خبرهای داغ
کدخبر: ۱۲۱۶۴
تاریخ خبر:

تصاویر زیبا از منظرۀ دلربای تهرانِ برفی در دوران قاجار

در گرم‌ترین روزهای سال شاید خالی از تفریح نباشد که نگاهی به خاطره‌های برفی تهران بیاندازیم؛ خاطره‌هایی بسیار دور و قدیمی از دوران قاجار.

تصاویر زیبا از منظرۀ دلربای تهرانِ برفی در دوران قاجار

 این روزها در مرداد سال ۱۴۰۲ تهران در حال گذراندن گرم‌ترین روزهایی است که در سال‌های اخیر به خود دیده است. گرمایی که حتی ادارت تهران را به تعطیلی کشانده. اما از قضا شاید این بهترین زمان ممکن برای تماشای خاطره‌های برفی این شهر باشد؛ خاطره‌هایی مربوط به بیشتر از صد سال قبل، در دوران حکومت قاجار.

این عکس‌ها را به احتمال زیاد آنتوان سوروگین عکاس معروف دربار قاجار ثبت کرده است. سوروگین به مدت پنجاه سال، از اواسط حکومت ناصرالدین‌شاه تا اوایل حکومت پهلوی در ایران زندگی کرد و عکس‌های ماندگار و ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت.

تهران قدیم

نخستین عکسی که در اینجا ملاحظه می‌کنید، دورنمایی از دروازۀ دولت و جادۀ منتهی به آن را از داخل شهر نشان می‌دهد. دروازه دولت در آن زمان جزء دروازه‌های شمالی شهر تهران به حساب می‌آمد. آنچه که در عکس جلب توجه می‌کند برف نسبتا سنگینی است که روی دیوارها و درخت‌ها و اطراف جاده نشسته است. منظرۀ کوه‌های برفی نیز از پشت دیوارهای شهر پیدا هستند.

تهران قدیم

عکس دوم از بیرون ورودی میدان مشق یا همان میدان توپخانه گرفته شده و علاوه بر بخشی از داخل میدان، منظرۀ خیابان کنار آن را نیز نشان می‌دهد. با دقت در عکس می‌توان دید که برف‌های خیابان تا حدی به خاطر عبور و مرور ذوب شده‌اند اما داخل میدان همچنان پوشیده از برف است.

تهران قدیم

در عکس سوم نیز خیابان علاءالدوله یا فردوسی را می‌بینیم که پوشیده از برف سنگین است. عده‌ای از مردم در حال عبور از وسط خیابان هستند و یک نفر هم با پارویی در دست مشغول رُفت و روب برف است. چراغ‌های روشنایی اطراف خیابان، درختان پرشمار اطراف آن و بارش برف، این قاب قدیمی را به منظره‌ای رویایی و سحرآمیز تبدیل کرده است.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها