خبرهای داغ
کدخبر: ۳۹۱۵
تاریخ خبر:

آیا هوش مصنوعی جایگزین هنرمندان می‌شود؟

آیا ربات‌ها می‌توانند اثر هنری خلق کنند؟ آیا Chat GPT جایگزین نویسندگان خواهد شد؟ آیا هوش مصنوعی خلاق است؟ یک نکته مسلم است: هوش مصنوعی قرار است دنیای هنر را متحول کند حتی اگر مسائل نویسندگی حل نشده باقی بماند.

آیا هوش مصنوعی جایگزین هنرمندان می‌شود؟

«نیک کیو» خواننده استرالیایی به شدت با آهنگی که توسط هوش مصنوعی ساخته شده بود "به سبک نیک کیو" که در ژانویه توسط یکی از طرفداران برای او ارسال شد مخالفت کرد. کیو گفت: "این چرند است". در همین حال، سه هنرمند زن شکایتی دسته جمعی را در ایالات متحده علیه چندین شرکت فعال در عرصه هوش مصنوعی تنظیم کرده‌اند. آنان این شرکت‌ها را متهم به سرقت ایده‌های خلاقانه کرده‌اند. تردیدی نیست که هوش مصنوعی راه خود را به دنیای هنر باز کرده است. علیرغم آن که پیامد‌های این موضوع در مرحله اولیه نامشخص است هنرمندان از قبل نگران تصاحب مالکیت معنوی خود هستند.

untitled

آیا هوش مصنوعی هنر را برای همیشه تغییر خواهد داد؟

بازار هنر شروع به تجارت با هنر هوش مصنوعی کرده است، زیرا آثار تولید شده توسط الگوریتم در نمایشگاه‌های موزه به نمایش گذاشته می‌شوند. با این وجود، هوش مصنوعی چگونه بیان خلاق خود را تغییر خواهد داد؟ Ai-Da اولین هنرمند ربات انسان نما در جهان است که با کمک هوش مصنوعی طراحی و نقاشی می‌کند و با خلق آثاری در دوسالانه هنر ونیز در سال ۲۰۲۲ میلادی شور و هیجانی ایجاد کرد.

الگوریتم‌ها اطلاعات دوربین را در چشم Ai-Da پردازش می‌کنند و به بازوی ربات اجازه می‌دهند پرتره‌های افراد را ترسیم کند. "آیدن میلر" خالق Ai-Da آن را با همکاری تیمی از دانشمندان رایانه، متخصصان رباتیک و طراحان توسعه داد. هر یک از آثار Ai-Da منحصر به فرد هستند. با این وجود، آیا اثار آن خلاقانه نیز هستند؟

اینجا ربات‌ها می‌آیند

موزه طراحی ویترا در نزدیکی بازل در سوئیس نمایشگاه فعلی خود را در مورد رابطه انسان و ماشین "سلام، ربات" نامگذاری کرد. "آملی کلین" از مسئولان برگزاری این نمایشگاه می‌گوید:"آنچه اساسا مردم را به رباتیک و هوش مصنوعی علا‌قمند می‌کند اشتیاق بسیار قدیمی انسان برای بازی در نقش خدا است".

در آن نمایشگاه رباتی حضور دارد که مانیفست می‌نویسد. او می‌گوید:"ربات مانند جعبه سنگی بی صدا است. سه زبان، واژگان، دستور زبان، نحو را می‌داند، اما نمی‌داند چه می‌نویسد".

در حالی که ربات ها، اندروید‌ها و هوش مصنوعی مدت‌ها ویژگی فیلم‌های علمی تخیلی از "متروپلیس" تا "بلید رانر" و "ماتریکس" بوده اند آیا هوش مصنوعی می‌تواند به نقطه‌ای پیشرفت کند که بتواند احساسات و هنر را درک نماید؟ به گفته "ماتئو کرایس" مدیر موزه طراحی ویترا که اصرار دارد "ماشین نمی‌تواند احساسات را احساس کند" درک هنر و احساسات توسط هوش مصنوعی به این زودی‌ها تحقق رخ نخواهد داد.

untitled

این آهنگ بد است

نیک کیو با او همنظر است. گروه کر آهنگ تولید شده توسط هوش مصنوعی که یک طرفدار برای او به سبک "نیک کیو" فرستاده است کاملا شعر نیست:"من گناهکار، من قدیس، من ظلمت، من نور، من شکار، من طعمه، من شیطان، من نجات دهنده هستم". کیو پاسخی را در وب سایت خود منتشر کرد و توضیح داد که چرا احساس می‌کند آهنگ تولید شده توسط Chat GPT "چرند" و "مضحکه‌ای عجیب از تلاش برای انسان بودن" است.

کیو می‌گوید هوش مصنوعی ممکن است بتواند یک سخنرانی، مقاله، خطبه یا متنی برای مراسم ترحیم بنویسد، اما قادر به ایجاد یک آهنگ و ترانه اصیل نیست. او می‌گوید:"آهنگ ها، ترانه و آواز‌ها از رنج ناشی می‌شوند. آهنگ‌ها و آواز‌ها براساس تقلا و مبارزه پیچیده و درونی انسان در خلقت خلق می‌شوند. این در حالیست که الگوریتم‌ها احساس نمی‌کنند، داده‌ها آسیب نمی‌بینند".

untitled

زمانی که ماشین‌ها دست و پا می‌زنند

زمانی که یک رامبراند کاملا جدید در سال ۲۰۱۶ میلادی در هلند ظاهر شد این یک اثر "به سبک استاد هلندی" بود که با هوش مصنوعی بر اساس داده‌های ۳۴۶ نقاشی واقعی رامبراند خلق شده بود. الگوریتم‌های بی شماری که تصویر را محاسبه کردند توسط تیمی از برنامه نویسان و دانشمندان دانشگاه صنعتی دلفت و کارشناسان هوش مصنوعی مایکروسافت ایجاد شده اند.
دو سال پیش از آن یک اثر هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی برای اولین بار به فروش قابل توجهی دست یافت. پرتره‌ای به نام Edmond De Belamy که توسط یک الگوریتم تغذیه شده با ۱۵۰۰۰ نقاشی از دوره‌های مختلف خلق شده در خانه حراج کریستی در نیویورک به قیمت ۴۳۳۰۰۰ دلار (۳۹۷۰۰۰ یورو) به حراج گذاشته شد. گروه خلاق فرانسوی Obvious یک شجره نامه کاملا تخیلی De Belamy، یک قاب طلایی و به جای امضای هنرمند فرمولی الگوریتمی ارائه کرد.

آن چه برنامه‌های هوش مصنوعی مانند Midjourney، Dall-E و Stable Diffusion می‌توانند برای تصاویر انجام دهند Chat GPT که توسط Open AI توسعه یافته قادر است برای محتوای متنی انجام دهد. Chat GPT مکالمات را انجام می‌دهد به پرسش پاسخ می‌دهد و متون مختلف را در صورت درخواست می‌نویسد. دانش آموزان به طور فزاینده‌ای از آن نرم افزار استفاده می‌کنند.

نویسنده کیست؟

چه کسی صاحب اثری است که توسط ماشینی تولید شده که با میلیون‌ها تصویر و متن دارای حق نسخه‌برداری تغذیه شده است؟ مبتکر خلقت کیست؟ آیا هوش مصنوعی نویسنده است یا برنامه نویسان؟ شاید پیکاسو، رامبراند یا ون گوگ و هنرمندان و نویسندگانی که آثارشان داده‌های دستگاه را فراهم می‌کردند؟ کرایس مدیر موزه طراحی ویترا معتقد نیست که هوش مصنوعی در نهایت جایگزین جنبه احساسی هنر و خلاقیت خواهد شد. "وینسنت بریتز" کارگردان هنری، طراح حرکات و مدرس کالج هنر‌های زیبای برلین وضعیت کنونی را با گذار از نقاشی کلاسیک به عکاسی مقایسه می‌کند.

"بریتز" به "دویچه وله" می‌گوید:"پیش از آن که عکاسی به یک شکل هنری جا افتاده تبدیل شود مقاومت وجود داشت مردم می‌گفتند این هنر نیست عکس و سرقت ادبی است. من انتظار دارم وضعیت مشابهی در مورد هوش مصنوعی نیز وجود داشته باشد".

ساختن هوش مصنوعی «منصفانه و اخلاقی»

"سارا اندرسن"، "کلی مک مرنان" و "کارلا اورتیز" سه هنرمند هنر‌های زیبا که نگران آن بودند که چگونه این فناوری می‌تواند حرفه شان را نابود کند یک شکایت دسته جمعی را علیه شرکت‌های Stability AI، Midjourney و Deviant Art تنظیم کردند. در شکایت شان اشاره شده که آن شرکت‌ها "کپی میلیارد‌ها تصویر دارای حق چاپ بدون مجوز" را به عنوان داده برای تغذیه الگوریتم‌های پلتفرم‌ها استفاده کرده‌اند و هنرمندان برای استفاده از آثارشان غرامتی دریافت نکرده اند. این دعوی خواستار جبران خسارت و "دستور به جلوگیری از ضرر آتی" است. "متیو باتریک" وکیل آنان در وب سایت خود نوشته که این شکایت "گامی دیگر در جهتی منصفانه و در مسیر اخلاقی کردن هوش مصنوعی برای همگان است".

در همین حال، Getty Images نیز از Stability AI شکایت کرده است، زیرا بیش از ۱۵۰۰۰ عکس از مجموعه خود را در مجموعه داده‌های آن شرکت پیدا کرده است.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها