خبرهای داغ
کدخبر: ۴۶۴۹
تاریخ خبر:

یوزپلنگ "ایران" باردار است؟

محیط زیست: حامله بودن یوزپلنگ «ایران» را نه تایید می‌کنم نه رد

یوزپلنگ "ایران" باردار است؟

از روز گذشته خبر‌هایی حاکی از باردار بودن قطعی "ایران" در حال انتشار است، اما سازمان محیط زیست فقط جفتگیری موفق او را تایید می‌کند.

مقام ارشد سازمان محیط زیست گفت: یوزپلنگ "ایران" در تاریخ پنجم بهمن ماه امسال جفتگیری موفق با "فیروز" داشت، اما تا قبل از انجام سونوگرافی باردار بودن او را نه تایید می‌کنم نه رد.

بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در پاسخ به این پرسش که در چه تاریخی سونوگرافی ایران باید انجام شود، می‌گوید: ۴۵ تا ۵۰ روز بعد از جفتگیری موفق می‌توانیم "ایران" را سونوگرافی کنیم تا بدانیم باردار است یا نه.

ظاهری با بیان اینکه سونوگرافی "ایران" نیاز به بیهوشی دارد؛ توضیح می‌دهد که سونوگرافی کردن یا نکردن "ایران" به تصمیم کمیته تخصصی یوز وابسته است. اگر متخصصان سازمان محیط زیست و کارشناسان به این جمع بندی برسند، ایران سونوگرافی می‌شود.

او تاکید کرد که بدون سونوگرافی نمی‌توانیم درباره باردار بودن یا نبودن "ایران" نظر قطعی بدهیم.

"ایران" یوزپلنگ ماده‌ای است که در سال ۹۸ از قاچاقچیان گرفته شد. سال قبل برای اولین بار جفتگیری و باردار شد. ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ "ایران" زایمان کرد. سه توله به دنیا آورد و هر سه نر بودند. دو توله در روز‌های ابتدایی تلف شدند. امروز (۹ اسفندماه) پیروز آخرین فرزند "ایران" در اثر بیماری کلیوی تلف شد.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها