خبرهای داغ
کدخبر: ۴۵۸۹
تاریخ خبر:

دخالت ۴۰ درصدی ربات‌ها در انجام کارهای خانگی تا سال ۲۰۳۰!

کارشناسان می‌گویند ظرف مدت یک دهه حدود ۳۹ درصد از زمانی که صرف کار‌های خانه و مراقبت از عزیزان می‌شود می‌تواند به صورت خودکار صورت گیرد.

دخالت ۴۰ درصدی ربات‌ها در انجام کارهای خانگی تا سال ۲۰۳۰!

پژوهشگران بریتانیایی و ژاپنی از ۶۵ متخصص هوش مصنوعی خواستند تا میزان اتوماسیون (خودکاری‌سازی) در کار‌های معمول خانه را در ۱۰ سال آینده پیش بینی کنند. کارشناسان پیش‌بینی کردند که خرید روزمره از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها احتمالا بیش‌ترین خودکارسازی را تجربه خواهند کرد در حالی که مراقبت از افراد جوان یا کهنسال با کم‌ترین میزان خودکارسازی تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت.

نتیجه این پژوهش در نشریه PLOS ONE منتشر شده است. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد و دانشگاه اوچانومیزو در ژاپن قصد داشتند دریابند که ربات‌ها چه تاثیری بر روی کار خانگی بدون دستمزد می‌گذارند. آنان این پرسش را مطرح کردند: "اگر ربات مشاغل ما را برعهده گیرند آیا دست کم زباله‌ها را برای ما بیرون خواهند گذاشت"؟

پژوهشگران مشاهده کردند ربات‌هایی که کار‌های خانگی را انجام می‌دهند از جمله جاروبرقی‌های رباتیک به پرفروش‌ترین ربات‌ها در جهان تبدیل شده اند.

این تیم از ۲۹ کارشناس هوش مصنوعی از بریتانیا و ۳۹ کارشناس هوش مصنوعی از ژاپن تشکیل شده بود. این تیم درصدد پیش بینی در مورد ربات‌های خانگی بوده است. پژوهشگران دریافتند که کارشناسان مرد بریتانیایی در مقایسه با همتایان زن خود نسبت به خودکارسازی فعالیت‌های خانگی خوش بین‌تر بودند وضعیتی که در ژاپن بالعکس بود.

با این وجود، وظایفی که کارشناسان گمان می‌کردند خودکارسازی می‌تواند انجام دهد متفاوت بودند. دکتر "لولو شی" پژوهشگر فوق دکترا از انستیتو اینترنت آکسفورد می‌گوید: "پیش بنی می‌شود تنها ۲۸ درصد از کار‌های مراقبتی از جمله فعالیت‌هایی مانند آموزش به فرزند، همراهی با فرزند یا مراقبت از یکی از اعضای بزرگتر خانواده به صورت خودکار صورت گیرند".

دخالت ۴۰ درصدی ربات‌ها در انجام کارهای خانگی تا سال ۲۰۳۰!

از سوی دیگر، به گفته کارشناسان انتظار می‌رود فناوری ۶۰ درصد از زمانی را که صرف خرید مواد غذایی می‌کنیم کاهش دهد. با این وجود، پیش بینی در این باره که در یک دهه آینده ربات‌ها باعث خلاصی ما از شر کار‌های خانگی خواهند شد پیشینه‌ای طولانی دارد و ممکن است درباره صحت آن شک و تردید وجود داشته باشد.

برای مثال، در سال ۱۹۶۶ میلادی برنامه تلویزیونی Tomorrow's World در مورد یک ربات خانگی گزارشی را پخش کرد که قادر بود وعده شام را تهیه کند، از کودکان مراقبت نماید، سگ‌ها را به پیاده روی ببرد، خرید خانه را انجام دهد و یک نوشیدنی کوکتل درست کند و بسایری از کار‌های دیگر را نیز انجام دهد.

"اکاترینا هرتوگ" دانشیار هوش مصنوعی و جامعه در دانشگاه آکسفورد می‌گوید این موضوع شبیه پیش بینی‌ای است که مدت‌ها در مورد فراگیر شدن خودرو‌های خودران وجود داشته است.

او می‌گوید: "وعده خودرو‌های خودران، حضور آن خودرو‌ها در خیابان‌ها و جایگزینی آن با تاکسی‌ها از یک دهه پیش مطرح شده بود. با این وجود، این ایده هنوز محقق نشده است. در مورد ربات‌هایی که کار‌های خانه را نیز انجام دهند شاید این موضوع صدق کند".
دکتر "کیت دولین" که در زمینه هوش مصنوعی در کینگر کالج لندن به پژوهش می‌پردازد می‌گوید که فناوری بیش از آن که جایگزین انسان‌ها شود بیش‌تر به انسان کمک می‌کند.

او می‌گوید: "ساخت رباتی که بتواند چندین کار را انجام دهد دشوار و گران است. در عوض، ایجاد فناوری کمکی که به جای جایگزینی به ما کمک کند آسان‌تر و مفیدتر خواهد بود".

این پژوهش نشان می‌دهد که اتوماسیون خانگی می‌تواند باعث آزاد شدن ما از زمان زیادی باشد که محبور هستیم صرف کار‌های خانگی بدون دستمزد کنیم. در بریتانیا مردان در سن کار تقریبا نیمی از این کار بدون دستمزد را در مقایسه با زنان در سن کار انجام می‌دهند. در ژاپن مردان کم‌تر از یک پنجم این قبیل فعالیت‌ها را انجام می‌دهند.

پروفسور هرتوگ استدلال می‌کند که بار نامتناسب کار خانگی بر روی دوش زنان تاثیر منفی بر درآمد، پس انداز و مستمری آنان دارد. به گفته پژوهشگران بنابراین افزایش اتوماسیون (خودکارسازی) می‌تواند منجر به برابری جنسیتی بیش‌تر شود.

با این وجود، این فناوری می‌تواند گران باشد. پروفسور هرتوگ می‌گوید: "اگر سیستم‌های کمک به کار‌های خانه صرفا برای بخشی از جامعه مقرون به صرفه باشند این وضعیت منجر به تشدید نابرابری در اوقات فراغت خواهد شد".

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها