خبرهای داغ
کدخبر: ۶۹۷۰
تاریخ خبر:

آمریکا توقیف دومین نفتکش توسط ایران را تایید کرد

نیروی دریایی ایران دومین نفتکش را در یک هفته اخیر در خلیج فارس توقیف کرد.

آمریکا توقیف دومین نفتکش توسط ایران را تایید کرد

 در تازه‌ترین دور تنش‌ها در روابط تهران و واشنگتن، ایران دومین نفتکش را در یک هفته گذشته در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد و وزارت امور خارجه آمریکا خواستار آزادی آن شد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین با تأیید توقیف این نفتکش آمریکایی اعلام کرد: نفتکش نیووی با پرچم پاناما در ساعت ۶:۲۰ صبح هنگام عبور از تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توقیف شد.

این حادثه پس از آن رخ داد که ایران روز پنجشنبه نیز یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال به نام Advantage Sweet را در خلیج عمان توقیف کرده بود. اداره ثبت پرچم جزایر مارشال روز سه شنبه اعلام کرد که این نفتکش توسط مقامات ایرانی در بندرعباس نگهداری می‌شود.

همچنین شرکت امنیت دریایی Ambrey گفته است که بر این باور است که توقیف Advantage Sweet در پاسخ به توقیف اخیر یک محموله نفتی در تانکر سوئز توسط آمریکا بوده است. نیروی دریایی ارتش آمریکا در این ارتباط اعلام کرد: «نفتکش نیووی که روز چهارشنبه توقیف شد، از دبی به سمت بندر فجیره امارات در حال حرکت بود و توسط قایق‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجبور به تغییر مسیر به سمت آب‌های سرزمینی ایران شد.»

داده‌های ردیابی کشتی Refinitiv نشان می‌دهد که نیووی آخرین موقعیت خود را در ساعت 0231 GMT روز چهارشنبه در سواحل عمان در تنگه هرمز به مقصد فجیره گزارش کرد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته است که دولت بایدن و جامعه بین‌المللی از ایران و نیروی دریایی آن می‌خواهند که کشتی‌ها و خدمه‌شان را آزاد کنند. پاتل ادعا کرد: آزار و اذیت کشتی‌ها و مداخله ایران در حقوق کشتیرانی در آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مغایر با قوانین بین‌المللی و مخل ثبات و امنیت منطقه است.

بر اساس داده‌های شرکت تحلیلی ورتکسا، حدود یک پنجم نفت خام و فرآورده‌های نفتی جهان از تنگه هرمز می‌گذرد. اداره ثبت پرچم جزایر مارشال روز سه‌شنبه اعلام کرد: افزایش فعالیت‌های نظامی و تنش‌های ژئوپلیتیکی در این مناطق همچنان تهدیدی جدی برای کشتی‌های تجاری است.

در ارتباط با این تهدیدات، احتمال اشتباه در محاسبه یا شناسایی اشتباه وجود دارد که می‌تواند منجر به اقدامات تهاجمی شود. از سال ۲۰۱۹، در زمان تنش بین ایالات متحده و ایران، مجموعه‌ای از حملات به کشتی‌ها در آب‌های استراتژیک خلیج فارس صورت گرفته است.

ظهر چهارشنبه رسانه‌ها از توقیف یک فروند کشتی از سوی نفتکش به نام «نیووی» از سوی سپاه پاسداران در تنگه هرمز خبر دادند. برهمین اساس، دادستان تهران اعلام کرد، کشتی نیووی در پی شکایت شاکی و دستور مقام قضائی توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده است. این نفتکش که با پرچم پاناما در حال تردد از تنگه هرمز بوده، توقیف شده است.

 

منبع: مهر
copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها