خبرهای داغ
کدخبر: ۱۲۷۴۰
تاریخ خبر:

چرا حتی وقتی سیر هستیم برای دسر شیرین جا داریم؟

فکر کنید در رستوران نشسته‌ و غذای پرحجم‌تان را تمام کرده‌اید. معده‌تان پر و شلوارتان به نظر تنگ‌تر شده است

چرا حتی وقتی سیر هستیم برای دسر شیرین جا داریم؟

فکر کنید در رستوران نشسته‌ و غذای پرحجم‌تان را تمام کرده‌اید. معده‌تان پر و شلوارتان به نظر تنگ‌تر شده است. حتی جا برای خوردن یک لقمه دیگر هم ندارید، اما همین که ظرف دسر از مقابل چشمانتان رد می‌شود، حس گرسنگی برمی‌گردد. واقعا چه رازی در این خوراکی‌های شیرین نهفته است که معده به محض دیدنشان جا باز می‌کند؟ به گزارش لایوساینس، لن اپستین، رئیس بخش پزشکی رفتار در دانشکده پزشکی نیویورک در این‌باره می‌گوید: «راز ماجرا در تنوع است.»

چرا یهو گرسنه می‌شویم؟   

اپستین می‌گوید: «یکی از دلایلی که مردم از خوردن یک وعده غذایی پرهیز می‌‌کنند، این است که از آن غذا خسته شده‌اند. آن‌ها قبلا بارها آن غذا را خورده‌اند و دیگر با دیدن آن تحریک نمی‌شوند.» اپستین در گفت‌و‌گو با لایوساینس خاطرنشان می کند: «افراد از طعم غذا کاملا مطلع‌اند، اما اگر طعم، بو یا حتی مواد متفاوتی به غذا اضافه کنید، به‌راحتی می‌توانید بر حس «اوه من سیرم» غلبه کنید.» به این حالت «سیری حسی خاص» می‌گویند. زمانی این حس در فرد بیدار می‌شود که علاقه‌اش به غذایی خاص، به‌دلیل خوردن مکرر آن کاهش می‌یابد.

کیک و شیرینی

اهمیت تنوع غذایی

در سال ۲۰۱۱، پژوهشی به سرپرستی اپستین روی ۳۲ زن انجام شد. شرکت‌کنندگان یا یک بار در هفته ،  طی پنج هفته یا ۵ روز متوالی در یک هفته، ماکارونی و پنیر خوردند. نتیجه این پژوهش نشان داد زنانی که هر روز ماکارونی و پنیر می‌خوردند نسبت به آن‌هایی که هفته‌ای یک‌ بار ماکارونی و پنیر می‌خوردند، میل کمتری به غذا نشان دادند. کودکانی که تنوع غذایی داشتند خیلی بیشتر از گروهی غذا خوردند که فقط ماکارونی و پنیر می‌خوردند. این الگوی رفتاری در موارد دیگر نیز صدق می‌کند و احتمال این‌که بعد از خوردن یک غذای شور به دسر‌های شیرین روی آورید، بسیار است.

پای دوپامین در میان است

برخی متخصصان بر این باورند که این علاقه‌مندی به تنوع غذایی به نوعی، سازگاری تکاملی است. به این ترتیب، افراد انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها را از گرو‌ه‌‌های متنوع غذایی به بدن می‌رسانند. باربارا رولز، مدیر آزمایشگاه مطالعه رفتار غذایی انسان می‌گوید: «در درازمدت، به ترکیبی از انواع غذاها نیازمندیم، اما مشکل این جاست که ما با تنوع بسیار در غذاهای پرکالری مواجه هستیم.» هنگامی که شیرینی می‌خوریم، در مغز دوپامین ترشح می‌شود. دوپامین ماده‌ای شیمیایی در مغز است که احساس پاداش و لذت به ما می‌دهد. اپستین می‌گوید: «اگر خوردن دسر بخشی از لذت روزانه شماست، آزاد شدن دوپامین بعد از غذا انتظار غذایی‌تان را تغییر می‌دهد و همین موضوع میل شدید به خوردن ایجاد می‌کند. بنابراین، ممکن است پس از پایان یک وعده غذایی پرحجم، باز هم سراغ دسر بروید.»

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها