خبرهای داغ
کدخبر: ۴۲۵۵
تاریخ خبر:

آیا چت بات‌های هوش مصنوعی می‌توانند جایگزین جست و جوی آنلاین شوند؟

چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی براساس مدل‌های زبان بزرگ ساخته شده‌اند: الگوریتم‌هایی که در بخش‌های وسیعی از اینترنت آموزش دیده‌اند. این بات‌ها محتمل‌ترین کلمه بعدی را در پاسخ به برخی پرس و جو‌ها بر اساس خواندن میلیارد‌ها جمله‌ای که از واژگان قبلی استفاده می‌کند پیش بینی می‌نمایند.

آیا چت بات‌های هوش مصنوعی می‌توانند جایگزین جست و جوی آنلاین شوند؟

چت بات‌های هوش مصنوعی پاسخ‌های سفارشی ارائه خواهند کرد و بازار‌های جدیدی ایجاد می‌کنند.

چت جی پی تی (Chat GPT) یک چت بات هوش مصنوعی که توسط Open AI یک استارت آپ مستقر در کالیفرنیا تولید شده می‌تواند پاسخ‌هایی شبیه به پاسخ‌های انسان برای پرسش‌ها ایجاد کند. این چت بات می‌تواند شعر، کد رایانه‌ای و خیلی چیز‌های دیگر را بنوسید. تخمین زده شده که از زمان راه اندازی چت جی پی تی در ماه نوامبر ۱۰۰ میلیون کاربر فعال به صورت ماهانه جذب آن چت بات شده‌اند.

مایکروسافت در تاریخ ۷ فوریه اعلام کرد که با همکاری Open AI موتور جستجوی خود به نام "بینگ" را با بخشی از جادوی چت جی پی تی همراه خواهد کرد. یک روز پیش از آن الفابت شرکت مادر گوگل اعلام کرده بود که به زودی "بارد" چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی خود را راه اندازی خواهد کرد. بایدو غول جستجوی چین نیز وعده داده که همین کار را انجام خواهد داد. استارت آپ‌های جستجوی آنلاین از جمله Neeva و You.com نیز دارای چت بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. این هجوم نوآوری چگونه عرصه جستجو را تغییر خواهد داد؟

چت جی پی تی و چت بات‌های مانند آن همانند جستجوی آنلاین معمول کار نمی‌کنند. امروزه گوگل و بینگ با ارسال خزنده‌های وب نوعی ربات (برنامه مستقل) برای پرسه زدن در اینترنت و جمع آوری اطلاعات پیش از سازماندهی نتایج و برگرداندن مرتبط‌ترین پیوند‌ها به کاربر در پاسخ به درخواست جستجو کار می‌کنند.

در مقابل، چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی براساس مدل‌های زبان بزرگ ساخته شده‌اند: الگوریتم‌هایی که در بخش‌های وسیعی از اینترنت آموزش دیده‌اند. این بات‌ها محتمل‌ترین کلمه بعدی را در پاسخ به برخی پرس و جو‌ها بر اساس خواندن میلیارد‌ها جمله‌ای که از واژگان قبلی استفاده می‌کند پیش بینی می‌نمایند. چت بات‌ها در عوض ارائه فهرستی از لینک‌ها می‌توانند پاسخ‌هایی روان ارائه دهند.

این توانایی بدان معناست که جستجو در دو مسیر بزرگ دچار تغییر و تحول خواهد شد. نخست آن که نتایج قادر خواهند بود به پرسش‌های پیچیده با متغیر‌های متعدد پاسخ دهند. گردشگری را تصور کنی که به دنبال یک هتل است که سگ خانگی او را نیز در هاوایی می‌پذیرد هتلی نزدیک به ساحل و در چند قدمی یک مرکز خرید. یافتن مکان ایده آل او در گوگل ممکن است به معنای الزام خواندن ده‌ها وب سایت باشد.

این در حالیست که توانایی چت بات برای پیش بینی کلمه بعدی به او اجازه می‌دهد تا ظرف مدت چند لحظه هتل مدنظرش را بیابد و سپس یک تعطیلات یک هفته‌ای برایش برنامه ریزی خواهد شد.

نکته دوم آن که بازار گسترش خواهد یافت. دانش آموزان از چت جی پی تی می‌خواهند در انجام تکالیف درس تاریخ به آنان کمک کند و گاهی اوقات تقلب می‌کنند. این موضوع باعث شده تا مهندسان نرم افزار به دنبال دیباگ یا اشکال زدایی کد‌ها باشند.

اپلیکیشن‌های کاربردی دیگر بدون شک برای کمک به تشخیص بیماری‌ها و یا برای ارائه پاور پوینت نیز می‌توانند از فناوری تازه مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند. این وضعیت ممکن است منجر به رشد انفجاری صنعت چت بات‌های خاص شود. یک شرکت نرم افزار تجاری به نام C۳.ai پیش‌تر در حال برنامه ریزی برای استفاده از فناوری مشابه به منظور کمک به شرکت‌ها برای جستجوی داده‌های داخلی شان بوده است.

شرکت‌های مسافرتی از جمله Booking.com در حال کار آزمایشی با چت بات‌ها هستند. برای اولین بار در چند دهه اخیر انحصار گوگل در معرض خطر قرار گرفته است. گوگل در حال حاضر ۹۳ درصد از بازار جستجو را از نظر حجم در اختیار دارد در حالی که بینگ ۳ درصد از آن بازار را به خود اختصاص داده است. با این وجود، بارد هنوز چت بات را راه اندازی نکرده چرا که نگران است اگر بات‌ها پاسخ‌های توهین آمیز و تندی ارائه دهند واکنش عمومی نسبت به آن منفی باشد.

چت بات‌ها کاستی‌های زیادی نیز دارند نکته مهم آن است که چت بات‌ها قابلیت چرندبافی نیز دارند! این توهمات و چرندیات بدان خاطر رخ می‌دهند که مدل‌ها واقعا نمی‌دانند چه می‌گویند. هم چنین، ممکن است کسب درآمد از چت بات‌ها دشوار باشد. درج تبلیغات در مکالمه با چت ربات هوش مصنوعی دشوارتر از جستجوی گوگل است.

مایکروسافت اعلام کرده که با افزودن تبلیغات به پاسخ‌های چت بات خود در بینگ این کار را آزمایش خواهد کرد. برخی از شرکت‌ها از جمله Neeva در تلاش هستند تا کاربران را وادار سازند که اشتراک خدمات چت بات آنان را خریداری کنند. چت بات‌ها هر آن چه که باشند از این ظرفیت بالقوه برخوردار هستند که نحوه تعامل کاربران با اینترنت و اطلاعات را تغییر دهند.

"بیل گیتس" یکی از بنیانگذاران مایکروسافت این فناوری تازه را به "به اندازه رایانه شخصی و به اندازه اینترنت مهم" خوانده است. با ظهور چت بات‌ها تغییر در نحوه یافتن محل گذراندن تعطیلات رویایی تان ممکن است صرفا آغاز کار باشد.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها