خبرهای داغ
کدخبر: ۶۶۹۳
تاریخ خبر:

چرا حشرات به نور جذب می‌شوند؟

معروف است که حشرات پرنده برای روشنایی در تاریکی مسیری خط خطی را می‌سازند و به قول معروف "هم، چون پروانه به دور شمع می‌گردند". اکنون دانشمندان متوجه شده اند که چرا حشرات به شدت به نور علاقه دارند، اما دلیل آن جذب منبع نور نیست.

چرا حشرات به نور جذب می‌شوند؟

براساس نتیجه پژوهشی که در قالب یک مقاله روی سرور bioRxiv با عنوان "چرا حشرات پرنده در نور مصنوعی جمع می‌شوند" قرار گرفته مشخص شده که حشرات به طور مستقیم از راه دور به سمت نور برای جذب شدن به سوی آن پرواز نمی‌کنند بلکه به نظر می‌رسد در صورت عبور به دلیل یک واکنش بیولوژیکی عجیب و غریب مسیرشان را به سمت نور تغییر می‌دهند.

به گزارش فرارو به نقل از نیوزویک، "ساموئل فابیان" یکی از همکاران پژوهشی ارشد در امپریال کالج لندن و همکاران‌اش در این مقاله نوشتند: "نتایج پژوهش نشان می‌دهد که نور‌های مصنوعی ممکن است صرفا حشرات عبوری را به دام بیاندازند نه آن که به طور مستقیم آنان را از نقطه‌ای دورتر جذب کنند".

محققان توضیح دادند که چگونه مسیر پرواز تعدادی از گونه‌های حشرات را در حضور نور مصنوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا بررسی کنند که حشرات چگونه از پاسخ نور پشتی خود (DLR) استفاده می‌کنند. نویسندگان مقاله توضیح دادند: "اکثر حشرات دارای قابلیت پرواز نوعی از پاسخ به نور پشتی را نشان می‌دهند رفتاری که سمت پشتی (بالا) آنان را در روشن‌ترین ناحیه بینایی نگه می‌دارد".

پاسخ به نور پشتی به حشرات این امکان را می‌دهد که بدانند کدام سمت بالا است، زیرا ماه یا خورشید معمولا کم و بیش به طور مستقیم بالای آنان قرار دارد و این جهت گیری به حشرات اجازه می‌دهد تا نگرش و کنترل مناسب پرواز را حفظ کنند.

دانشمندان دریافتند که پاسخ به نور پشتی دلیل جذابیت نور مصنوعی برای حشرات است نه به این دلیل که آنان به طور مستقیم به سمت نور پرواز می‌کنند بلکه در حقیقت تلاش می‌کنند آن را بالای سر خود نگه دارند.

نویسندگان مقاله در ادامه افزوده‌اند: "بر خلاف انتظار جاذبه حشرات به طور مستقیم به سمت نور هدایت نمی‌شوند. در عوض، حشرات پشت خود را به سمت نور می‌چرخانند و حملات پروازی عمود بر منبع ایجاد می‌کنند".

محققان دریافتند که حشرات در بُرد‌های کوتاه به طور مستقیم به سمت یک منبع نور پرواز نمی‌کنند بلکه به صورت متعامد به سمت منبع نور پرواز می‌کنند که منجر به مدار‌های پروازی نامنظم می‌شود، زیرا مکان نور نسبت به آنان در حین حرکت تغییر می‌کند. این موضوع می‌تواند منجر به رفتاری شود که ما شاهد انجام آن توسط حشرات هستیم: پرواز در اطراف نور، مبهوت و میخکوب شده و تا حدودی به دام افتاده.

با این وجود، پاسخ به نور پشتی بسیار حفاظت شده در نزدیکی منابع مصنوعی می‌تواند هدایت مداوم در اطراف نور ایجاد کند و یک حشره را به دام بیندازد. نویسندگان در مقاله می‌گویند که مدل راهنمای شان نشان می‌دهد که این کج شدن پشتی برای ایجاد مسیر‌های پرواز به ظاهر نامنظم حشرات در نزدیکی چراغ‌ها کافی است و قابل قبول‌ترین مدل برای این که چرا حشرات پرنده در نور‌های مصنوعی جمع می‌شوند می‌باشد.

این واقعیت که حشرات به طور مستقیم به سمت نور پرواز نمی‌کنند نظریه قبلی را در مورد این که چرا حشرات به نظر جذب نور می‌شوند را رد می‌کند نظریه‌ای که استدلال می‌کرد این نوعی واکنش فرار است. نظریه دیگری پیشنهاد می‌کند که حشرات به سمت نور‌های مصنوعی به دلیل جذب شدن به سوی گرمای ساطع شده از لامپ پرواز می‌کنند.

با این وجود، نویسندگان مقاله اخیر این موضوع را نیز با استفاده از نور LED که تابش گرمای مادون قرمز ناچیز ساطع می‌کند، اما هم چنان باعث تجمع حشرات می‌شود رد کردند.

نویسندگان مقاله در نتیجه‌گیری شان نوشتند: "یافته‌های ما نشان می‌دهند که این به دام افتادن نور حشرات در مقیاس محلی به دلیل اختلال در کنترل نگرش حشرات است و نه جهت‌یابی". شواهد تجربی و شبیه سازی‌های ما سازوکار به دام افتادن نور را به اختلال در ادراک حشره از عمودی و نه یک نشانه ناوبری نسبت می‌دهند.

نویسندگان مقاله اشاره کردند که یک نتیجه احتمالی از تحقیقات آنان می‌تواند کمک به صنعت ساختمان برای جلوگیری از انواع نور‌هایی باشد که بیشترین جذب حشرات را دارند. روی هم رفته کاهش نور‌های روشن بدون حفاظ و رو به بالا تاثیر روی حشرات در حال پرواز در شب را زمانی که نورگیر نمی‌تواند با منابع مصنوعی رقابت کند کاهش می‌دهد. در نتیجه، نور‌های مصنوعی را تغییر دهید تا از پرواز حشرات گیج کننده در شب جلوگیری کنید.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها