خبرهای داغ
کدخبر: ۱۳۳۱
تاریخ خبر:

رابطه‌ی عفونت‌های سیستم بویایی و تسریع پیشرفت بیماری آلزایمر

مطالعه‌ای تازه این فرضیه را تأیید کرده است که عفونت‌های سیستم بویایی می‌توانند به افزایش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کنند. ‌محققان در این پژوهش به‌جای تمرکز روی نوع خاص ویروس‌ها، توجه خود را به رابطه میان زیست‌نشانگرهای عفونت ویروس و تخریب عصبی در هیپوکامپ معطوف کردند.

رابطه‌ی عفونت‌های سیستم بویایی و تسریع پیشرفت بیماری آلزایمر

مطالعه‌ای تازه این فرضیه را تأیید کرده است که عفونت‌های سیستم بویایی می‌توانند به افزایش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کنند. محققان در این پژوهش به‌جای تمرکز روی نوع خاص ویروس‌ها، توجه خود را به رابطه میان زیست‌نشانگرهای عفونت ویروس و تخریب عصبی در هیپوکامپ معطوف کردند.

محققان سال‌هاست که درباره وجود رابطه‌ای میان بیماری‌های مغزی و عفونت‌های تنفسی حاد تردید داشته‌اند. حالا دانشمندان به‌طور خاص به‌سراغ سیستم بویایی رفته‌اند؛ چرا که فقدان حس بویایی می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه تخریب عصبی در این بیماری مغزی باشد.

آنها در این مطالعه نمونه‌هایی از بافت مغزی افرادی را که بر اثر آلزایمر جان باخته بودند، بررسی کردند. افراد مبتلا به آلزایمر در مقایسه با افرادی در همان سن که به‌لحاظ مغزی سالم بودند، نشانگرهای بیشتری در زمینه عفونت و التهاب در مجرای بویایی داشتند. این مجرای مهم همان مسیری است که در نهایت به هیپوکامپ می‌رسد.

عفونت ویروسی بینی چگونه می‌تواند باعث پیشرفت آلزایمر شود؟

پژوهشگران می‌گویند مشاهدات آنها نشان می‌دهد که سیستم بویایی در افراد مبتلا به آلزایمر احتمالاً به‌طور مرتب تحت حمله عوامل بیماری‌زا و تأثیرات ناشی از آن ازجمله تجمع آمیلوید، فعال‌سازی میکروگلیا و تغییرات میلین بوده است و با توجه به این که فقدان حس بویایی، تجمع آمیلوید در روپوشه بویایی و اختلال عصب‌های حسی در سیستم بویایی از نشانه‌های اولیه آلزایمر به‌حساب می‌آید، مطالعه حاضر این احتمال را افزایش می‌دهد که عفونت ویروسی در مسیر بویایی باعث پیشرفت بیماری آلزایمر شود.

این پژوهش مشخص نکرده است که کدام عوامل بیماری‌زا می‌توانند عامل عفونت‌های مداوم باشند. اما محققان حدس می‌زنند که نوع اول ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-1) و ویروس واریسلا زوستر (VZV) احتمالاً رایج‌ترین عوامل بیماری‌زا در این زمینه باشند.

فرضیه «اندرو بوباک»، محقق ارشد این پژوهش این است که فقدان بویایی در افراد به‌خاطر عفونت ویروسی در نهایت سرعت تخریب هیپوکامپ را افزایش می‌دهد. بنابراین به‌نظر می‌رسد که به‌جای تأثیر مخرب آلزایمر بر حس بویایی، فرایند ازدست‌رفتن حس بویایی است که باعث آسیب به مغز و پیشرفت آلزایمر می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله علمی Neurobiology of Aging منتشر شده است.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها