خبرهای داغ
کدخبر: ۹۲۴۸
تاریخ خبر:

کشته شدن کودک ۹ ساله در پی شلیک ماموران نیروی انتظامی به یک خودرو

فرمانده نیروی انتظامی شوشتر گفته این اتفاق هنگام توقیف خودروی سرقتی روی داد و ماموران قبل از شلیک هشدار داده بودند اما پدر کودک این موضوع را رد می کند.

کشته شدن کودک ۹ ساله در پی شلیک ماموران نیروی انتظامی به یک خودرو

یک کودک ۹ ساله در شلیک ماموران نیروی انتظامی به یک خودرو در خوزستان کشته شد.

روایت نیروی انتظامی

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان شوشتر خوزستان گفته است که این اتفاق به هنگام توقیف یک خودروی سرقتی روی داد و ماموران برای توقف خودرو، شلیک کردند اما کودک که در خودرو بود کشته شد.

پایگاه خبری پلیس نوشت: فرمانده انتظامی شهرستان شوشتر خوزستان درباره جزئیات این حادثه گفته است: " برابر اعلام مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ مبنی بر وقوع یک فقره سرقت خودروی پراید وانت در یکی از روستاهای شهرستان شوشتر، بلافاصله تورهای ایست و بازرسی پلیس فعال شدند".

تیراندازی

 سرهنگ"روح اله بیگدلی"در بیان جزئیات خبرگفت: "با اقدام به موقع ماموران پلیس خودرو مسروقه در محور شوشتر به اهواز شناسایی شد. با توجه به اخطارهای مکرر ماموران انتظامی،سارق خودرو به ایست پلیس توجهی نکرده و اقدام به فرار کرد. ماموران پلیس بعد از تعقیب و گریز با رعایت قانون به کار گیری سلاح، خودرو را متوقف کردند. همراه فرد سارق که فرزندش بود بر اثر اصابت گلوله فوت کرده و سارق نیز دستگیر شد.  سارق فردی سابقه دار و دارای ۲ فقره سابقه حمل مواد مخدر و یک فقره سرقت خودرو در سال ۹۴ بوده است.

این خبر توسط ایرنا هم بازنشر شده است.

راننده در گفت‌وگو با جماران: پلیس بدون اعلام ایست ماشین را به رگبار بست

پدر این کودک اما در مصاحبه با سایت جماران، ادعای نیروی انتظامی درباره اخطار به خودروی وی را رد کرد.

"جعفر دلف‌زرگانی" پدر این کودک ۹ ساله در گفت‌و‌گو با خبرنگار جماران در خصوص این سانحه مدعی شد: ماشین پلیس بدون هیچ هشدار یا اعلام ایست یا آژیر، ماشین را به رگبار بست و تیر به کودک ۹ ساله ما اصابت کرد و در همان لحظه فوت کرد.

وی افزود: به ما گفته شد که قاتل، بازداشت شده است، اما خود ما هنوز مطلع نیستیم که چه کسی بازداشت است و تنها شنیده‌ایم که بازداشت است.

تیراندازی

همچنین کمال دلف‌زرگانی عموی کودک قربانی  به خبرنگار جماران گفت: برادرم‌ ماشین وانت پراید یکی از بستگان ما در روستای عرب حسن شوشتر را تعمیر کرده است و قرار بود پول تعمیر را پس از برداشت محصول گندم پرداخت کند، امروز برادرم که به همراه پسر خود برای حساب کتاب و دریافت بدهی خود مراجعه کرد، صاحب ماشین ادعا کرد که ماشین هنوز تعمیر نشده است و درخواست کرد ماشین را دوباره تعمیر کنند و سوییچ ماشین را به برادرم داد.

وی ادامه داد: متاسفانه در مسیر برگشت صاحب ماشین گزارش نادرستی به کلانتری ارائه می‌کند که ماشین با تهدید اسلحه به سرقت رفته است، در مسیر به برادرم زنگ زده می‌شود و موضوع گزارش به او اطلاع داده می‌شود و او دور می‌زند تا به منزل بستگان ما و ریش سفید صاحب ماشین برگردد و با آن‌ها صحبت کند.

عموی‌ این کودک فوت شده عنوان کرد: اما ماشین پلیس بدون هیچ حکم یا دادن ایست یا حتی آژیر یکباره اقدام به رگبار بستن ماشین وانت پراید می‌کند و گلوله به مرتضی ۹ ساله اصابت می‌کند و در همان لحظه فوت کرد.

وی با ابراز این ادعا که سرعت ماشینی که کودک در آن بود کم بوده، افزود: زمانی که ماشین کلانتری را پشت سر خود دید، قصد توقف داشت، اما بدون هیچ هشداری و بدون حکم یکباره ماشین به رگبار بسته شد. مرتضی تنها به پدر خود نگاهی کرد، لبخند زد و در جا فوت می‌کند.

دلف‌زرگانی خاطرنشان کرد: این اتفاق در حوالی ساعت پنج عصر دیروز جمعه ۱۹ خردادماه در جاده اهواز به شوشتر، نرسیده به سه‌راهی دیلم رخ داده است.

نیروی انتظامی: طبق قانون عمل شده است

سرهنگ روح الله بیگدلی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان شوشتر با تایید فوت این کودک به خبرنگار جماران گفت: شهروندی با سامانه ۱۱۰ استانی تماس می‌گیرد و سرقت خودروی وانت پراید خود را اعلام می‌کند. سامانه استانی به شهرستان شوشتر ارجاع می‌دهد و نیروی انتظامی محورهای مواصلاتی را مسدود می‌کند و طرح مهار اجرا می‌شود.

وی افزود: گشت نیروی انتظامی خودروی مسروقه را مشاهده می‌کند، دستور ایست داده می‌شود اما راننده خودرو توجه‌ای به آن نمی‌کند و فرار می‌کند. نیروی‌های ما به ماشین مسروقه دستور توقف و هشدار می‌دهند اما توجهی نمی‌کند و به سمت شوشتر فرار می‌کند. ماموران تیر هوایی شلیک می‌کنند اما باز هم توقف نمی‌کند.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان شوشتر عنوان کرد: در نهایت  پس از تمام اقدامات قانونی، با تیراندازی خودرو را متوقف می‌کنند. ماشین که متوقف می‌شود، کودکی که همراه سارق بود که فوت کرده بود.

سرهنگ بیگدلی با اشاره به این‌که سامانه ۱۱۰ صدای کسی که تماس گرفته است را ضبط کرده است، تصریح کرد: اصلا خودرو را سرقت نکرده است، چرا به دستور پلیس توجه نمی‌کند و مرتکب «تمرد از دستور» می‌شود؟ چرا فرار می‌کند؟ دادستان کل کشور هم اگر باشی و سربازی تابلوی ایست نشان دهد، باید توقف کنی.

وی ادامه می‌دهد: راننده سارق بوده، خودرو را سرقت کرده و قبل از آن شاکی با سامانه ۱۱۰ استانی تماس گرفته بود.کسی که گزارش داده است، صاحب خودرو است. گزارش اشتباهی نبوده است و اساس گزارش درست بوده است.

هیچ کدام از ماموران بازداشت نشده‌اند

فرمانده نیروی انتظامی شوشتر با بیان این‌که هیچ‌ کدام از ماموران بازداشت نشده‌اند، گفت: برای چه ماموران باید بازداشت شوند؟ اقدامات ماموران نیروی انتظامی قانونی بوده است و هیچ ماموری بازداشت نشده است، اقدام مامور قانونی بوده است.

بیگدلی با تاکید بر این‌که تمام مراحل قانونی انجام شده است، خاطرنشان کرد:تمام موضوع این است که اعلام سرقت شد، شهرستان طرح مهار اجرا می‌کند و‌ در این حالت اگر کسی اقدام به فرار کند، قانون به کارگیری اسلحه به کار گرفته می‌شود.

حوادث مشابه در گذشته

در ۵ دی ۱۴۰۱ نیز یک دختر ۱۲ ساله در شلیک نیروی انتظامی به یک خودرو در منطقه بستک استان هرمزگان، کشته شد.

در آن زمان، جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان در واکنش به این حادثه گفته بود: توجه نکردن راننده یک‌دستگاه خودرو پژو پارس شیشه‌دودی حامل مواد مخدر به دستور ایست ماموران پلیس، حادثه ساز شد.
نیروی انتظامی و خانواده این نوجوان هر دو درباره جزئیات حادثه ادعاهایی را مطرح کرده بودند.

جانشین انتظامی هرمزگان تاکید کرده بود: فرمانده انتظامی استان دستور ویژه ای برای رسیدگی موضوع و علل و عوامل حادثه صادر نموده و بررسی زوایای پرونده با نظارت میدانی مقام قضائی تحت پیگیری می باشد که متعاقبا اعلام می‌شود.

 در 21 اردیبهشت 1400 نیز رسانه ها از کشته شدن یک کودک در شلیک نیروی انتظامی در سیستان و بلوچستان خبر دادند و بعد از آن مقامات، بازداشت  ماموران شلیک کننده را اعلام کردند.

دادستان نظامی استان سیستان و بلوچستان در آن زمان از تشکیل پرونده‌ای در ارتباط با حادثه مرگ یک کودک بر اثر تیراندازی مأمورین انتظامی شهرستان ایرانشهر خبر داده بود.

به گزارش ایسنا، علیرضا موسایی دادستان نظامی استان سیستان و بلوچستان در این ارتباط گفته بود: به دنبال وصول خبر کشته شدن یک کودک پنج ساله در جریان تیراندازی مامورین انتظامی شهرستان ایرانشهر بلافاصله تحقیقاتی در این ارتباط در دادسرای نظامی آغاز شد. از همان لحظات اولیه حادثه، پیگیرها به سرعت صورت گرفت و مأمورینی که در این حادثه تیراندازی نموده بودند احضار و پس از تحقیقات مقدماتی جهت بررسی زوایای مختلف حادثه بازداشت شدند.

دادستان نظامی استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: پرونده به طور ویژه در دست رسیدگی است.این حادثه ظهر روز گذشته در جریان تعقیب و یک دستگاه خودروی پژو پارس توسط مأموران نیروی انتظامی در شهر ایرانشهر رخ داده است.

در ۱۶ خرداد سال ۹۸ نیز در حادثه مشابه، دو کودک در شلیک نیروی انتظامی به یک خودرو در در شهرستان کمیجان استان مرکزی ،کشته شدند. در آن حادثه هم نیروی انتظامی اعلام کرده بود این خودرو متعلق به دزدان سیم برق بوده و پلیس در تعقیب این دزدها، مجبور به تیراندازی شده بود.

پلیس همچنین تاکید کرده که مامورانش قبل از تیراندازی، متوجه حضور دو کودک در خودرو نبودند.

مرکز اطلاع رسانی پلیس استان مرکزی در آن زمان اعلام کرده بود: "با ابراز تأسف از قربانی شدن این کودکان در این عملیات، پنج سرنشین دیگر این خودرو دستگیر و یک قبضه کلت کمری، یک دستگاه شوکر به همراه ابزار آلات سرقت و چندین کلاف سیم‌های برق سرقت شده از آنان کشف شد.

در این گزارش گفته شده است: در این خصوص پرونده‌ای تشکیل و با هماهنگی مرجع قضائی در حال سیر مراحل قانونی است.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها