خبرهای داغ
کدخبر: ۲۳۷۹۱
تاریخ خبر:

چالش‌ها و فرصت‌های حقوقی در عصر دیجیتال

​وکالت نامه یکی از مهم ترین اسناد قضایی است که به افراد اجازه می‌دهد تا به صورت قانونی بتوانند برای انجام و پیگیری کارهای خود فردی را جانشین خودشان قرار بدهند. با این همه ممکن است تحت شرایطی وکیل و موکل قادر به ارتباط نباشند که در این مواقع وکالت از راه دور به عنوان راهکار اصلی مطرح می‌شود.

چالش‌ها و فرصت‌های حقوقی در عصر دیجیتال

وکالت نامه چه نوع سندی است؟

وکالت نامه قراردادی میان وکیل و موکل اوست که به موجب آن، موکل وکیل را برای انجام کاری به نیابت از خود انتخاب می‌کند. طی تنظیم وکالت نامه، هر دو طرف به یکدیگر تعهداتی می‌دهند که این تعهدات لازم الاجرا بوده و تخطی از آن‌ها در صورت پیگیری، دارای پیگرد قانونی خواهد بود.
 
برای تنظیم وکالت نامه باید به دفتر وکیل یا دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کرد. البته اخیرا امکان تنظیم وکالت از راه دور نیز فراهم شده است. در شرایطی که موکل و وکیل امکان ملاقات‌های متعدد را نداشته باشند، تنظیم وکالت از راه دور بهترین گزینه محسوب می‌شود.
 
چالش‌ها و فرصت‌های حقوقی در عصر دیجیتال
 

آیا تنظیم وکالت از راه دور ممکن است؟

قبلا اشاره شد که این موضوع تقریبا اتفاق جدیدی در حوزه قضا و وکالت محسوب می‌شود. به صورت کلی برای تنظیم وکالت از راه دور، موکل باید به نزد وکیل رفته و در حضور او وکالت از راه دور را تنظیم کرده و به محل سکونت خود برگردد. با این همه، قانونگذار در قانون به این امر اجازه داده است که بتوان بدون نیاز به رفت و آمد یک وکالت از راه دور را تنظیم کرد.
 

چه روش هایی برای تنظیم وکالت از راه دور وجود دارد؟

برای تنظیم وکالت به طور کلی ۲ روش اصلی موجود است:
 
۱-استفاده از پست:
وکیل نگارش وکالت نامه را بر اساس خواسته‌ها و تعهدات مورد توافق دو طرف انجام می‌دهد و سپس آن را برای موکل خود ارسال می‌کند. موکل وکالت نامه را دریافت کرده و در صورتی که تمام مفاد و موارد وکالت از راه دور را قبول داشته باشد، آن را امضا می‌کند. با انجام این امضا، وکیل ariadadyar.com رسما وکالت امور توافق شده از سمت موکل را بر عهده می‌گیرد.
 
۲- تنظیم وکالت از راه دور به صورت الکترونیک:
در این روش که نسبت به روش قبلی پیچیده تر است، وکیل به سامانه خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می‌کند و اطلاعات خود و نیز اطلاعات موکلش را وارد می‌کند. پس از ثبت اطلاعات، وکیل درخواست ثبت تنظیم قرارداد وکالت نامه را انجام می‌دهد. بعد از ثبت درخواست وکیل، قرارداد به صورت الکترونیکی برای موکل ارسال می‌شود. موکل باید این قرارداد وکالت را خوانده و در صورتی که با مفاد آن موافق باشد، آن را تایید کند. پس از تایید او، وکالت به صورت قانونی ثبت شده و ارزش قانونی خواهد داشت.
 

تنظیم وکالت از راه دور در خارج از ایران

گاهی فاصله و مسافت بین وکیل و موکلش به یک شهر و استان خلاصه نشده و یکی از آن ها در کشور دیگری سکونت دارد. در این صورت سوالی پیش می‌آید این است که آیا تنظیم وکالت از راه دور برای افراد خارج از کشور ممکن است؟ که در این خصوص باید گفت که این مورد نیز توسط قانونگذار پیش بینی شده و اشخاص می‌توانند عقد وکالت را برای افراد مقیم خارج از ایران نیز تنظیم کنند که این کار از طریق سامانه تاک‌ انجام می‌گیرد.
 

وکالت از راه دور حقوقی

تنظیم وکالت از راه دور برای افراد مقیم خارج از کشور چگونه است؟
نگارش وکالت از راه دور برای افراد مقیم خارج از کشور نیاز به انجام و اتمام چند مرحله دارد. برای انجام این کار باید به روش زیر عمل کرد:
• موکل می‌بایست در قدم اول به سایت تاک‌ یا همان سامانه تایید اسناد کنسولی مراجعه کند و در این وب سایت ثبت نام کند. 
• در مرحله بعد موکل باید اطلاعات خودش و وکیلش را در سامانه تاک وارد کرده و رمز عبور و نام کاربری خود را انتخاب کند. 
• سپس موکل گزینه دفتر حفاظت منافع ایران - واشنگتن را انتخاب کند و نوع وکالت نامه مدنظر خود را پیدا و روی آن کلیک می‌کند. 
• در آخرین گام موکل باید وکالت از راه دور را تنظیم و آن را تایید کند. پس از تایید وکالت نامه برای موکل کد رهگیری ارسال می‌شود. 
 

دو نکته اصلی درباره تنظیم وکالت از راه دور

در حین تنظیم وکالت از استانی به استانی دیگر و یا از کشوری به کشور های دیگر باید دو نکته مهم را مدنظر داشت. این دو نکته به شرح زیر هستند:
• اگر وکالت نامه به صورت پستی تنظیم‌ و ارسال شود، امکان جعل آن وجود دارد. به همین دلیل بهتر است با دقت بیشتری این کار انجام شود. چنانچه امضا در وکالت نامه جعل شود و این امر ثابت گردد، مقام قضایی می‌تواند آن را فسخ کند. 
• در صورتی که در هنگام تنظیم وکالت نامه تاریخی برای وکالت مشخص نشود، وکالت نامه به صورت مادام العمر به حساب می‌آید. 
copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها