خبرهای داغ
کدخبر: ۷۹۳۱
تاریخ خبر:

احتمال وقوع سیل در این ۵ استان

سازمان هواشناسی در خصوص احتمال وقوع سیل در ۵ استان هشدار داد.

احتمال وقوع سیل در این ۵ استان

 سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال وقوع سیل در ۵ استان و احتمال آبگرفتگی معابر در ۶ استان هشدار داد

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از گسترش و تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید دربعضی ساعات احتمال گردوخاک، در نقاط مستعد تگرگ، کاهش نسبی دما خبر داد.

این وضعیت جوی از عصر شنبه تا اواخر وقت یک‌شنبه(۳۰ تا ۳۱ اردیبهشت) در تهران، البرز، قزوین، مرکزی و دامنه و ارتفاعات گیلان مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات احتمال لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ وجود دارد.

این سازمان برای کاهش آسیب‌های احتمالی خودداری از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را توصیه می‌کند.

همچنین این سازمان با صدور هشدار زردرنگ نسبت به ادامه فعالیت سامانه بارشی، ناپایداری‌های محلی و نفوذ سامانه بارشی جدید، رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک و کاهش نسبی دما هشدار داد.

این وضعیت جوی در روز دوشنبه (۱ خرداد) در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، نیمه شمالی و ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان و روز سه‌شنبه(۲ خرداد) در نیمه شمالی خراسان رضوی، شرق خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی رخ خواهد داد.

براثر این مخاطرات احتمال آبگرفتگی معابربه شکل محدود، احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، رخداد مه و کاهش دید وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را لازم می‌داند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

 

منبع: ایسنا
copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها