خبرهای داغ
کدخبر: ۱۸۸۹۶
تاریخ خبر:

آموزش پخت ماهی کبابی با سس انار و مزه زیتون

ماهی کبابی با سس انار نوعی روش پخت ماهی داخل فر است که همراه با یک سس بی‌نظیر و یک مزه فوق‌العاده سرو می‌شود و طعم دانشینی دارد.

آموزش پخت ماهی کبابی با سس انار و مزه زیتون

فراروـ  امروزه خوردن غذا‌های دریایی از طرف متخصصان تغذیه بسیار توصیه می‌شود. غذا‌های دریایی مانند ماهی، میگو و... دارای خواص بسیار زیادی نسبت به گوشت قرمز هستند. غذا‌های دریایی مانند ماهی منبع بزرگ ویتامین دی و و مواد معدنی هستند؛ بنابراین بهتر است حداقل هفته‌ای یکبار مصرف آن‌ها را در برنامه غذایی‌تان قرار بدهید. پخت ماهی معمولا روش‌های متفاوتی دارد. برخی ماهی را داخل روغن سرخ می‌کنند، برخی ماهی را به صورت کبابی و برخی به صورت سوخاری یا پفکی میل می‌کنند. پخت ماهی در فر روش مناسبتری برای تهیه ماهی است، چون خواص ماهی بهتر حفظ می‌شود. ما در این مطلب می‌خواهیم یک روش بی‌نظیر برای پخت ماهی در فر را همراه با یک سس ویژه آموزش بدهیم که در کنار یک مزه بی‌نظیر سرو می‌شود. باور کنید اگر یکبار این روش را امتحان کنید، هرگز دست از سرش برنخواهید داشت و طعمش را فراموش نخواهید کرد. اگر دوست دارید این ماهی جذاب را در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ماهی کبابی

مواد لازم

ماهی قزل آلا: ۱ عدد

زعفران دم کرده: نصف فنجان

آب: ۱ لیتر

نمک: ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه برای مزه‌دار کردن ماهی: به میزان لازم

کره: ۲۰ گرم

لیمو ترش: ۲ عدد

سیر: ۲ حبه

فلفل دلمه‌ای قرمز: ۱ عدد

دانه انار: ۱ لیوان

زیتون بدون هسته: ۱ پیاله ماست‌خوری

مخلوط جعفری و پیازچه خرد شده: ۱ پیاله ماست‌خوری

گوجه خشک: ۱ لیوان

رب انار رقیق: ۲ قاشق غذاخوری

آب لیموی تازه: ۲ قاشق غذاخوری

آب انار: نصف لیوان

گردوی خرد شده: ۲ فنجان

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

رب انار سفت: ۲ قاشق غذاخوری

روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای درست کردن این ماهی خوشمزه و بی‌نظیر، اول باید ماهی قزل آلای پاک شده را خوب بشویید. بهتر است از فروشنده بخواهید استخوان ماهی را به صورت درسته خارج کند و ماهی را در اصطلاح سفره کنید تا از وسط کاملا باز شود. بعد از اینکه ماهی را شستید، آن را داخل یک کاسه بزرگ بگذارید و یک لیتر آب همراه با یک قاشق غذاخوری نمک را روی ماهی بریزید و اجازه بدهید ماهی یک ساعت داخل آب و نمک استراحت کند تا بوی زحم ماهی از بین برود. بعد از این مدت زمان ماهی را از آب خارج و خوب خشک کنید. حالا ماهی را از وسط باز و کاملا پهن کنید و روی پوست ماهی زعفران دم کرده همراه با کمی نمک و فلفل سیاه بریزید و خوب گوشت ماهی را ماساژ بدهید تا مزه‌دار شود.

کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و ماهی را روی کاغذ روغنی پهن کنید، طوری که قسمت پوست ماهی کف سینی باشد و قسمت گوشتی رو باشد. کره را چند برش بزنید و روی ماهی بچینید و لیمو ترش را برش بزنید و روی ماهی بچینید و سیر را ورقه‌ای کنید و روی گوشت ماهی پخش کنید. حالا روی سینی فر را فویل بکشید و سینی را داخل فر ۱۸۰ درجه (فر برقی) به مدت ۴۵ دقیقه بگذارید تا بپزد. فلفل دلمه‌ای قرمز را روی فویل داخل فر بگذارید تا کبابی شود. در آخر فویل را از روی سینی بردارید و به مدت ده دقیقه گریل را روشن کنید تا روی ماهی هم طلایی شود.

ماهی کبابی

در این مدت که ماهی دارد داخل فر می‌پزد، سس ماهی و مزه کنار آن را درست می‌کنیم. برای درست کردن مزه ابتدا زیتون‌های بدون هسته را خرد کنید و داخل کاسه بریزید. حالا یک فنجان گردوی خرد شده را همراه با دانه انار و جعفری و پیازچه خرد شده اضافه کنید. فلفل دلمه‌ای قرمز را که کبابی شده، پوست کنید و بعد گوشت فلفل را با چاقو ساطوری کنید و داخل مواد بریزید. گوجه خشک را که از قبل با یک لیوان آب خیس داده‌اید، به مواد اضافه کنید و آب لیموی تازه، روغن زیتون و رب انار رقیق را اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. حالا این مزه خوشمزه را داخل یک کاسه مناسب بریزید.

برای درست کردن سس ماهی اول روغن را داخل ماهی تابه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید. رب انار سفت را اضافه کنید و یک دقیقه داخل روغن تفت بدهید و بعد یک فنجان گردوی خرد شده و آب انار را اضافه کنید و خوب هم بزنید. وقتی سس شروع به جوشیدن کرد، اجاق گاز را خاموش کنید. ماهی پخته را از فر خارج کنید و حلقه‌های سیر و لیمو را از روی آن بردارید. ماهی را داخل دیس سرو بگذارید و سسی را که آماده کرده‌اید، روی ماهی بریزید. این ماهی خوشمزه را همراه با پلوی سفید یا سبزی پلو و مزه زیتون میل کنید. توصیه می‌کنیم مراقب انگشتانتان باشید، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ رب انار نوعی رب گرفته شده از دانه‌های انار است که به دو صورت ترش و ملس در بازار موجود است. رب انار معمولا رنگ تیره‌ای دارد؛ ولی نباید بیش از حد سیاه باشد که نشانه سوختگی رب هنگام پخت است. رب انار مرغوب نباید بیش از حد سفت باشد؛ همچنین نباید بوی ترشیدگی بدهد. برای تهیه سس و مزه ویژه این ماهی سعی کنید رب انار را از فروشگاه‌های معتبر و یا از کسانی که به صورت خانگی و تمیز رب انار را درست می‌کنند، تهیه کنید.

۲ ـ فلفل دلمه‌ای یکی از سبزیجات پرخاصیت است که مصرف آن برای تمامی افراد به‌ویژه کودکان توصیه شده است. این سبزی دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که رنگ سبز آن طعم قوی‌تری دارد. فلفل دلمه‌ای به دلیل مواد مغذی ازجمله ویتامینی که دارد، منشأ درمان سرماخوردگی است و همچنین برای درمان کم‌خونی، حفاظت از چشم و تقویت قوه بینایی و رفع یبوست بسیار مفید است. ته فلفل دلمه‌ای برجستگی‌هایی وجود دارد. فلفل دلمه‌هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند، ماده هستند. فلفل دلمه‌ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد؛ بنابراین برای تهیه انواع سالاد و خام‌خواری مناسب‌تر از فلفل نر است. فلفل دلمه‌ای که سه برجستگی در زیر خود دارد، نر است. تخم کم‌تری دارد و تندتر است. برای غذا پختن از آن استفاده می‌شود و در آشپزی کاربردی‌تر است. برعکس فلفل دلمه‌ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلاً تلخ نمی‌شود و خوشمزه باقی می‌ماند.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها