خبرهای داغ
کدخبر: ۴۷۲۷
تاریخ خبر:

توله یوز ایران اردیبهشت ۱۴۰۲ بدنیا می‌آید!

پس از فرآیند رشد و نمو جنین در رحم یوزپلنگ مادر و ایجاد شرایط طبیعی در اردیبهشت‌ماه شاهد به دنیا آمدن توله این یوزپلنگ خواهیم بود.

توله یوز ایران اردیبهشت ۱۴۰۲ بدنیا می‌آید!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: «ایران» تنها یوزپلنگ ماده سایت تکثیر در اسارت پارک ملی توران بیارجمند شاهرود توله یوز خود را اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به دنیا می‌آورد.

بهرامعلی ظاهری عصر جمعه در حاشیه تور رسانه‌ای جمعی از خبرنگاران در سایت پارک ملی توران افزود: پنجم بهمن ماه جفت‌گیری موفق یوزپلنگ «ایران» با یوز نر «فیروز» به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان دوره بارداری یوزپلنگ‌ها ۹۰ تا ۹۵ روز است، ابراز کرد: پس از فرآیند رشد و نمو جنین در رحم یوزپلنگ مادر و ایجاد شرایط طبیعی در اردیبهشت‌ماه شاهد به دنیا آمدن توله این یوزپلنگ خواهیم بود.

یوزپلنگ ماده «تلخاب» در منطقه توران مشاهده شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از ثبت مشاهده یوزپلنگ ماده «تلخاب» طی چند روز گذشته خبر داد و گفت: توله یوز «تلخاب»، «تلما» و چهار توله آن نیز تابستان امسال در پارک ملی توران مستند و به ثبت رسید.

ظاهری مشاهده این یوزپلنگ‌ها را نشانه پویایی زیستگاه توران خواند و اظهار کرد: تمامی دستاورد‌ها و سیر تکاملی این زیستگاه حاصل تلاش محیط‌بانان، همراهی مردم و سازمان‌های مردم نهاد و طبیعت دوست است.

وی با بیان اینکه در سایت تکثیر در اسارت پارک ملی توران هم اکنون یک یوز مادر زایا «ایران»، یوز نر «فیروز» و یک یوز پیر بالای ۱۴ سال «دلبر» نگهداری می‌شوند، افزود: ۲ توله یوز ماده «آذر» و «توران» که چند ماه قبل از طبیعت گرفته شدند، ۲۰ بهمن ماه به این مجموعه اضافه شدند.

حال «آذر» و «توران» پس از انتقال به سایت پارک ملی توران خوب است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: شرایط این ۲ توله یوزپلنگ پس از انتقال به سایت توران از لحاظ تغذیه، جنب و جوش، حرکات جسمانی و رشد اندام‌ها متناسب است.

ظاهری با بیان اینکه طی شبانه روز منطقه به وسیله دوربین‌های مداربسته به صورت برخط پایش می‌شود، افزود: پایش ۲۰ هکتار محوطه پیرامون سایت و همچنین ۶۸۱ هکتار محوطه نگهداری طعمه این گربه‌سان به طور دائم در دستور کار محیط‌بانان است.

وی با اشاره به اینکه حضور این گونه حیوانی در داخل زیستگاه نیازمند تامین امنیت، تغذیه و منابع آبی است، ابراز کرد: آموزش و آگاه سازی مردم در راستای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در دستور کار این اداره قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: لایروبی چشمه‌ها، جلوگیری از ارتباط مستقیم بین حیوانات حیات وحش و دام‌های اهلی با هدف کاهش انتقال بیماری‌های مشترک و ضدعفونی کردن آبشخور‌ها به طور مستمر انجام می‌شود.

ظاهری از تأمین و توزیع ۱۰۰ تن علوفه برای زیستگاه‌های حیات وحش طعمه یوزپلنگ‌ها در منطقه توران طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: هزینه بخشی از این علوفه‌ها را خیران و طبیعت دوستان پرداخت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوزپلنگ جزو گربه‌سانان محسوب می‌شود و گربه‌سانان امکان زادآوری ۲ بار در سال را دارند.

یوزپلنگ دوره بارداری سه ماه دارد و معمولا فصل‌هایی که رطوبت هوا بیشتر است برای جفت‌گیری این گونه ارزشمند مناسب است و بر پایه تحقیقات انجام شده دی و بهمن بهترین ماه‌های سال برای جفت‌گیری یوزپلنگ آسیایی است که پس از ۹۰ روز معمولا در اردیبهشت ماه توله به دنیا می‌آید.

براساس تحقیقات انجام شده یوزپلنگ جزو پستانداران چندهمسری است و یوزپلنگ آسیایی از ۲ تا سه سالگی بالغ شده و تا هشت سالگی قدرت زادآوری دارد و نوع زایش یوزپلنگ آسیایی چندقلوزایی است.

یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای در خطر انقراض است، حدود ٢ هزار سال پیش یوز‌ها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون منحصر به نواحی بیابانی ایران شده اند.

طبق گزارش‌ها، ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ آسیایی شناخته شده است، از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می‌گویند.

در زمان حاضر یوزپلنگ آسیایی، ایران و بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته و اکنون متخصصان بومی در سایت تکثیر در اسارت و ارتقای امنیت پارک ملی توران تغییر سرنوشت یوزپلنگ از خطر انقراض را دنبال می‌کنند.

یوزپلنگ به عنوان سریع‌ترین گونه جانوری بر روی کره خاکی است که با خط و خال‌های سیاه روی صورت و پوستش شناخته می‌شود.

 

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها