خبرهای داغ
کدخبر: ۴۶۳۳
تاریخ خبر:

بنای تاریخی که پاتوق معتادها شد!

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک با بیان اینکه مشکل اصلی برای مرمت این بنای تاریخی محدودیت بودجه میراث فرهنگی است گفت: اگر مرمت و حفظ این اثر تاریخی به بهانه کمبود بودجه و... به تعویق بیفتد نابودی و تخریب این سرمایه ارزشمند تاریخی و فرهنگی قطعی می‌شود.

بنای تاریخی که پاتوق معتادها شد!

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک می‌گوید: بنای تاریخی ارگ ارغوانی بدون هیچ گونه نگهداری، مرمت و توجه به حال خود رها شده و هم‌اکنون به محلی برای جولان معتادان تبدیل شده است.

نسرین کریمی اظهار کرد: ارگ ارغوانی این شهرستان به امان خدا رها شده است، حد و حدود تاریخی آن مشخص نیست و در حال تخریب است. همچنین چرای گوسفندان در اطراف این بنای تاریخی باعث شده این بنا کارکرد خود را حتی برای بازدید گردشگران از دست بدهد.

او تصریح کرد: این اثر تاریخی در حالی که می‌توانست باعث جذب گردشگر در استان شود متاسفانه به دلیل رفت‌وآمد گوسفندان و صحنه‌های کنار آن در حال تخریب است.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده از جانب اداره میراث فرهنگی این شهرستان گفت: هم‌اکنون از ورود و چرای گوسفندان به این بنا جلوگیری شده است، اما متاسفانه فضولات گوسفندان در سراسر آن مشاهده می‌شود.

بنای تاریخی که پاتوق معتادها شد!

کریمی خاطرنشان کرد: این خانه تاریخی در صورت مرمت اصولی حتی می‌تواند به عنوان اداره میراث فرهنگی شهرستان باغملک کاربرد داشته باشد، اما افسوس و صد افسوس که برای چنین میراثی هیچ ارزشی و توجهی قایل نمی‌شوند.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک با بیان اینکه مشکل اصلی برای مرمت این بنای تاریخی محدودیت بودجه میراث فرهنگی است خاطرنشان کرد: اگر مرمت و حفظ این اثر تاریخی به بهانه کمبود بودجه و... به تعویق بیفتد نابودی و تخریب این سرمایه ارزشمند تاریخی و فرهنگی قطعی می‌شود.

در جنوب غربی باغملک، بر بلندی مشرف به رودخانه ابوالعباس، بنای زیبای سنگ و گچی ارغوانی قرار دارد. طرح زنده‌سازی این بنا با طاق‌های قوسی و حیاط مرکزی جهت مهمانسرای شهر تهیه شده است. کوشک ارغوانی شهر باغملک جلوه‌ای از توانمندی ایرانیان در هنر معماری از دیرباز است. این بنای تاریخی از مصالح سنگ و گچ احداث شده و طرح این بافت قدیمی با طاق‌های قوسی و حیات مرکزی به عنوان مهمان‌سرای شهر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها