خبرهای داغ
کدخبر: ۲۴۳۱۰
تاریخ خبر:

کاربردهای باورنکردنی سس کچاپ برای ترفندهای خانه‌داری

سس کچاپ یکی از قدیمی ترین و پرطرفدارترین انواع سس است که از محبوبیت زیادی در میان مردم ایران و سایر کشورها برخوردار است.

کاربردهای باورنکردنی سس کچاپ برای ترفندهای خانه‌داری

راهنماتو: سس کچاپ یکی از قدیمی ترین و پرطرفدارترین انواع سس است که از محبوبیت زیادی در میان مردم ایران و سایر کشورها برخوردار است. این نوع سس اغلب با سیب زمینی سرخ کرده، انواع برگر، پیتزا، گوشت های بریانی و سرخ کرده مورد استفاده قرار می گیرد و در بسیاری از مواقع نیز از آن به عنوان مایه اصلی برای تهیه سایر سس ها استفاده می شود. رنگ قرمز این سس در بسیاری از مواقع مقصر اصلی ایجاد لکه بر روی لباس، پارچه، فرش، مبلمان و دیگر اثاثیه نرم است، اما جالب است بدانید این سس کاربردهای جالبی نیز در خانه داری دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست. در ادامه قصد داریم به معرفی کاربردهای سس کچاپ در خانه داری بپردازیم:

قابلمه

۱- جلا دادن قابلمه و تابه مسی

مس و ظروف مسی دارای خاصیت اکسیداسیون هستند و زمانی که در مجاورت هوای نم دار و رطوبت قرار می گیرند، شروع به اکسید شدن کرده و کدر می شوند. افرادی که برای درخشان کردن ظروف مسی به آب و مایع ظرفشویی متوسل شده اند، می دانند که ظروف مسی کدر به این راحتی ها مثل روز اولشان نمی شوند. اکسید مس را می توان با استفاده از نمک و اسید استیک از بین برد و از آنجایی که سس کچاپ حاوی هر دو این ترکیبات است، می توانید از آن به عنوان یک ماده ارزان و بی دردسر برای برق انداختن ظروف مسی استفاده کنید. مقداری سس کچاپ روی ظرف مسی بریزید و با حرکات دایره وار بر روی آن ماساژ دهید. حدود 10 الی 15 دقیقه صبر کنید و سپس سطح ظرف را با آب گرم بشویید. برای دستیابی به قدرت تمیز کنندگی بیشتر می توانید نصف فنجان سس کچاپ را با دو قاشق غذاخوری پودر کرم تارتار مخلوط کنید و روی مس بمالید و پس یک ساعت آن را شستشو دهید.

آشپزخانه

۲- تمیز کردن شیرآلات استیل

اگر شیرهای آشپزخانه و حمام شما با کف صابون لکه دار شده اند، می توانید از سس کچاپ برای درخشان کردن آنها استفاده کنید. سرکه موجود در سس کچاپ رسوبات آهکی و لکه های آب موجود بر روی استیل را از بین می برد، ترکیب نمک و اسید به کاررفته در سس نیز با آلودگی های خشک شده مبارزه می کند. کافی است تمام سطوح شیرآلات استیل خود را به یک لایه نازک سس کچاپ آغشته کنید و پس از چند دقیقه آن را با آب گرم بشویید.

ظرف چدنی

۳- زنگ زدایی تابه ها و ظروف چدنی

تابه های چدنی یکی از بهترین ابزارهای آشپزی هستند که اگر بخوبی از آنها مراقبت شود، مدت زیادی دوام خواهند آورد. با این حال، این ظروف نیز ممکن است دچار زنگ زدگی شوند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که این ظروف در معرض رطوبت قرار می گیرند. اسکراب نمک و سرکه به زدودن زنگ از تابه های چدنی کمک می کند و از آنجایی که سس کچاپ هر دو این ترکیبات را در خود دارد، می توان از آن برای زنگ زدایی ظروف چدنی استفاده کرد. مقدار زیادی سس کچاپ را روی سطح زنگ زده بمالید و بگذارید 12 ساعت در همین حالت باقی بماند. سپس با آب گرم آن را بخوبی بشویید.

سگ خانگی

۴- خلاص شدن از بوی بد سگ خانگی

اگر چه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما سطوح ملایم اسید استیک موجود در سس گوجه فرنگی با هر گونه بوی بد سگ خانگی شما مبارزه می کند و حتی بوی بد دهان او را نیز از بین می برد. کافی است سس کچاپ را مانند شامپو بر روی خز سگ خود بریزید و حدود 20 الی 30 دقیقه صبر کنید. سپس بدن او را بشویید. توجه داشته باشید که سگ ها نباید سس کچاپ را به مقدار زیاد بخورند. زیرا این چاشنی اغلب حاوی پودر پیاز و سیر است و هر دو این مواد برای سگ سمی هستند. بنابراین توصیه می شود برای خوشبو کردن دهان سگ به جای سس کچاپ از پوره یا تفاله گوجه فرنگی استفاده کنید.

ماشین

۵- درخشان کردن چرخ های اتومبیل

اگر نمی خواهید هزینه زیادی را صرف کارواش و تمیز کردن چرخ های اتومبیلتان کنید، می توانید از سس کچاپ برای برق انداختن آنها استفاده کنید. سرکه موجود در سس کچاپ لکه‌های ناشی از قطرات باران را از روی چرخ ها پاک کرده و زنگ زدگی ها را نیز از بین می برد. کافی است سس گوجه فرنگی را بر روی رینگ ها بریزید و آنها را با یک برس نرم به آرامی تمیز کنید. سپس آنها را بشویید و با استفاده از یک پارچه نرم خشک کنید.

ترفند خانه داری

۶- تمیز کردن قابلمه و تابه سوخته

محتوای اسید استیک و نمک موجود در سس کچاپ می تواند سوختگی های موجود بر روی قابلمه و تابه شما را از بین ببرد. سس کچاپ به دلیل دارا بودن سرکه موجب سست شدن سوختگی ها و از بین رفتن آنها خواهد شد. سس کچاپ را روی ظروف سوخته خود بمالید و بگذارید از شب تا صبح در همین حالت بماند. سپس آنها را با آب گرم و صابون بشویید و بخوبی خشک کنید.

ترفند خانه داری

۷- جلا دادن ظروف پیوتر

ظروف پیوتر معمولا از ترکیبی از فلزات، مانند قلع، آنتیموان و مس تشکیل شده اند و برخی از انواع آن مستعد کدر شدن است. سس کچاپ به دلیل دارا بودن اسید استیک پیوندهایی را که بر روی پیوتر تشکیل می شود، از بین برده و کارد و چنگال، جواهرات و سایر ظروف پیوتری را جلا می دهد. سس کچاپ را به کمک یک پارچه نرم بر روی ظرف مورد نظر خود بمالید و حدود 15 دقیقه صبر کنید. سپس با آب گرم بشویید. اگر هنوز لکه هایی بر روی ظروف خود مشاهده کردید، این روند را تکرار کنید. از مالیدن سس کچاپ بیش از 30 دقیقه بر روی این ظروف خودداری کنید. زیرا ممکن است به آنها آسیب برسد.

انگشتر

۸- درخشان کردن جواهرات نقره

جواهرات نقره به ندرت از نقره خالص تشکیل شده اند و اغلب به دلیل دارا بودن آلیاژهای دیگر در برابر کدر شدن آسیب پذیر هستند. جالب است بدانید سس کچاپ یک جایگزین ملایم برای محصولات تجاری تمیزکننده نقره است. اسیدیته گوجه‌فرنگی و سرکه در این سس به قدری ملایم است که از آسیب رسیدن به نقره جلوگیری می کند و هرگونه لکه را نیز بخوبی از بین می برد. سس کچاپ را به آرامی با استفاده از یک برس نرم بر روی سطح نقره بمالید و حداکثر نیم ساعت صبر کنید. در غیر این صورت ممکن است سطح نقره دچار آسیب شود. سپس آن را با آب گرم بشویید. در مواردی که لکه شدید است، می توانید این روند را چندین بار تکرار کنید.

ترفند خانه داری

۹- برق انداختن ظروف برنجی

برای برق انداختن ظروف و سطوح برنجی نیازی به خرید پولیش های برنجی گران قیمت نیست. سس کچاپ می تواند در درخشان کردن و برق انداختن ظروف برنجی معجزه کند. در واقع سرکه موجود در این سس یک ماده جادویی است که هر گونه لکه و کدری را از بین می برد. مقدار زیادی سس کچاپ را بر روی سطح برنجی بریزید و آن را با استفاده از یک پارچه مرطوب و حرکات دایره وار ماساژ دهید. حدود یک دقیقه صبر کنید و با یک پارچه نرم سطح برنج را تمیز کنید. اگر اشیاء برنجی طرح دار و پیچیده ای دارید، می توانید از یک مسواک قدیمی برای تمیز کردن قسمت های مختلف آن استفاده کنید.

سرویس فرنگی

۱۰- تمیز کردن کاسه توالت

سرکه موجود در سس گوجه فرنگی می تواند کاسه توالت را از هر گونه لکه و کثیفی تمیز کند و آن را به یک جایگزین امن و ارزان برای سفیدکننده‌ها و پاک‌کننده‌های تجاری تبدیل می کند. سرکه حاوی حدود 5 درصد اسید استیک است که به تجزیه ساختار برخی آلودگی ها، روغن ها، لکه ها و باکتری ها کمک می کند. سس کچاپ را بر روی لکه های کاسه توالت بریزید و از یک برس توالت برای تمیز کردن استفاده کنید. حدود یک ساعت صبر کنید و سپس قسمت موردنظر را با آب بشویید.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها