خبرهای داغ
کدخبر: ۹۶۵۷
تاریخ خبر:

توصیه‌های بهداشتی برای افراد در معرض ابتلا به تب کنگو!

یکی از راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تماس با خون و ترشحات و لاشه دام آلوده در هنگام ذبح یا دوره زمانی کوتاهی پس از ذبح است. ذبح کنندگان، قصابان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامداران، چوپانان، دامپزشکان و زنان خانه‌دار به دنبال تماس با دام تازه ذبح شده یا گوشت آلوده در معرض خطر ابتلاء به این بیماری هستند.

توصیه‌های  بهداشتی برای افراد در معرض ابتلا به تب کنگو!

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزایش آگاهی عمومی درخصوص روش‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو را مهمترین راهکار در پیشگیری از ابتلا به این بیماری عنوان کرد.

محمدرضا سهرابی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را یکی از بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه هر سال تعدادی از موارد ابتلاء به این بیماری در کشور گزارش می‌شود گفت: این بیماری در تمام فصول سال ممکن است مشاهده شود، اما در فصل بهار و تابستان شایع‌تر است.

سهرابی در خصوص روش‌های انتقال این بیماری گفت: یکی از راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تماس با خون و ترشحات و لاشه دام آلوده در هنگام ذبح یا دوره زمانی کوتاهی پس از ذبح است.

وی، این بیماری را اغلب مرتبط با شغل افراد دانست و افزود: ذبح کنندگان، قصابان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامداران، چوپانان، دامپزشکان و زنان خانه‌دار به دنبال تماس با دام تازه ذبح شده یا گوشت آلوده در معرض خطر ابتلاء به این بیماری هستند.

سهرابی با بیان اینکه در بسیاری از نقاط کشور و به خصوص در روستا‌ها مردم کماکان اقدام به خرید دام زنده از محل‌های غیرمجاز می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه متأسفانه این دام‌ها به صورت سنتی ذبح می‌شوند، افراد در معرض خطر ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو قرار می‌گیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دیگر راه‌های انتقال بیماری به گزش انسان توسط کنه‌هایی اشاره کرد که بر روی بدن دام‌های آلوده به ویروس زندگی می‌کنند.

به گفته وی، کنه‌ها ضمن خونخواری و تغذیه از خون دام‌های آلوده به ویروس آلوده می‌شوند و هنگام خونخواری این کنه‌های آلوده از انسان، عامل بیماری وارد خون فرد شده و به بیماری مبتلا می‌شود.

سهرابی یادآور شد: احتمال خطر انتقال بیماری از طریق تماس غیرایمن با خون و ترشحات بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو به کادر بهداشتی درمانی بسیار زیاد است؛ بنابراین توصیه می‌شود کادر بهداشتی درمانی در مواجهه با بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو احتیاطات ایمنی را به دقت رعایت کنند.

چه کسانی در معرض ابتلا به تب کنگو هستند؟ 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از نشانه‌های اولیه بیماری به بروز ناگهانی تب، سردرد شدید، لرز و درد عضلانی اشاره کرد که معمولاً بین ۳ تا ۱۳ روز پس از تماس با ویروس (بسته به راه انتقال بیماری) در فرد ظاهر می‌شود. سپس علائم بیماری به سمت وخامت رفته و خونریزی در نقاط مختلف بدن بروز می‌کند.

به گفته وی، ویروس در دام‌هایی نظیر گاو، گوسفند و بز می‌تواند باعث بیماری شود، اما علامت خاصی در آن‌ها ندارد؛ بنابراین از ظاهر دام نمی‌توان به وجود بیماری در حیوان پی برد.

سهرابی با اشاره به اجرای مستمر برنامه مراقبت بیماری تب کریمه کنگو در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: تمام کارکنان بهداشتی و درمانی با شناسایی موارد مشکوک بیماری اقدامات لازم در این خصوص را انجام می‌دهند، بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

توصیه‌های مهم برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری

- گوشت مصرفی مورد نیاز خانوار از مراکز مجاز تهیه شود و حتماً مهر تأیید سازمان دامپزشکی داشته باشد.

- از تماس مستقیم دست با گوشت تازه ذبح شده پرهیز شود و در هنگام خرد کردن گوشت از دستکش استفاده شود.

- گوشت تازه ذبح شده حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شود تا اگر به ویروس آلوده است، پاک شود.

- انجماد گوشت بلافاصله پس از ذبح ویروس را از بین نمی‌برد بنابراین از منجمد کردن گوشت بلافاصله پس از ذبح خودداری شود.

- از خوردن گوشت، دل و جگر خام و نیم پز دام تازه ذبح شده خودداری شود.

- در سفر به مناطق روستایی از نزدیک شدن به دام‌ها خودداری شود.

- از جدا کردن کنه‌ها از روی پوست دام‌ها با دست اجتناب شود.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها