خبرهای داغ
کدخبر: ۱۶۲۵
تاریخ خبر:

وسایل گرمایشی غیراستاندارد حادثه آفرید

مرگ ۱۰ نفر بدلیل گازگرفتگی در کرج

احمد مهدوی؛ رییس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز از مرگ ۱۰ نفر در البرز طی فصل پاییز بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن خبر داد.

مرگ ۱۰ نفر بدلیل گازگرفتگی در کرج

رییس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز؛ احمد مهدوی با اشاره به اینکه با شروع فصل سرما، حوادثی که مرتبط با استفاده از وسایل گرمایشی در اماکن مختلف است، افزایش می‌یابد، اظهار کرد: در سه ماهه پاییز در مجموع نیروهای اورژانس البرز به ۹۴ ماموریت مسمومیت با گاز مونواکسید کربن اعزام شده‌اند و به ۱۹۹ نفر خدمات پیش بیمارستانی ارائه داده اند.

وی توضیح داد: از این مسموم شده‌ها در مجموع ۱۰۴ نفر به مراکز درمانی منتقل شده و متاسفانه ۱۰ نفر هم جان خود را از دست دادند.

مهدوی با اشاره به عوامل وقوع حادثه گازگرفتگی، افزود: غیراستاندارد بودن برخی وسایل گرمایشی و تجهیزات مرتبط با این وسایل، رعایت نکردن مسایل ایمنی در ساختمان‌ها و نقص در دودکش‌ها بیشترین علت بروز گاز گرفتگی است.

این مسئول بیان کرد: همشهریان باید توجه داشته باشند که نباید از لوله آکاردئونی به عنوان لوله بخاری استفاده کرد و دودکش‌های داخل دیوار باید از جنس مصالح ساختمانی مقاوم بوده و کاملاً مستقل باشد و به صورت مشترک کار نشده باشد چراکه دلیل برخی از حوادث گاز گرفتگی در سال‌های اخیر همین انشعابات مشترک دودکش‌ها بود که بین واحدهای مختلف یک ساختمان وجود داشته است.

وی گفت: وجود کلاهک‌های استاندارد بر روی لوله باعث می‌شود که از سقوط اشیا به داخل دودکش و مسدود شدن مسیر خروج گازها جلوگیری شده و در شرایط وزش باد نیز خروج گازهای منواکسید کربن به بیرون از ساختمان به راحتی صورت پذیرد، بنابراین این سیستم باید هرچند وقت یک بار مورد بازدید قرار گرفته و از سلامت آن اطمینان حاصل شود.

رییس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز افزود: وسایل گرمایشی غیراستاندارد هم می‌تواند منجر به بروز حوادث شود، به خصوص در محیط‌های کارگری به دلیل استفاده از وسایل گرمازایی مانند اجاق گاز برای تأمین گرمای محیط زندگی این افراد، حوادث گاز گرفتگی رخ می‌دهد.

مهدوی اظهار کرد: همچنین رعایت نکاتی از جمله وجود دریچه تبادل هوا در فضای منزل، بازدید و کنترل دودکش‌ها، عدم استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد، عدم قرار دادن آبگرمکن دیواری گازی در فضای بسته از جمله مواردی است که رعایت آن‌ها از سوی شهروندان لازم و ضروری است.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها