خبرهای داغ
کدخبر: ۶۰۵۶
تاریخ خبر:

داستان زندگی سید جواد ذبیحی؛ مداحی که دستگیر شد و به قتل رسید

پخش صدای مناجات خوانی سحر مرحوم سیدجواد ذبیحی برای اولین بار پس از سالها در برنامه ماه من شبکه سه مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

داستان زندگی سید جواد ذبیحی؛ مداحی که دستگیر شد و به قتل رسید

سید جواد ذبیحی (زادهٔ ۱۳۰۹ شمیران – درگذشتهٔ ۲۴ تیر ۱۳۵۹ تهران) مؤذن، مداح و نوحه و مناجات‌خوان و خواننده دعاهای مذهب شیعه در مراسم مذهبی اهل بیت و آوازهای اصیل ایرانی در دهه ۴۰ و ۵۰ بود.

پس از انقلاب، به دلیل آنچه نزدیکی به دربار و حکومت سابق گفته شد مدتی به زندان افتاد. پس از آزادی، در تیر ۱۳۵۹، توسط عوامل ناشناس به قتل رسید.

پ.ن:

خبرگزارى مهر در سال گذشته در مطلبی درباره کسانى که ربنا را خوانده اند، نوشت:

نخستین ربنا که به صورت یک اثر مناجات خوانی ضبط شده است و صدای آن باقیمانده است، متعلق به سیدجواد ذبیحی می‌باشد که پیش از انقلاب اسلامی در رادیو و تلویزیون پخش شده است. پدرش سیداسدالله ذبیحی درکه‌ای، مداحی از ساکنان روستای درکه واقع در شمال تهران بود. جواد ذبیحی از جوانی نیز فینه عربی به سر می‌گذاشت و در نشست‌های مذهبی تهران وشهرستان‌ها شرکت می‌کرد.

سید جواد ذبیحی مسلط بر دستگاه‌های مختلف موسیقی ایرانی بوده است که به خوانندگی بدون موسیقی و همین طور مناجات خوانی و مداحی روی می‌آورد.

ذبیحی به واسطه ارتباط خاص با حکومت و همین طور حضور فعال در رسانه رسمی رژیم پهلوی مورد انتقاد قشر عظیمی از مذهبی‌ها قرار گرفته بود و در میان آنها طرفدارانی نداشت. ذبیحی در مجالس مذهبی دربار دعوت می‌شد. به همین ترتیب پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آثار او فرصت پخش نیافت.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها