خبرهای داغ
کدخبر: ۲۵۵۲
تاریخ خبر:

طالبان: سرها را بپوشانید؛ نیاز به گردن زدن نیست!

پس از به دست گرفتن قدرت در آگوست ۲۰۲۱، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان حکم داد که همه مانکن‌ها باید از ویترین مغازه‌ها خارج شوند یا سر آن‌ها بریده شود، اما پس از سرپیچی فروشندگان، در دستوری جدید اعلام شده که سر مانکن‌ها پوشانده شود.

طالبان: سرها را بپوشانید؛ نیاز به گردن زدن نیست!

منابع رسانه‌ای از دستور طالبان در افغانستان برای پوشاندن قسمت سر مانکن‌ها و مدل‌های پلاستیکی در مغازه‌های فروش لباس زنانه خبر دادند.

مغازه داران سر مانکن‌ها را با فویل آلومینیومی، کلاه گیس، کیسه‌های پارچه‌ای و کیسه‌های پلاستیکی سیاه در سرتاسر کابل می‌پوشانند تا به قوانین سختگیرانه مذهبی طالبان پایبند باشند.

در ابتدا، طالبان خواستار سر بریدن مانکن‌ها بودند، اما حالا دستور داده‌اند تا سر مانکن‌ها پوشانده شود.

به گزارش رسانه‌های محلی، پس از به دست گرفتن قدرت در آگوست ۲۰۲۱، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان حکم داد که همه مانکن‌ها باید از ویترین مغازه‌ها خارج شوند یا سر آن‌ها بریده شود.

آن‌ها این دستور را بر اساس تفسیری از قوانین اسلامی عنوان کردند که مجسمه‌ها و تصاویر شکل انسان را ممنوع می‌کند، زیرا می‌توان آن‌ها را به عنوان بت پرستش کرد!

در پی این دستور برخی از فروشندگان لباس‌های زنانه اقدام به پیروی از آن کرده و برخی دیگر سرپیچی کردند. مخالفان می‌گویند که نمی‌توانند لباس‌های خود را به درستی به نمایش بگذارند یا به مانکن‌های ارزشمند آسیب برسانند.

پس از آن طالبان دستور خود را اصلاح کردند و به صاحبان مغازه‌ها اجازه دادند که سر مانکن‌ها را بپوشانند.

فروشندگان که باید بین اطاعت از طالبان و تلاش برای جذب مشتری تعادل برقرار کنند راه‌حل‌های متنوعی که آن‌ها ارائه کرده‌اند در بازار لیسه کابل، ویترین‌ها و نمایشگاه‌ها با مانکن‌هایی با لباس‌های مجلسی و پر از رنگ و تزئین پر شده‌اند و همه در انواع مختلف پوشش‌های سر.

بشیر، یکی از فروشندگان لباس زنان گفت: من نمی‌توانم سر مانکن‌ها را با چیز‌های پلاستیکی یا زشت بپوشانم، زیرا این کار باعث می‌شود ویترین و مغازه من زشت به نظر برسد. مانند سایر فروشندگان، او با آسوشیتدپرس به شرطی صحبت کرد که فقط نام کوچکش در خبر درج شود.

اقتصاد افغانستان پس از تسلط طالبان و قطع منابع مالی بین المللی سقوط کرده است و تقریباً کل جمعیت را به فقر کشانده است.

طالبان: سرها را بپوشانید؛ نیاز به گردن زدن نیست!

لباس‌های شیک همیشه در افغانستان برای عروسی‌ها رایج بوده است، که حتی قبل از طالبان معمولاً از نظر جنسیتی تفکیک می‌شدند و به زنان این فرصت را می‌داد تا در جامعه محافظه‌کار این کشور بهترین لباس‌های خود را بپوشند. در زمان طالبان، عروسی یکی از معدود فرصت‌های باقی مانده برای گردهمایی‌های اجتماعی است. اما با کاهش درآمد مردم و افزایش فقر، این چیز‌ها دیگر اهمیت چندانی ندارند.

بشیر با بیان اینکه فروش او به نصف کاهش پیدا کرده گفت: خرید لباس عروس، شب و لباس سنتی دیگر اولویت مردم نیست. مردم بیشتر به دریافت غذا و زنده ماندن فکر می‌کنند.

صاحب مغازه دیگری به نام حکیم، روی سر مانکن‌هایش فویل آلومینیومی قرار داد. او گفت: من از این تهدید و ممنوعیت فرصتی ساختم و این کار را انجام دادم تا مانکن‌ها حتی جذاب‌تر از قبل شوند.

در یک مغازه، مانکن‌هایی که لباس‌های آستین‌دار به تن داشتند، کیسه‌های پلاستیکی مشکی روی سر خود داشتند. مالک گفت که نمی‌تواند بیشتر از این کاری کند.

عزیز، یکی دیگر از صاحبان مغازه فروش لباس زنانه هم گفت که ماموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان مرتباً در مغازه‌ها و مراکز خرید گشت می‌زنند تا از سر بریدن یا پوشاندن مانکن‌ها مطمئن شوند. او گفت: همه می‌دانند مانکن‌ها بت نیستند و هیچ‌کس آن‌ها را پرستش نمی‌کند. در تمام کشور‌های مسلمان از مانکن برای نمایش لباس استفاده می‌شود.

به گزارش فرارو، تعداد کمی از مانکن‌های مرد در ویترین‌ها دیده می‌شوند، که سر آن‌ها هم پوشانده شده که نشان می‌دهد مقامات طالبان به طور یکسان این ممنوعیت را اعمال می‌کنند.

یک زن به نام رحیما که در بازار لیسه مریم این برای خرید آمده گفت: وقتی مانکن‌ها را می‌بینم، احساس می‌کنم آن‌ها نیز اسیر و گرفتار شده اند و احساس ترس به من دست می‌دهد. احساس می‌کنم خودم را پشت این ویترین‌ها می‌بینم، یک زن افغان که از همه حقوقش محروم شده است.

طالبان: سرها را بپوشانید؛ نیاز به گردن زدن نیست!

پس از به قدت رسیدن طالبان آن‌ها در ابتدا گفتند که قوانین سختگیرانه‌ای را که در زمان اولین حکومت خود در اواخر دهه ۱۹۹۰ اعمال کردند، بر جامعه تحمیل نخواهند کرد. از آن زمان، طالبان محدودیت‌های سخت‌تری به‌ویژه بر زنان اعمال کرده‌اند.

آن‌ها زنان و دختران را از تحصیل بیشتر از کلاس ششم منع کرده اند، آن‌ها را از اکثر مشاغل منع کرده اند و از آن‌ها خواسته اند هنگام بیرون رفتن صورت خود را بپوشانند.

طالبان: سرها را بپوشانید؛ نیاز به گردن زدن نیست!

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها