خبرهای داغ
کدخبر: ۴۸۶۳
تاریخ خبر:

مراکز همسریابی قانونی شد!

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان از راه اندازی سامانه ملی بررسی صلاحیت مراکز همسان گزینی و صدور ۳۰ مجوز برای مراکز فعال در امر انتخاب همسر در ۱۲ استان کشور خبر داد و گفت که به زودی قرار است این سامانه به درگاه ملی مجوزها وصل شود.

مراکز همسریابی قانونی شد!

حجت الاسلام مهدی متقی‌فر با اشاره به تبصره ذیل ماده ۳۷ قانون حمایت از خانوده و جوانی جمعیت ـ صدور مجوز مراکز فعال در امر انتخاب همسر از سوی وزارت ورزش و جوانان و با تایید سازمان تبلیغات اسلامی ـ اظهار کرد: ماده ۳۷ قانون جوانی جمعیت ما را مکلف کرده با تایید سازمان تبلیغات اسلامی مجوز مراکز فعال در انتخاب همسر را صادر کنیم. در حال حاضر حدود ۲.۵ ماه است که مرجع صدور این مجوزها راه اندازی شده و تا به امروز نزدیک ۳۰ مجوز در ۱۲ استان کشور برای افرادی که درخواست مجوز داشتند، صادر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دریافت این مجوز برای متقاضیان شروط خاصی دارد؟، تصریح کرد: تمام شرایط در سامانه مذکور آمده است و طبیعتا شرایط و شاخص‌هایی دارد. افراد با مراجعه به سامانه می‌توانند این شاخص‌ها را ببینند و البته تلاش کردیم تا صدور مجوز برای مراکز فعال در انتخاب همسر را تسهیل کنیم. فقط نکته قابل توجه این است که ما به هیچ سایت یا کانال یا گروه و ربات صرف مجوز نمی‌دهیم و متقاضیان باید حتما دارای مرکز باشند. درواقع باید مرکزی باشد که قابلیت پیگیری و نظارت و ارزیابی وجود داشته باشد. حال اگر آن مرکز سایت یا کانالی هم داشته باشد موردی ندارد اما به صرف وجود یک سایت و کانال مجازی، مجوز داده نمی‌شود.

به گفته متقی فر، اکثر مراکز فعال در امر انتخاب همسر در حیطه معرفی دختر و پسر به یکدیگر، آموزش پیش از ازدواج و حین ازدواج فعالیت می‌کنند و برخی در حوزه مشاوره ازدواج نیز فعالیت می‌کنند اما مشخصا سامانه مذکور تنها به منظور معرفی همسر برای مراکز، مجوز صادر می‌کند و اگر این مراکز فعالیت‌های دیگری نیز انجام می‌دهند باید برای آن فعالیت‌ها مجوز جداگانه‌ای داشته باشند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه از این پس کانال ها، ربات‌ها و سایت‌های فعال در این حوزه که مجوز ندارند درواقع به طور غیرقانونی در حال فعالیت هستند، تاکید کرد: دادستانی باید با این‌ها برخورد کند چراکه تا قبل از این قانون و مرجع صدور مجوزی وجود نداشت و طبیعتا برخوردی صورت نمی‌گرفت اما از این پس با توجه به وجود قانون و مرجع، صدور مجوز هر کسی که در این حوزه در حال فعالیت است، مکلف است برای دریافت مجوز اقدام کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مراکز مجاز هستند برای معرفی کیس ازدواج به جوانان هزینه‌ای دریافت کنند؟، بیان کرد: خیر، بابت معرفی دختر و پسر به یکدیگر نباید مبلغ و هزینه‌ای دریافت کنند و معرفی صرف رایگان است، اما بابت خدمات دیگر مثل آموزش و مشاوره می‌توانند هزینه دریافت کنند اما شاخص آن مشخص است و این شاخص‌ها را باید سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کند. وزارت ورزش و جوانان تنها صدور مجوز این مراکز را بر عهده دارد. نظارت، ارزیابی، مصاحبه و تایید این مراکز بر عهده سازمان تبلیغات است. ما فقط با تایید سازمان تبلیغات اسلامی مجوز را صادر می‌کنیم که کد تایید نیز در متن مجوز آمده است و اگر سازمان تبلیغات بگوید این مرکز صلاحیتش را از دست داده است ما مجوز را لغو می‌کنیم.

متقی فر در پایان سخنان خود درباره نحوه استعلام مراکز انتخاب همسر دارای مجوز از سوی مردم، یادآور شد: در این راستا به زودی سامانه‌ای راه اندازی خواهد شد تا مردم بتوانند مراکز دارای مجوز را به راحتی استعلام بگیرند. از سوی دیگر به زودی قرار است این سامانه به درگاه ملی مجوزها نیز وصل شود تا متقاضیان به راحتی از طریق درگاه ملی مجوزها برای دریافت مجوز اقدام کنند و مراکز دارای مجوز نیز برای مردم قابل استعلام باشند.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها