیم نظرتان در مورد گربه چیست و آیا شما هم عاشق این پشمالوهای دوست داشتنی هستید یا نه. اما امروز می خواهیم در مورد این ساکنین بامزه استانبول صحبت کنیم که جزء جاذبه های گردشگری شهر به حساب می آیند و حسابی در دنیا معروف شده اند! با الی گشت همراه باشید.

گربه

چرا این همه گربه در استانبول وجود دارد؟

شاید بگویید که خب در هر شهر و دیاری گربه وجود دارد! اما واقعیت این است که در استانبول گربه ها جایگاهی ویژه دارند. گربه های استانبول می توانند وارد مغازه ها شوند، داخل کافه ها بروند و در کنار مشتریان بنشینند و در اماکن گردشگری و تاریخی استانبول راهنمای دوست داشتنی شما بشوند یا در خیابان های سنگفرش استانبول مدت طولانی با شما همراه و همقدم شوند! اما به راستی چرا در این شهر این همه گربه وجود دارد و راز این مهربانی و رفتار دوستانه با گربه ها چیست؟ گربه های استانبول شهرتی جهانی پیدا کرده اند و روزنامه ها و نشریات بین المللی بارها به این موضوع پرداخته اند.

زندگی گربه ها در شهر استانبول

به طور مثال در مقاله ای که سال ۲۰۰۷ در نشریه اکونومیست منتشر شده این طور آمده است:

«ترکیه تنها کشور در بین کشورهای مسلمان نیست که با گربه‌ها با مهربانی رفتار می‌کند. در دین اسلام گربه‌ها حیواناتی تمیز تلقی می‌شوند و احادیث و روایات متعددی از پیامبر اسلام در مورد محبت به گربه وجود دارد. در یکی از این روایات آمده است که حضرت محمد روزی به نماز برخاستند، اما گربه مورد علاقه ایشان که معزه نام داشت روی آستین لباس حضرت خوابیده بود. پیامبر اسلام برای آن که گربه را بیدار نکند آستینش را جدا کرد تا گربه همچنان به خوابش ادامه دهد. در روایتی دیگر آمده است که گربه یکی از اصحاب پیغمبر به نام ابوهریره که به معنای پدر گربه هاست حضرت محمد را از حمله یک مار زهرآگین نجات داد. حضرت محمد بارها در روایات مختلف گربه را حیوانی قابل احترام نامیده اند و توصیه کرده اند که رفتاری مهربانانه و توام با رئوفت با این حیوانات دوست داشتنی داشته باشیم. در دوره های بعد و در دوران اوج شکوه و تمدن اسلامی گربه ها نگهبانان کتابخانه های بزرگ آن زمان بودند و نسخ خطی و کتاب های باارزش را از تخریب موش ها حفظ می کردند. همچنین در دوره هایی که طاعون شهرها را فرامی گرفت این گربه ها بودند که مردم شهر را از مرگ نجات می دادند.»

گربه در اسلام

کِدی، مستندی راجع به گربه های استانبول

در میان مردم مسلمان باوری وجود دارد که می گوید: اگر گربه ای را بکشی، برای جبران این گناه و بخشوده شدن در نزد خداوند باید یک مسجد بسازی! به همین دلیل جای تعجب نیست که در جای جای شهر استانبول گربه ها رفت و آمد دارند و مردم با عطوفت و مهربانی با آن ها رفتار می کنند. در هر محله و کوچه گربه های ثابتی وجود دارند که سال هاست در آن جا زندگی می کنند. اگرچه این گربه ها متعلق به فرد خاصی نیستند و صاحب مشخصی ندارند اما همه مردم و اهالی از آن ها مراقبت می کنند و همه با هم مراقب این موجودات نازنین هستند. جالب است بدانید که در جام جهانی بسکتبال گربه ای با چشم های دورنگ سبز و آبی به نام بس کت (Bascat) حضور داشت تا برای تیم ها خوش یمنی و شانس به همراه داشته باشد. در سال ۲۰۱۶ مجله گود در مقاله ای خبری منتشر کرد مبنی بر این که: «این زمستان، یکی از امامان جماعت قسمتی از مسجد را سرپناهی برای گربه های بی پناه کرده است.» تعداد گربه های استانبول در حدود ۳۰۰۰۰ تخمین زده شده است.

مستند کدی

شهرت گربه های استانبول با ساخت فیلمی مستند افزایش پیدا کرد. سال گذشته مستند کِدی (Kedi) در سینماهای جهان به نمایش درآمد. این فیلم روایتی از وضعیت زندگی گربه های این شهر می پردازد و نشان می دهد که گربه ها بخشی از فرهنگ و هویت شهر استانبول هستند. در مستند کدی، استانبول را به عنوان خانه امنی برای گربه ها معرفی می کند و گربه های مختلفی را نشان می دهند که آزادانه در نقاط مختلف شهر تردد می کنند و با شیطنت هایشان مردم و همین طور توریست ها را سرگرم می کنند. سازندگان فیلم به خوبی این موضوع را به تصویر کشیده اند که هرکس در استانبول زندگی کرده باشد حتما خاطره ای از گربه ها هم دارد. برخی عاشقانه آن ها را دوست دارند، برخی از گربه ها می ترسند و برخی دیگر به آن ها توجهی نمی کنند، اما در هر صورت گربه ها به عنوان شهروندانی شاد در این شهر زیبا کاملا پذیرفته شده اند. جالب است بدانید باراک اوباما در بازدیدی که از شهر استانبول داشته در کنار مسجد ایاصوفیه توقف می کند تا گربه های مشهور و دوست داشتنی این منطقه را ببینید و با آن ها آشنا شود!

محبت به گربه ها

تُمبیلی، گربه مشهور و محبوب استانبول

خب در پایان به تمیبیلی (Tombili) می رسیم! گربه تپل و بامزه استانبول که آنقدر مشهور شد که پس از مرگش مجسمه اش را در جای همیشگی اش قرار دادند! تمبیلی گربه ای دوست داشتنی بود که در محله زیوربِی استانبول، در منطقه کادیکوی زندگی می کرد و همیشه در وضعیتی که می بینید لمیده بود و خیابان و مردم را تماشا می کرد. واژه تمبیلی در زبان ترکی به معنای گربه کپل و خپل است و توسط اهالی منطقه به این گربه گفته می شد. تمبیلی با حالتی بی خیال لم می داد و نسبت به مردمی که می خواستند با او بازی کنند رفتاری بسیار بی تفاوت و بیخیال داشت و شاید همین موضوع باعث جذابیتش شده بود! اما شهرت اصلی تمبیلی زمانی افزایش پیدا کرد که تصاویری از حالت لمیده او در شبکه های مجازی منتشر شد و این گربه به سرعت به یکی از محبوب ترین و معروف ترین گربه های جهان تبدیل شد. بسیاری از کاربران با ویرایش عکس، متن ها و نوشته های خنده داری به آن اضافه کرده بودند و همین موضوع باعث رواج و گسترش بیشتر آن شد. این گربه اما مدت کوتاهی پس از شهرت بر اثر بیماری درگذشت. اما مردم که او را بسیار دوست داشتند تصمیم گرفتند یادبودی برای او درست کنند. کمپینی به راه افتاد و با جمع آوری ۱۷۰۰۰ امضا به طور رسمی از شهردار استانبول درخواست کردند تا بنای یادبودی برای تمبیلی ساخته شود. در نهایت مجسمه ای برنزی به شکل تمبیلی ساخته شد و در همان مکانی که همیشه می لمید قرار داده شد! این مجسمه در روز جهانی حیوانات در ۴ اکتبر رونمایی شد و صدها نفر از نقاط مختلف برای یادبود او به منطقه کادیکوی آمده بودند. آن ها با روشن کردن شمع، قرار دادن غذای گربه و دسته های گل یاد و خاطره یکی از ملوس ترین ساکنین شهر را گرامی داشتند! این رویداد توسط تلویزیون رسمی ترکیه به صورت زنده پوشش داده می شد! امروزه اگر به استانبول و منطقه کادیکوی رفتید می توانید از مردم سراغ مجسمه تمبیلی را بگیرید و پاتوق همیشگی این گربه را از نزدیک ببینید.

مجسمه تمبیلی در استانبول

در این مطلب در مورد گربه های استانبول صحبت کردیم و در مورد رفتار مهربانانه و همراه با عطوفت مردم استانبول با گربه ها صحبت کردیم. البته این رفتار به گربه ها محدود نمی شود و در سفر به استانبول بارها شاهد خواهید بود که مردم برای سگ ها، مرغان دریایی و پرندگان غذا می ریزند و با آن ها رفتاری بسیار مهربان دارند. مردم استانبول با گربه ها مهربانند و در عوض گربه ها هم رفتاری بسیار آرام و متین دارند. بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که از گربه ها می ترسید یا گربه ها را دوست ندارید (چرا؟) خیلی نگران نشوید، چون آن ها آنقدر سیر و راضی هستند که مزاحم مردم نمی شوند و اگر متوجه شوند که زیاد از آن ها خوششان نمی آید سمتتان نمی آیند.

مردم استانبول و ترکیه مردمانی مسلمان هستند و طبق احادیث و روایات پیغمبر اسلام و توجه به عطوفت اسلامی با گربه ها و دیگر حیوانات بسیار مهربان هستند. دین اسلام دین مهربانی است و در این دین نه تنها حقوق انسان ها بلکه حقوق حیوانات نیز در نظر گرفته شده است و آزار و اذیت حیوانات زبان بسته به هیچ وجه پذیرفته نیست. مهربانی و کمک به حیوانات یکی از موهبت های دین مبین اسلام است که خوشبختانه در تمام کشورهای مسلمان دیده می شود و هیچ مسلمان معتقدی به حیوانات آسیب نمی رساند.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها