خبرهای داغ
کدخبر: ۴۳۰۳
تاریخ خبر:

چرا نباید با افراد چشم آبی ازدواج کرد!؟

برخی بر این باورند که نباید با افراد چشم آبی و به طور خاص زنان چشم آبی ازدواج کرد و استدلال می کنند که حتی پیامبر اسلام نیز سفارش کرده از زنان چشم روشن دوری کنید. اما این باورها چقدر حقیقت دارد؟ آیا واقعا ازدواج با زن چشم آبی نهی شده است؟

چرا نباید با افراد چشم آبی ازدواج کرد!؟

اولاً روایتى که دلالت بر ازدواج نکردن با دختر چشم آبى کند وجود ندارد؛ بلکه عکس آن روایتى از پیامبر اکرم (ص) هست که حضرت مى‌فرماید: «تزوجوا الأزرق فان فیهن الیمن» که معنی آن این است: «با زنان چشم آبى ازدواج کنید که در آنها برکت است». البته در درست یا جعلی بودن این حدیث میان علما تفاوت نظر وجود دارد.

اما در روایتى از پیامبر که ظاهرا همین روایت منشأ شبهات شده، ازدواج با چند دسته از زنان نهى شده است که از جمله آنان «شهبره» است. وقتى اصحاب معنى شهبره را از پیامبر (ص) پرسیدند. حضرت فرمود: «شهبره زن چشم آبى بدزبان است».

چرا نباید با افراد چشم آبی ازدواج کرد!؟

اما در مورد این حدیث توجه به دو نکته ضرورى است:

۱. در صدر اسلام و حتى قبل از آن، رومى ها دشمنان اصلى اعراب محسوب مى‌شدند و از آنجایی که شاخص ترین نشانه فیزیکى آنها، رنگ آبی چشمشان بود، این رنگ مورد غضب‌ ترین رنگ نزد اعراب بوده و افراد چشم آبى تداعى کننده دشمنان آنان بودند.

علاوه بر آن ازدواج با چنین زنانى ممکن بود منجر به نفوذ سیاسى، فرهنگى، عقیدتى و به ویژه نظامى رومى ها در جامعه عرب شود. از این رو از ازدواج با زنان چشم آبی نهى مى‌شد.

۲. احتمال دیگرى که مى‌توان در توجیه این روایت بیان داشت این است که معمولا زنان چشم آبى از زیبایى برخوردارند و اساسا خود چشم آبى بودن مى‌تواند ملاکى براى زیبایى باشد از این رو روایت در صدد بیان این نکته است که صرف چشم آبى بودن شما را اغفال نکند تا خصلت‌های ناپسند را نادیده بگیرید و با او ازدواج کنید.

چرا نباید با افراد چشم آبی ازدواج کرد!؟

این روایت شبیه روایت دیگرى از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله است که خطاب به مردم فرمود: «إیاکم و خضراء الدمن. قیل: یا رسول الله! و ما خضراء الدمن؟ قال: المرأه الحسناء فى منبت السوء»؛که معنی آن این است: «بپرهیزید از سبزه زارى که بر فراز مزبله اى روییده است. سؤال شد: «سبزه زار بر مزبله چیست؟» حضرت فرمودند: «زن زیبایى که در خانواده‌ای ناپسند رشد کرده باشد».

با این بیان روشن مى شود که اگرچه ممکن است چشم آبى بودن زیبایى محسوب شود اما پیامبر (ص) خواسته اند این هشدار را بدهند که صِرف زیبایى موجب نشود از اخلاق ناپسند زن چشم‌پوشى کنید.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها