خبرهای داغ
کدخبر: ۳۹۹۳
تاریخ خبر:

آموزش پخت برنج لیمو ترش؛ غذایی خوشمزه و گیاهی

برنج لیمو ترش غذایی است که در این مطلب با روش پخت و مواد موجود در آن آشنا می شویم. ماده اصلی این غذا برنج است. بنابراین برای وعده ناهار مناسب می باشد.

آموزش پخت برنج لیمو ترش؛  غذایی خوشمزه و گیاهی

از دیگر مواد موجود در این غذا می توان به برگ بو، روغن زیتون، میخک، زیره سیاه، لیمو ترش، هل و چوب دارچین اشاره کنیم. این غذا کاملا گیاهی است و بنابراین برای سلامتی بسیار مفید است و با توجه به ادویه های مختلفی که در آن استفاده می شود طعم بخصوصی خواهد داشت.

برنج لیمو ترش

از جعفری هم برای تزیین این پلو استفاده می شود. شاید شما هم بخواهید اطلاعات بیشتری در مورد برگ بو داشته باشید باید بگوییم که برگ بو، برگ معطر و سبز یک گیاه خوشبو است که زمانیکه خشک شود هم همچنان عطر و رایحه را با خود دارد. این برگ سبز خواص ویژه ای دارد که در این جا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

برگ بو یک ادویه محسوب می شود که حاوی ویتامین c است. وجود ویتامین c در این ادویه در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و دفع و خنثی شدن رادیکال های آزاد موجود در بدن موثر است. نکته ای که در این جا وجود دارد این است که حتما باید دقت کنید که برگ بو را بصورت خشک استفاده کنید و استفاده از این برگ بصورت سبز و تازه مضر خواهد بود.

برگ بوی خشک شده همچنین حاوی ویتامین A است که از سرطان دهان و ریه جلوگیری کرده و به تقویت بینایی کمک می کند. میخک یکی دیگر از ادویه هایی است که در این غذا از آن استفاده می شود. میخک برای سیستم گوارش بسیار مفید است و محافظ کبد و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

هم چنین مصرف میخک برای بیماران دیابتی هم بسیار مفید است. از دیگر مواد اصلی موجود در این غذا لیمو ترش است. مصرف لیمو ترش خاصیت ضد سرطانی داشته و از بروز انواع سرطان ها جلوگیری می کند. مصرف آن برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید است و فشار خون بالا را کنترل میکند.

از انواع دیگر پلو می‌توان به : پلو مکزیکی ، یارمه پلو ، چشم بلبلی پلو و ماش پلو اشاره کرد.

مواد لازم :

برنج: ۲۰۰ گرم

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

برگ بو: ۶ عدد

چوب دارچین: ۲ عدد کوچک

میخک: ۲ عدد

هل: ۴ دانه

زیره سیاه: ۲ قاشق مرباخوری

زردچوبه : یک چهارم قاشق مرباخوری

لیمو تازه درشت: ۱ عدد

آب: ۴۵۰ میلی لیتر

نمک: به مقدار لازم

جعفری: به مقدار لازم برای تزیین

مراحل پخت :

گام ۱ برنج را بخیسانید.

گام ۲ در یک ظرف مناسب روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید.

ادوا پیلو (ادویه پلو) یکی از پلو مخلوط های خوشمزه استان تبریز است.این غذا همان طور که از اسمش پیداست از ادویه و برنج تشکیل می شود.

گام ۳ برگ بو، میخک، دارچین، هل، زردچوبه و زیره را داخل روغن تفت دهید.

گام ۴ برنج را آبکش کرده و به مواد اضافه کنید و همراه با آب لیموترش، آب و نمک روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.

گام ۵ پس از جوش آمدن و تبخیر آب اضافی ، غذا را دم بگذارید.

گام ۶ پس از دم کشیدن برنج آنرا با جعفری خرد شده تزیین و سرو نمایید.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها