خبرهای داغ
کدخبر: ۶۹۷
تاریخ خبر:

بی‌آبی در کمین است!

زنگ خطر تامین آب شرب

سهم منابع زیرزمینی در تامین آب به ۷۰ درصد رسید.

زنگ خطر تامین آب شرب

دوگانه‌ «بالابودن سرانه مصرف آب» از یک طرف و «کمبود ذخایر آبی» از طرف دیگر، بر افزایش دقت و اصلاح الگوی مصرف منابع آبی در صنایع و خانه‌ها دارد.

در نیمه آذرماه، که باید بخشی از منابع مصرف‌شده آب سدها و ذخایر زیرزمینی از طریق بارش‌های پاییزی جبران می‌شد، این اتفاق رخ نداد و اگرچه در روزهای اخیر شاهد بارندگی‌های پراکنده هستیم، اما این بارندگی‌ها تغییر قابل‌توجهی در منابع سدها و ذخایر زیرزمینی ایجاد نکرده است. در این شرایط، آب شرب مورد نیاز همچنان از ذخایر محدود سدها و همچنین منابع زیرزمینی تامین می‌شود؛ ذخایر و منابعی که برای کشوری مانند ایران، حکم پس‌انداز ِ ناچیز یک خانواده فقیر را دارد.
در شهرهایی مانند تهران، که تنها ۱۶ درصد از حجم مخازن سدهای پنج‌گانه‌اش آب دارد، بیش از گذشته دست در جیب مخازن زیرزمینی کرده‌ایم و به گفته «فیروز قاسم‌زاده» سخنگوی صنعت آب، اکنون سهم این بخش در تامین آب شرب به ۵۰ درصد رسیده است.
به گفته او، آنچه امروز ساکنان تهران مصرف می‌کنند، فقط ۵۰ درصدش از آب‌های سطحی است و نیم دیگر آن از آب‌هایی است که باید در نگهداشت و مصرف آن بیشترین وسواس و حساسیت را اعمال کرد. در این میان، صنعت آب به سیاق سنتی خود، همچنان بر «مدیریت تولید» تمرکز دارد و آنچنان که باید، توجه خود را معطوف «مدیریت مصرف» نکرده است.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها