خبرهای داغ
کدخبر: ۱۹۱۱
تاریخ خبر:

ویدئویی جالب از مراحل عصب‌کشی دندان

حجم ویدیو: ۴.۶۴M مدت زمان : ۰۰:۰۰:۳۰ دانلود

هر دندان از دو قسمت به نام تاج و ریشه تشکیل شده است. می‌ توان گفت قسمتی که داخل لثه است، ریشه نام گرفته و قسمت بیرونی تاج می‌ باشد. تاج نیز از مینا و عاج ساخته شده است (مینا قسمت بیرونی و عاج قسمت درونی تاج است). زیر عاج ناحیه‌ ای به نام اتاق پالپ است که درون آن رگ‌ های خونی و اعصاب دندان قرار گرفته‌ اند. به عبارتی اتاق پالپ، بافت نرم دندان می‌ باشد. حال اگر پوسیدگی به اتاق پالپ برسد، تنها راه درمان، عصب‌ کشی است که شامل برداشتن پوسیدگی، زدودن عفونت‌ ها و ترمیم می‌ باشد. مراحل عصب‌ کشی را در ادامه به تفصیل توضیح می‌دهیم.

مراحل عصب‌ کشی دندان

عمل عصب‌ کشی (Root Canal Treatment) با نام آندو هم شناخته می‌ شود.  برای انجام این عمل ابتدا دندانپزشک دندان شما را معاینه می‌ کند و با بررسی رادیوگرافی تشخیص می‌ دهد که پوسیدگی تا چه حد است. اگر پوسیدگی به اتاق پالپ رسیده و کانال‌ های عصبی را عفونی کرده باشد، درمان با عصب ‌کشی آغاز می‌ شود. توجه کنید که وجود آبسه مانعی برای انجام عصب ‌کشی است. بنابراین دندانپزشک با تجویز دارو‌های آنتی بیوتیک، ابتدا عفونت و التهاب را کاهش داده و پس از ۱۰ تا ۱۵ روز که عفونت کاهش پیدا کرد؛ عصب ‌کشی را شروع می‌ کند.

در مرحله اول داروی بی‌ حسی موضعی تزریق می‌ گردد. سپس با استفاده از فرز توربین عاج دندان سوراخ شده بعد از آن اتاقک پالپ برداشته می‌ شود به این شکل دندانپزشک به کانال عصبی دندان می‌ رسد. تعداد کانال عصبی دندان‌ ها متفاوت است. مثلاً اگر۲  کانال عصبی وجود داشته باشد، دندانپزشک می‌ تواند در ۱ جلسه عمل عصب‌ کشی را تمام کند. توسط ابزاری به نام فایل، عصب‌ ها از دندان خارج می‌ شوند و عفونت‌ ها پاک می‌ گردند. با ابزار مشابه دیگری، کانالی که خالی از عصب شده باز‌تر می‌ شود تا پر کردن آن با مواد دندانپزشکی راحت‌ تر باشد.

پس از اینکه عصب‌ ها و عفونت‌ ها برداشته شدند، از مواد مخصوص برای پر کردن کانال و ترمیم تاج استفاده می‌ شود. بیمار می‌ تواند پس از مدتی از روکش برای ترمیم کامل و زیبایی بیشتر دندان استفاده کند.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها