خبرهای داغ
کدخبر: ۲۱۴۱۳
تاریخ خبر:

نکات مهم هنگام استفاده از جوهر نمک در نظافت منزل

نحوه استفاده از جوهر نمک در خانه تکانی یکی از نکات مهم و ایمنی است که باید بدان توجه کامل شود. دانستن طریقه مصرف جوهر نمک به مانند سایر مواد شوینده به شما کمک می‌کند تا در صورت استفاده از این ماده‌ی شوینده‌ی قوی به خود و وسایلتان آسیب نزنید.

نکات مهم هنگام استفاده از جوهر نمک در نظافت منزل

جوهر نمک به علت قابلیت جرم زدایی بسیار بالای که دارد، برای تمیزکاری سطوح مختلف همچون سرویس های بهداشتی، سرامیک ها، کاشی و موزاییک ها می توان از آن استفاده کرد. اما به یاد داشته باشید از این ماده ی شیمیای بسیار قوی هرگز برای شستن سنگ های مرمری، آهکی و فلز استفاده نکنید.

نظافت

به منظور نظافت و شستشوی خانه باید توجه داشت که استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می تواند خطرهای جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. آسیب های بهداشتی هنگام استفاده از مواد شوینده ممکن است در کوتاه مدت اثر چندانی نداشته باشد اما در بلند مدت مشکلات ریوی و پوستی ، عوارض چشمی و آلرژی های مختلف تا سرطان را به همراه دارد. از فعل و انفعالات شیمیایی ترکیب این مواد گاز کلر آزاد می شود که با رطوبت مخاط دهان اسید کلریدریک ایجاده کرده و بسیار قوی و سوزاننده است و استنشاق آن بخصوص در فضاهای کوچک علائم شدید تنفسی ایجاد می کند. بدترین شکل استفاده از مواد پاک کننده آن است که با آب گرم مخلوط شوند و یا از آنها در محیط های بسته ای که بخار آب وجود دارد استفاده کنند.

ترکیب جوهر نمک و وایتکس اکیدا ممنوع

ترکیب این دو شوینده خطرناک ترین مواد اسیدی را ایجاد می کنند که باعث آسیب جدی به ریه ها خواهد شد. استنشاق این مخلوط به خصوص در فضای بسته باعث این آسیب می شود که جبران ناپذیر خواهد بود. بعضی از خانم های خانه دار برای تمیز کردن لک کاشی ها و کف حمام و سرویس بهداشتی و ... از وایتکس اضافه می کنند که در برخی مواقع بری تمیزی بیشتر، تصمیم به افزودن جوهر نمک می گیرند که ممکن است این تصمیم عوارض و پیامدهای بی شماری را به همراه داشته باشد.

نظافت

جوهر نمک و ریه

همان طور که در بالا گفته شد، ترکیب جوهر نمک و وایتکس، گازی به نام کلر ایجاد می کند که به اسید کلریدریک تبدیل می شود. افرادی که این گاز را استنشاق می کنند، با عوارضی مانند؛ تنگی نفس ، آسم، و خس خس سینه روبرو خواهند شد که برای مدتی با دارو درمان می شوند اما با گذشت زمان، چنین علائمی در بدن آنها باقی می ماند و هرگز بهبودی نخواهند داشت و باید برای همیشه از دارو استفاده کنند.

نکات مهم هنگام استفاده از جوهر نمک

بارعایت نکته هایی در مورد مصرف جوهرنمک در خانه تکانی می توان ازبروز حوادث جلوگیری کرد.

هنگام استفاده ازجوهرنمک نباید آن را با آب داغ مخلوط کرد. آب داغ با تولید بخار باعث پراکنده شدن جوهر نمک در هوا می شود. این کار خطر تنفس کردن جوهر نمک را افزایش می دهد.

نباید مدت زیادی با جوهر نمک در ارتباط بود. هرچه مدت زمان تماس با آن بیش تر باشد. خطر آسیب دیدن فرد نیز بیش تراست.

در محیط های دربسته مثل حمام یا دستشویی یا محیط های کوچک، مثل جاهایی که سقف کوتاه دارند. نباید از جوهر نمک استفاده کرد. از این ماده به طور ناگهانی گازهایی آزاد می شود. به همین علت است که بوی تند و تیز آن به سرعت حس می شود. در نتیجه فرد به جای اکسیژن، این گازها را تنفس می کند و دچار کمبود اکسیژن می شود. علاوه براین، گازهای آزاد شده باعث ورم کردن گلو، سوزش گلو، گرفتگی صدا، سرفه و سوزش و درد سینه می شود. پس باید درها و پنجره ها را باز گذاشت.

جوهر نمک را نباید به صورت غلیظ به کار بردچون گاز زیادی تولید می کند.

جوهر نمک را به هیچ وجه نباید با مواد شیمیایی دیگر به خصوص سفیدکننده ها مثل وایتکس مخلوط کرد. مخلوط جوهر نمک و وایتکس گاز خطرناکی به نام کلرامین تولیدمی کند. وقتی این گاز تنفس می شود، با آب موجود در لایه های مرطوب دستگاه تنفسی ترکیب شده، اسیدکلریدریک را پدید می آورد.

اسیدکلریدریک باعث سوختگی راه های تنفسی (بینی، گلو وشش ها) می شود. این سوختگی ها باعث سوزش ها و دردهای شدید می شود. بر اثر این سوختگی ها، دستگاه تنفسی آسیب می بیند و ممکن است تا آخر عمر ترمیم نشود و فرد همیشه بامشکلات تنفسی زندگی کند. اگر این آسیب شدید باشد، حتی باعث مرگ می شود. فردی که بر اثر مخلوط کردن جوهر نمک و وایتکس دچار مسمومیت شده است باید هرچه سریع تر به فضای باز منتقل و به بیمارستان برده شود.

اضافی جوهر نمک حتما باید در ظرف های دربسته نگهداری شود. روی ظرف حتما باید نام آن نوشته شود.

جوهر نمک را باید از دسترس کودکان دورنگه داشت. چون ممکن است کودک آن را بخورد یا گاز های آن را تنفس کند.

افرادی که حساسیت های پوستی یا تنفسی دارند (مثل آسم) نباید از این مواد استفاده کنند.

زنان باردار برای سلامتی فرزندشان نباید با این مواد در ارتباط باشند.

نکته دیگری که در خصوص استفاده از این ماده شوینده باید در نظر داشت آن است که جوهر نمک حالت اسیدی و خورنده داشته و در اثر تماس با پوست می تواند باعث سوختگی و تحریکات پوستی شود. از طرف دیگر بخارات و رطوبت حاصل از آن می تواند باعث تحریکات شدید چشمی و تنفسی شود. بنابراین هنگام استفاده از جوهرنمک حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که هنگام استفاده از جوهر نمک برای شست و شوی سرویس های بهداشتی یا هر قسمتی از خانه، حتما پنجره ای را در آن مکان باز کرده و در صورت وجود هواکش، آن را روشن کنید.

حتما قبل از استفاده از هر ماده شوینده ای مانند جوهر نمک، برگ ایمنی آن را مطالعه کنید. در صورت تماس پیدا کردن جوهر نمک با هر قسمت از اعضای بدن، بلافاصله محل مورد تماس را با محلول قلیایی رقیق مانند محلول سودا یا جوش شیرین بشویید. در صورتی که این ماده شوینده با چشم تماس پیدا کرد، چشم خود را با آب بشویید.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها