خبرهای داغ
کدخبر: ۲۲۴۹۷
تاریخ خبر:

طرز تهیه حلوای برنجی با شیره انگور، خوشمزه و مقوی برای افطار

حلوا برنجی با شیره انگور یکی از انواع حلواهای خوشمزه و مقوی است که دستور پخت متفاوتی با سایر حلواها دارد و برای سفره افطار بسیار مناسب است.

طرز تهیه حلوای برنجی با شیره انگور، خوشمزه و مقوی برای افطار

فراروـ  حلوا یکی از خوراکی‌هایی شیرین و سنتی ایران است و در نقاط مختلف دنیا نیز به روش‌های گوناگون پخته می‌شود. ایرانیان معمولاً حلوا را برای مراسم ختم و مناسبت‌های مذهبی مثل عزاداری‌های ماه محرم و شب‌های قدر و سفره افطار تهیه می‌کنند. حلوا علاوه‌بر این‌که به صورت یک دسر شیرین سرو می‌شود، یک غذای کامل و مقوی نیز محسوب می‌شود. با نزدیک شدن به ماه رمضان درست کردن حلوا در منزل برای سفره افطار و پذیرایی از روزه داران هم رونق می‌گیرد. حلوا برنجی با شیره انگور نوعی حلوای غلیظ است که به دلیل داشتن شیره انگور و آرد برنج بسیار مقوی است و برای افطار گزینه مناسبی است. این حلوا دستور پخت بسیار آسان و متفاوتی با سایر حلوا‌های مرسوم دارد. اگر دوست دارید این حلوای خوشمزه و آسان را در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

آرد برنج: ۱ پیمانه

شیره انگور: ۱ پیمانه

شکر: نصف پیمانه

گلاب: یک چهارم پیمانه

زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری

روغن مایع: ۱ پیمانه

طرز تهیه

برای درست کردن این حلوای خوشمزه ابتدا شکر و شیره انگور را همراه با ۲ لیوان آب سرد داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت متوسط اجاق گاز بگذارید. مواد را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند، سپس آرد برنج را با ۱ پیمانه آب سرد مخلوط کنید و وقتی آرد کاملا با آب حل شد، به مخلوط آب و شکر و شیره روی اجاق گاز اضافه کنید. زعفران دم کرده، گلاب و پودر هل را هم داخل قابلمه بریزید. حالا مواد را با حرارت متوسط مدام هم بزنید تا کم کم به غلظت فرنی برسد. وقتی حسابی به غلظت رسید، روغن مایع را کم کم و طی سه مرحله به حلوا اضافه کنید و مدام هم بزنید تا روغن کاملا به خورد حلوا برود. ۱۰ دقیقه بعد اجاق گاز را خاموش کنید و حلوای برنجی خوشمزه را داخل ظرف سرو بکشید و روی حلوا را با خلال پسته و گل محمدی تزیین کنید، نوش جان.

حلوا سوهانی

نکات مهم

۱ ـ برای درست کردن این حلوا می‌توانید به جای شیره انگور از شیره خرما یا توت هم استفاده کنید. همچنین می‌توانید به جای روغن مایع از نصف پیمانه کره آب شده استفاده کنید. میزان روغن به جنس آرد شما بستگی دارد و ممکن است نیاز باشد مقدار بیشتر یا کمتری روغن به حلوا اضافه کنید، پس بهتر است روغن را کم کم داخل حلوا بریزید.

۲ ـ همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد. زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

۳ ـ همانطور که می‌دانیم گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوب‌ترین نوع آن در شهر‌های کاشان و میمند فارس تهیه می‌شود. امروز در همه فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها شیشه‌های گلاب را در اشکال و با نام‌های تجاری گوناگون می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها خالص نیستند و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند. گلاب اصل بوی گل محمدی می‌دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی‌کنید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است. گلاب اصل همچنین طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد؛ پس هنگام خرید گلاب به این نکات توجه داشته باشید.

۴ ـ برای تهیه شیرینی حتماً از پودر هل سبز استفاده کنید؛ زیرا نسبت به هل سفید عطر بیش‌تری دارد و برای تهیه دسر و شیرینی مناسب‌تر است.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها