خبرهای داغ
کدخبر: ۷۱۴
تاریخ خبر:

ربات‌های تشخیص سرطان با بو کشیدن

بینی هوشمند، بوکشیدن ادرارو تشخیص وجود سرطان پروستات

ساخت یک سامانه بینی الکترونیکی که برای بوکشیدن و شناسایی نشانگرهای بیولوژیک سرطان پروستات در ادرار طراحی شده است.

بینی هوشمند، بوکشیدن ادرارو تشخیص وجود سرطان پروستات

دانشمندان بر اساس توانایی سگ‌ها در بوکشیدن نشانگرهای ارگانیک، یک سامانه بینی الکترونیک طراحی کرده‌اند که قادر است با بوکشیدن ادرار، وجود سرطان پروستات را تشخیص بدهد.

به گزارش «نیواطلس»، تحقیقات جدید تیمی از دانشمندان در ایتالیا از آزمایش‌های موفقیت‌آمیز اولیه‌ای در زمینه ساخت یک سامانه بینی الکترونیکی گزارش داده که برای بوکشیدن و شناسایی نشانگرهای بیولوژیک سرطان پروستات در ادرار طراحی شده است. این فناوری به دنبال تحقیقات قبلی ابداع شده است که نشان می‌داد سگ‌های آموزش‌دیده می‌توانند سرطان پروستات را به درستی تشخیص دهند.

دانشمندان به مدت چند دهه مشاهده کردند که سگ‌های تربیت شده قادرند چندین نوع سرطان را تشخیص بدهند. این یافته‌ها بعدها به ابداع و توسعه فناوری بینی الکترونیکی یاری رسانده است که در واقع حسگرهایی هستند که برای شناسایی ترکیبات ارگانیک فرّار(VOCs) مختلف ایجادکننده بوها طراحی شده‌اند.

به تازگی تحقیقاتی تحت هدایت «جیان‌لوییجی تاورنا» Gianluigi Taverna به طور خاص این موضوع را بررسی کرده که آیا امکان تربیت سگ‌ها برای شناسایی سرطان پروستات با بوکشیدن ادرار بیمار وجود دارد یا خیر. این تحقیقات به دنبال نتایج یک مطالعه بنیادی در سال ۲۰۱۵ انجام شده است که می گوید سگ‌ها واقعا می‌توانند سرطان پروستات را از این طریق تشخیص دهند.

تاورنا می گوید: این کشف تایید کرد که تومورهای پروستات مواد ارگانیک فرّار و خاصی را تولید می‌کنند و سگ‌ها قادر به تشخیص آن‌ها با دقت بالایی هستند. ما تصمیم گرفتیم با تکیه بر این توانایی، یک وسیله تشخیصی با فناوری بالا بسازیم که می‌تواند به بخشی از روش‌های تشخیصی بالینی روزمره تبدیل شود.

در این پروژه موسوم به «بینی تشخیصی» (Diag-Nose) نمونه اولیه یک سامانه بینی الکترونیکی طراحی شد که برای تشخیص مواد ارگانیک خاصی در ادرار مرتبط با بیماران مبتلا به سرطان پروستات طراحی شده است. مطالعه جدید منتشرشده در نشریه «بین‌المللی اورولوژی» نتایج اولین آزمایش این فناوری جدید را گزارش کرده است.

در این آزمایش‌ها با بررسی نمونه‌های ادراری حدود ۲۰۰ فرد سالم و مبتلا به سرطان پروستات مشخص شد که بینی الکترونیکی طراحی شده موفق شده است با دقت ۸۵ درصدی نمونه‌های ادراری افراد مبتلا به سرطان پروستات را شناسایی کند.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها