خبرهای داغ
کدخبر: ۱۸۸۲۸
تاریخ خبر:

تشدید آلودگی هوا و تعطیلی مدارس

در خصوص احتمال تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا در تهران و چند استان دیگر از سوی مقامات توضیحاتی ارائه شده است.

تشدید آلودگی هوا و تعطیلی مدارس

با توجه به شدت گرفتن آلودگی هوا در پایتخت و کلانشهرها بحث تعطیلی مدارس حسابی داغ شده است. امروز هم با توجه به هشدار هواشناسی برای برخی استان‌ها احتمال تعطیلی مدارس می‌رود.

آلودگی هوا، به عنوان یکی از مشکلات محیطی جهانی، تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت انسان‌ها دارد. ذرات معلق، مواد شیمیایی و گازهای آلاینده می‌توانند به صورت مستقیم در صدمات قلبی-عروقی، مشکلات تنفسی و افزایش بیماری‌های ریوی و مزمن، به ویژه در افراد مسن و گروه‌های حساس، موثر باشند. طولانی‌مدت بودن تماس مداوم با این آلاینده‌ها می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مزمنی مانند آسم، برونشیت، و حتی برخی انواع سرطان شود. در مواجهه با آلودگی هوا، توجه به کیفیت هوای محیطی و انتخاب روش‌های حفظ و ارتقاء آن، مهمترین اقداماتی است که می‌تواند به حفظ سلامتی جامعه و کاهش مخاطرات احتمالی مرتبط با آلودگی هوا کمک کند.

به گزارش خبر فوری تا این لحظه خبری مبنی بر تعطیلی ادارات و مدارس استان البرز برای روز دوشنبه ۱۱ دی به علت آلودگی هوا منتشر نشده است و خبری از تشکیل جلسه کمیته اضطرار نیست.

تعطیلی مدارس اصفهان فردا سه شنبه ۱۲ دی؟

هم اکنون (دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ – ساعت ۸) کیفیت هوای کلانشهر اصفهان با میانگین شاخص ۱۳۶ AQI در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

برخلاف وجود آلودگی هوا در استان اصفهان و عدم تعطیلی مدارس که دور از انتظار بود امروز دوشنبه پیش بینی آب و هوایی استان حکایت از ورود سامانه بارشی و بارندگی در اصفهان در نظر گرفته شده است .

با توجه به این پدیده باید منتظر کاهش شاخص آلودگی باشیم و ببینیم که آیا این اتفاق رخ خواهد داد و از شدت آلاینده ها کاسته می شود یا خیر .

در همین راستا با توجه به وجود هفت برابری ذرات آلاینده و آلودگی در اصفهان نسبت به تهران ، جلسه کمیته اضطرار باز هم تشکیل نشد و مدارس در هیچ مقطعی تعطیل نبود .

امیدواریم با ورود سامانه بارشی به کشور شاهد افزایش بارندگی و کاسته شدن از حجم آلاینده ها دانش آموزان در هوایی پاک به تحصیل بپردازند .

در صورت افزایش آلاینده ها باید منتظر تصمیمات مدیریت بحران استان باشیم.

 

تعطیلی مدارس خوزستان فردا ۱۲ دی

با توجه به شرایط آلودگی هوا در چهار شهر خوزستان که به وضعیت ناسالم رسیده است، احتمال تعطیلی مدارس و ادارات در این شهرها وابسته به تصمیم مسئولان و مقامات مربوطه است.

همانطور که شاخص آلودگی هوا (AQI) به مقادیر بسیار بالا و ناسالم رسیده است، این موضوع می‌تواند برای سلامتی افراد، به‌ویژه گروه‌های حساس مانند کودکان و افراد مسن، خطرناک باشد. برای احتیاط و حفظ سلامت عمومی، اتخاذ تصمیماتی مانند تعطیلی مدارس و ادارات ممکن است در نظر گرفته شود.

 

تعطیلی مدارس / آلودگی شدید هوا در اهواز

سامانه پایش کیفی هوای کشور: در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ صبح براساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در سوسنگرد ۱۶۴، اهواز ۱۶۰، هندیجان ۱۵۶ و خرمشهر ۱۵۲ AQI است که نشان دهنده وضعیت قرمز و ناسالم است.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های مهم در جوامع مدرن است که تأثیرات جدی بر سلامت انسان‌ها دارد. تماس مداوم با ذرات معلق در هوا می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی، بیماری‌های قلبی-عروقی، اختلالات در سیستم ایمنی بدن، و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن شود. افرادی که در مناطق با آلودگی هوای بالا زندگی می‌کنند، به خصوص گروه‌های حساس مانند کودکان، سالمندان، و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، بیشترین تأثیرات منفی را تجربه می‌کنند. بنابراین، کاهش آلودگی هوا و اجرای سیاست‌های بهینه جهت حفظ کیفیت هوای شهری ضروری است تا سلامت و رفاه جامعه حفظ شود.

دستورالعمل تعطیلی مدارس بر اثر آلودگی هوا بازنگری می‌شود؟

شفاف‌سازی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نسبت به خبر «کاهش تعطیلات تابستانه مدارس‌»

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره انتشار خبری از زبان وی مبنی بر کاهش تعطیلات تابستانه، خبر مذکور را تکذیب و در این زمینه شفاف‌سازی کرد.

علی محبی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «حرف‌هایی مثل کم کردن تعطیلات تابستانه را از قول بنده مطرح کرده و تیترهایی زده بودند در حالی که این‌طور نبود و وقتی به آن خبرنگار بزرگوار گفتم که «کجای حرف من چنین چیزی گفته شده؟» ایشان گفتند که «من استنتاج کردم.»

وی با بیان این‌که همین استنتاج خبرنگار از عرایض بنده، مسائل زیادی را رقم زد، خاطرنشان کرد: «تیتری زده بودند با عنوان «ساماندهی تعطیلات تابستانه» در حالی که اصلا چنین چیزی نبود. خبرگزاری‌های رسمی و غیررسمی دیگر نیز تیترهای جدیدی از روی آن خبر زده بودند. برای مثال؛ «خداحافظی با تعطیلات تابستانه» ، «تعطیلات تابستانه 2 ماهه می‌شود»‌، «سال تحصیلی از اول شهریور شروع می‌شود» و... در حالی که اصلا چنین چیزی وجود نداشت و بنده چنین حرفی نزده بودم.»

محبی گفت: «خبرنگاری سوال کرد که «آیا ممکن است که تعطیلاتی برای آلودگی هوا، سرمای هوا و... در نظر گرفته شود؟» و در ادامه نیز پرسید «آیا تعطیلات رسمی کشورهای دیگر کمتر از ایران است؟» که بنده هم جواب دادم خیر؛ چنین قضاوتی نمی‌شود کرد که تعطیلات ما بیشتر از کشورهای دیگر است. در کشورهای دیگر هم تعطیلات دارند اما نوع تعطیلات‌شان هدفمند و متفاوت با ما است.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اظهار کرد: «واقعاً اگر بشود آلودگی هوا را پیش‌بینی کرد که دقیقا در چه بازه زمانی از فصل پاییز و زمستان رخ می‌دهد، شاید بتوان راهکاری پیدا کرد اما در کشور هنوز به این مدل نرسیده‌ایم که دقیق بدانیم ظرف مدت زمانی قابل پیش‌بینی و مشخصی، آلودگی هوا خواهد بود و متاسفانه علاج قطعی هم فعلا برای رفع آلودگی وجود ندارد و آموزش و پرورش باید خودش را با این شرایط منطبق کند.»

وی با بیان اینکه یکی از راه‌ها این است که ببینیم کشورهای دیگر در این زمینه چه تجربه‌ای دارند، خاطرنشان کرد: «بعد از مسائل مربوط به غیرحضوری شدن مدارس در پی آلودگی هوا یک کار پژوهشی انجام دادیم و تعطیلات ناشی از آلودگی هوا در دنیا را رصد کردیم و نتایج آن نیز به مقام عالی وزارت ارائه شد.»

محبی افزود: «امیدواریم همین کار پژوهشی، منشا بازنگری در دستورالعمل تعطیلی مدارس بر اثر آلودگی هوا شود که این موضوع در هیات دولت بررسی می‌شود. در آن‌جا استدلال کرده‌ایم که ما کشوری هستیم که به نسبت کشورهای دیگر در این زمینه خیلی زود تصمیم می‌گیریم و اولین جایی که تعطیل می‌کنیم مدرسه است. این اشتباه است در حالی که آلودگی‌های به مراتب بالاتر از تهران و شهرهای مختلف ایران در خیلی از کشورها پیش می‌آید و مدارس را تعطیل نمی‌کنند و استدلال هم این است که در شهری که آلوده است چه در منزل و چه در کلاس درس به یک میزان آلودگی وجود دارد، راهکار بین‌المللی این است که باید شرایطی در مدرسه ایجاد کرد که در ایام آلودگی هوا دانش‌آموزان در فضای باز فعالیت نداشته باشند.»

 

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها