خبرهای داغ
کدخبر: ۱۶۶۹
تاریخ خبر:

نشانه‌هایی که می‌گویند شما استرس بیش از حد دارید!

استرس و اضطراب احساس ناخوشایندی است که گاهی با آن مواجه می‌شویم. این احساس در حقیقت واکنشی است نسبت به رویدادها و شرایط دلهره‌آوری که در زندگی فرد ایجاد می‌شود. بنابراین این احساس هم جنبه ادراکی دارد و هم واکنش فیزیولوژیکی با خود به همراه دارد. در واقع ما اضطراب را هم در ذهن و هم در جسم خود تجربه می کنیم.

نشانه‌هایی که می‌گویند شما استرس بیش از حد دارید!

اگر علائم استرس و اضطراب طولانی باشند باعث ایجاد اختلال در زندگی شخص می‌شود که البته به کمک پزشک متخصص می‌توان آن را کنترل و درمان کرد.

بروز نشانه استرس و اضطراب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عوامل ارثی و ژنتیکی، حوادث کودکی، عوامل زیست شناختی و جسمانی (اختلال در سیستم هورمونی)، عوامل محیطی و اجتماعی (زلزله، سیل، مشکلات خانوادگی) و … از جمله مواردی هستند که می‌توانند سبب ایجاد استرس و اضطراب در شرایط مختلف شوند.

۱- احساس خستگی می‌کنید:

اگر باوجودِ یک استراحتِ شبانه‌ی کامل، جدا‌شدن از رختخواب برای‌تان کار سختی است، احتمالا ازنظر بالینی خسته‌ هستید. جین پرنوتو اِرمان، کارشناس آموزش، و متخصص سلامت رفتاری در انجمن سلامتِ کلینیک کلیولند، طی گزارشی می‌گوید: چون بدن‌تان احساس می‌کند بیش‌ازحد کار انجام می‌دهد، حتی داشتن یک خوابِ شبِ خوب هم جهت تجدید‌قوا برای روز بعد کافی نیست. برای کاهش استرس در زندگی‌تان کاری بکنید. بدن‌تان از شما سپاس‌گزار خواهد شد.

۲-نمی‌توانید بخوابید:

عجیب ‌آن‌که، باوجودِ خستگی شدید و همیشگی، وقتی دچار استرس بیش از حد هستید عملا خوابیدن برای‌تان دشوارتر می‌شود. بی‌خوابی استرسی از این نشات می‌گیرد که نمی‌توانید به تعهدات‌تان در زندگی فکر نکنید به علاوه‌ای این واقعیت که بدن‌تان هنوز، فارغ از این‌که ساعت چند است، در «حالت اضافه‌کاری» است. و البته چون نمی‌توانید بخوابید، روز بعد خسته‌تر هم خواهید بود که این خستگی فقط بار استرس شما را افزایش می‌دهد.

۳- همیشه بیمار هستید:

بدیهی است، اگر خواب‌تان دچار مشکل باشد، بیماری ظرف مدت کوتاهی، به دنبال بی‌خوابی، به سراغ‌تان می‌آید. چون بدن‌تان در این دوره‌ی پراسترس بیش‌ازحد کار کرده است، مجالی برای بهبود یافتن از بیماری یا مریضی کوچکی که در وجود شما رخنه کرده، نداشته است و شما حتی برای جنگیدن با کوچکترین سرماخوردگی هم روزگار سختی را پیش‌رو خواهید داشت. مطالعات نشان داده‌اند وقتی دچار استرس هستید، سیستم ایمنی بدن شما حدود ۳۰% ضعیف‌ می‌شود. «روز سلامت روان» داشتن، اغلب حسن‌تعبیری است برای «سر کار نرفتن»، ولی بعضی‌وقت‌ها لازم است این کار را انجام دهیم تا بدن و ذهن‌مان را سالم نگه‌داریم.

۴- بیش‌از اندازه احساساتی شده‌اید:

دکتر لوسی هِمِن، توضیح می‌دهد، «وقتی به شدت دچار استرس هستید، ساقه‌ی مغزتان – بخش پیشین مغز- اوضاع را به‌دست می‌گیرد و بخشی که پیامدها را پیش‌بینی می‌کند در سایه پنهان می‌شود.» به همین خاطر است که استرس داشتن باعث می‌شود غصه‌ی گذشته‌ها را بخورید، یا اگر کسی سربه‌سرتان گذاشت خیلی زود از کوره در بروید. یادتان می‌آید وقتی بچه بودید و تا دیروقت بیدار می‌ماندید و مجبورتان می‌کردند بخندید؟ مفهوم همان است. آن‌وقت‌ها بدن‌تان آن‌قدر تحت استرس ناشی از خستگی بود که کوچک‌ترین چیزی، هرچند به شکلی احمقانه، شما را دوباره به‌ خنده می‌انداخت. ولی وقتی یک آدم‌ بالغ هستید و استرس باعث می‌شود کسی را که در مترو به شما تنه زده است با فشار به عقب هل بدهید، این بار واکنش شما-برخلاف واکنش‌های زمان کودکی- چندان خنده‌دار نیست!

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها