خبرهای داغ
کدخبر: ۳۸۲۹
تاریخ خبر:

چرا آزمایش خون می‌دهیم؟ برای چه کاری استفاده می‌شود؟

در آزمایش ABG، اندازه‌گیری اکسیژن خون نشان می‌دهد که ریه‌های شما تا چه اندازه اکسیژن را از هوا به داخل خون منتقل می‌کنند.

چرا آزمایش خون می‌دهیم؟ برای چه کاری استفاده می‌شود؟

آیا برای آماده شدن برای نمونه گیری باید کاری انجام دهم؟

اگر دارو‌های رقیق کننده خون از جمله آسپرین مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید قبل از آزمایش مصرف آن‌ها را متوقف کنید و در مورد سایر دارو‌ها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید نیز به پزشک خود بگویید. اما مصرف هیچ دارویی را متوقف نکنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

اگر تحت اکسیژن درمانی هستید، ممکن است اکسیژن شما حدود ۲۰ دقیقه قبل از آزمایش خاموش شود. این تنها در صورتی انجام می‌شود که بتوانید بدون اکسیژن درمانی نفس بکشید.

آیا خطری برای آزمایش وجود دارد؟

انجام آزمایش سطح اکسیژن خون خطر بسیار کمی دارد. ممکن است مقداری خونریزی، کبودی یا درد در نقطه‌ای که سوزن گذاشته شده است داشته باشید. به ندرت، سوزن ممکن است به عصب یا شریان آسیب برساند. ممکن است به شما گفته شود که تا ۲۴ ساعت پس از آزمایش از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

نتایج چگونه بررسی می‌شود؟

نتایج آزمایش ABG شامل بسیاری از سیستم‌های بدن می‌شود که بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند و بسیاری از شرایط سلامتی وجود دارد که می‌تواند نتایج غیر طبیعی ایجاد کند. به این دلایل، بهتر است از پزشک خود بخواهید که نتایج شما برای سلامتی شما چه معنایی دارد.

نتایج آزمایش ABG شما میزان اندازه‌گیری شده را فهرست می‌کند، از جمله:

اشباع اکسیژن: (O۲Sat) این مقدار اکسیژن حامل گلبول‌های قرمز را اندازه می‌گیرد
فشار جزئی اکسیژن: (PaO۲) این فشار اکسیژن حل شده در خون شما را اندازه گیری می‌کند و کمک می‌کند تا نشان دهد که چگونه اکسیژن از ریه‌های شما به جریان خون شما حرکت می‌کند.
فشار جزئی دی اکسید کربن: (PaCO۲) این مقدار دی اکسید کربن در خون شما را اندازه گیری می‌کند. همچنین نشان می‌دهد که چگونه دی اکسید کربن به راحتی می‌تواند از بدن شما خارج شود.
تعادل اسید و باز سطح: (pH این میزان اسیدیته خون شما را اندازه گیری می‌کند. اسیدیته بیش از حد اسیدوز نامیده می‌شود. بیش از حد قلیایی نیز آلکالوز نامیده می‌شود. این شرایط علائم مشکلات دیگری هستند که تعادل اسید و باز را در بدن شما بر هم می‌زند.

معمولاً آزمایش ABG به تنهایی نمی‌تواند تشخیص نهایی را ارائه دهد. بنابراین، اگر نتایج شما طبیعی نباشد، پزشک شما احتمالاً آزمایش‌های بیشتری را برای تشخیص تجویز می‌کند. به طور کلی، نتایج غیرطبیعی ممکن است به این معنی باشد که شما مشکلی در ریه‌ها یا کلیه‌ها یا اختلال متابولیک دارید. اختلالات متابولیک بر نحوه استفاده بدن از غذا برای انرژی تأثیر می‌گذارد. برخی دارو‌ها نیز ممکن است تعادل اسید-باز شما را بر هم بزنند و منجر به نتایج غیرطبیعی آزمایش ABG شوند.

آیا نکته دیگری وجود دارد که باید در مورد آزمایشات سطح اکسیژن خون بدانم؟

نوع دیگری از آزمایش، به نام پالس اکسیمتری، می‌تواند سطح اشباع اکسیژن خون شما را بررسی کند. معمولاً یک دستگاه گیره مانند کوچک به نام پالس اکسیمتر به انگشت شما متصل می‌شود. این دستگاه درصد گلبول‌های قرمز پر از اکسیژن را به شما می‌گوید. اگر سطح اکسیژن خون تنها نگرانی باشد، پالس اکسیمتری ممکن است برای شما مفید باشد. ازپزشک خود بپرسید که آیا این آزمایش برای شما مناسب است یا خیر.

 

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها