خبرهای داغ
کدخبر: ۱۱۰۸
تاریخ خبر:

مرکز پژوهش‌های مجلس:

طرح ممنوعیت «مازوت صفر» شاید از سال ۱۴۰۶ اجرایی شود

مرکز پژوهش‌های مجلس طراح طرح ممنوعیت «مازوت صفر» است و در قالب آن، ۶ تکلیف ضد آلودگی هوا برای شهرداری، خودروساز و متولی تامین سوخت کشور پیشنهاد کرده است.

طرح ممنوعیت «مازوت صفر» شاید از سال ۱۴۰۶ اجرایی شود

مرکز پژوهش‌های مجلس طرحی برای «آلودگی هوا» تجویز کرد؛ طرح ممنوعیت «مازوت صفر» که شاید از سال ۱۴۰۶ اجرایی شود.

پیشنهاد می‌شود وزارت نفت مکلف شود برای تامین سوخت مصرفی کشور به گونه‌ای برنامه ریزی کند که تا سال ۱۴۰۵ تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری کلان‌شهر‌ها هیچ نیروگاه یا صنایعی از سوخت مازوت یا سایر سوخت‌های غیراستاندارد استفاده نکند و تولید انواع سوخت‌های مصرفی کشور براساس استاندارد ملی مصوب، انجام شود.

«اختیار وزارت نفت در توزیع مازوت به صنایع و نیروگاه‌ها» قرار است با نسخه سیاستی ارائه‌شده به نمایندگان مجلس، یک‌بار برای همیشه سلب شود. اما این نسخه، «ممنوعیت مازوت‌سوزی» را برای سال۱۴۰۶ تعیین کرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس طراح این نسخه است و در قالب آن، ۶ تکلیف ضد آلودگی هوا برای شهرداری، خودروساز و متولی تامین سوخت کشور پیشنهاد کرده است.

تهران وارد دومین هفته «بسیار آلوده» شده، اما سیاستگذار شهری و مسوولان دولتی مرتبط با «تصمیمات ترافیکی و زیست محیطی پایتخت»، نه تنها هیچ حرکت درخور یا حداقل رو به جلو برای «احیای هوای قابل تنفس برای تهرانی ها» انجام نداده اند که با «مدیریت وارونه» در شنبه‌ای که گذشت، «اثر مخرب وارونگی هوا» را هم تشدید کردند.

در این میان، مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهادی به نمایندگان برای جبران «خلأ ابزار‌های مهار آلودگی» ارائه کرده که محتوای آن به دلیل «فرجه ۵ ساله به بانیان مسموم سازی هوای کلان‌شهرها»، اشکال اساسی دارد و خود پیشنهاد، به نوعی حاوی آلودگی است.

عصر جمعه مصوب شد مدارس در روز شنبه با هدف «مهار شدت آلودگی» به شکل مجازی برگزار شود، اما هیچ مصوبه‌ای درباره «تعلیق فروش طرح ترافیک روزانه» (مثل هفته قبل)، اعلام نشد؛ بنابراین تهرانی‌ها صبح شنبه به روال همیشه با خودرو‌های شخصی به محدوده مرکزی آمدند تا در طول روز برای خرید طرح ترافیک اقدام کنند، اما سایت فروش روزانه طرح ترافیک در ساعات اولیه صبح، مسدود بود و امکان فروش وجود نداشت به‌طوری‌که حوالی ظهر در نهایت اعلام شد «فروش طرح ترافیک به خاطر آلودگی هوا انجام نمی‌شود».

به این ترتیب، این مدل مدیریت (وارونه) عملا هیچ تاثیر واقعی بر «کاهش تردد خودرو در سطح مرکز تهران» نداشت و فقط «بودجه شهر تهران از منابع مالی ناشی از فروش طرح ترافیک روزانه محروم ماند» و «آلودگی خودرویی نیز به خاطر ورود خودرو‌ها به مرکز کماکان برقرار بود».

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها