خبرهای داغ
کدخبر: ۷۳۹۷
تاریخ خبر:

این حشره قاتل با چسب شکار می‌کند!

یک موجود کوچک جدید در استرالیا کشف شده که طعمه‌اش را با استفاده از نوعی چسب گیاهی به دام می‌اندازد.

این حشره قاتل با چسب شکار می‌کند!

طبق مطالعه‌ای که ۲۶ آوریل در مجله‌ی Biology Letters منتشر شد، این موجود یک نوع حشره‌ی قاتل است که برای شکار کردن از ابزار استفاده می‌کند؛ پدیده‌ای نادر در عالم حیوانات! 

به گفته‌ی محققان، این حشره که در علفزارهای غرب استرالیا یافت می‌شود، تنها نزدیک پشته‌های علف خاردار ساحلی ظاهر می‌شود. علف خاردار ساحلی یک بوته بیابانی است که نوعی رزین چسبنده تولید می‌کند. 

این حشره قاتل با چسب شکار می‌کند!

به گفته‌ی دکتر فرناندو سولی، از نویسندگان مشترک این مطالعه و فلوشیپ فوق دکتری دانشگاه UCLA، به نظر می‌رسد این حشره سیاه و قهوه‌ای رنگ به نام Gorareduvius sp، فرآیند «دقیق و چند مرحله‌ای» جمع‌آوری و پوشاندن خود در رزین گیاه را به انجام می‌رساند. 

این پروسه به این شکل اجرا می‌شود: «ابتدا گیاه را می‌خراشد، سپس آن را انباشته می‌کند و در نهایت آن را روی تمام بدنش، حتی چشمانش پخش می‌کند.» 

پس از یافتن گونه‌های مستندنشده‌ی قبل و مشاهده‌ی رفتار عجیب پوشاندن بدن، محققان برای تعیین اینکه آیا حشره از رزین برای شکار استفاده می‌کند، آزمایشی را انجام دادند. 

به عنوان بخشی از آزمایش، ۲۶ حشره‌ی قاتل را درون شیشه‌های کوچک انداختند و به یک محیط کنترل شده منتقل کردند تا بتوانند آن‌ها را حین حمله به طعمه در شرایط مصنوعی مشاهده کنند. 

در آن محیط، حشرات در محوطه‌های استوانه‌ای قرار گرفتند که سوراخ‌هایی در کف آن‌ها تعبیه شده بود و طعمه از آن سوراخ‌ها داخل می‌شدند. نیمی از این حشرات با صمغ پوشیده شده بودند و نیم دیگر نه. دو نوع طعمه نیز در اختیار آن‌ها بود: مگس‌ها و مورچه‌ها! 

از طریق شکارهای مرحله‌ای مشاهده شد که حشرات مجهز به صمغ گیاهی در شکار طعمه‌هایشان موفق‌تر از همتایان غیرمسلح خود بودند. 

با پوشیده شدن بدن حشرات با صمغ گیاهی، احتمال موفقیت آن‌ها در شکار ۲۶٪ افزایش یافت و احتمالاً دلیلش این بود که چسبناک بودن صمغ، سرعت حرکت طعمه را کند می‌کرد. 

محققان می‌گویند: «به نظر نمی‌رسید طعمه به طور کامل به سطح چسبناک بدن حشرات قاتل چسبیده باشد. در عوض اینطور به نظر می‌رسید که چسبندگی موقت و کوتاه‌مدت موجب به تاخیر افتادن واکنش طعمه شده و حشرات قاتل از این فرصت برای حمله به طعمه استفاده می‌کنند.» 

محققان می‌گویند به نظر نمی‌رسد استفاده‌ی حشرات قاتل از صمغ به عنوان ابزار یک رفتاری آموخته باشد چون تمام این حشرات حتی آن‌هایی که تازه از تخم بیرون می‌آمدند این رفتار را از خود نشان می‌دادند. به این نوع استفاده ذاتی، رفتار کلیشه‌ای یا «سیم‌بندی‌شده» می‌گویند. 

یکی از محققان در این باره می‌گوید: «استفاده‌ی کلیشه‌ای از ابزار توسط حشرات غیرمعمول است و استفاده از ابزار به نحوی که شامل چندین مرحله برای استفاده صحیح از ابزار می‌شود… غیرمعمول‌تر هم هست».

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها