خبرهای داغ
کدخبر: ۴۱۳۵
تاریخ خبر:

با ویژیگی‌ها و خواص انواع گوشت طبع گرم آشنا شوید

انواع گوشت دارای ویژگی های به اسم گرمی و تری می باشند و معمولا حیوانات پر تحرک تر، جوانتر و چاق تر دارای گوشت گرم تر می باشند. این مطلب به گوشت های طبع گرم می پردازد.

با ویژیگی‌ها و خواص انواع گوشت طبع گرم آشنا شوید

طبع گوشت برای انسان اهمیت زیادی دارد و برای هر فرد متفاوت می باشد. طبع گوشت ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شود. اگر مایلید تا با انواع گوشت های طبع گرم آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

انواع گوشت های طبع گرم

همه گوشت ها دارای ویژگی به اسم گرم و تری هستند. گوشت هایی که کمترین میزان گرمی و تری را دارند اصطلاحا سرد گفته می شود. حیوانات پر تحرک، جوانتر و چاق تر دارای گوشت گرمتری می باشند. همچنین رنگ گوشت نیز می تواند نشانگر طبع آن باشد. به این معنی که هر چه رنگ گوشت تیره تر باشد، طبع آن گرمتر است.

از بین حیوانات با گوشت های طبع گرم می توان به گوسفند، بز، شتر، شتر مرغ، بلدرچین، کبک و میگو اشاره کرد. همانطور که می دانید مزاج گوشت ها برای انسان اهمیت زیادی دارد. هر فردی مزاج خاص خود را دارد که باید از طریق مزاج شناسی مشخص شود.

به طور کلی طبع گوشت ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم بندی می شود. اگر گیاهخوار نیستید و می خواهید از انواع گوشت استفاده کنید بهتر است در مورد طبع آن ها نیز اطلاعاتی داشته باشید. گوشت حیوانات غنی از انواع پروتئین، ویتامین و مواد معدنی و آلی می باشد.

گوشت در سبد غذایی انسان ها جایگاه بخصوصی دارد. تعداد خوراکی های مفید فراوان است ولی در این بین گوشت اگر به طور اصولی مصرف شود، نقش مهمی در سلامت افراد ایفا می کند و حذف آن می تواند آسیب هایی به بدن وارد نماید. اساسا گوشت انواع حیوانات و پرندگان جزو خوشمزه ترین خوراکی هایی است که انسان مورد استفاده قرار می دهد.

البته طبع انواع گوشت ها آن ها را از هم جدا نموده و هر یک می تواند برای برخی افراد مناسب تر از دیگران باشد. از این رو برای این که بدانید طبع شما با طبع کدام گوشت ها سازگاتر است و گوشت مورد علاقه که طعم خوشایندتری برای شما دارد را بیابید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

فاکتورهای مهم طبع انواع گوشت

گوشت سالم یکی از مهمترین مواد خوراکی است که می توان با آن تنوع غذایی گوناگونی ایجاد کرد. ولی همانطور که اشاره شد طبع انواع گوشت ها با هم فرق دارد و هر یک از گوشت ها غالبا می توانند با برخی از مزاج ها سازگار باشند. در واقع بر اساس علم طب سنتی می توان گفت طبع انواع گوشت گرم و تر بوده البته در این بین گرمی و تری همه گوشت ها با هم فرق دارد و این میزان می تواند متغیر باشد.

با ویژیگی‌ها و خواص انواع گوشت طبع گرم آشنا شوید

طبع انواع گوشت با توجه به فاکتورهای زیر سنجیده می شود:

نوع حیوان

نر یا ماده بودن حیوان

سن حیوان

رنگ پوست

لذیذترین گوشتی که در بین افراد مصرف بیشتری دارد، گوشت گوسفند نر است که از لحاظ طبع شناسی نیز می تواند با همه طبع ها سازگار باشد زیرا طبع گرمی دارد. ولی هر چه گوسفند ذبح شده جوان تر باشد، قطعا گوشت خوش پخت تر و باکیفیت تری دارد به ویژه قسمت سردست، سینه لاشه و بخش های دیگری به اسم راسته.

چنین گوشتی نرم و ترد بوده و هضم راحتی دارد. همچنین با سیستم گوارشی انسان خیلی سازگار است. البته گوشت بز هم طعم دلنشین و کیفیت بالایی دارد و هرچه جوان تر باشد لذیذ بودن گوشت بیشتر می شود. گفته می شود گوشت بزغاله از گوشت گوسفند گرمی کمتری دارد.

در این بین گوشت شتر هر چند طرفداران کمتری دارد اما به علت طعم خاصش معمولا برای برخی افراد طعم دلنشینی دارد. گوشت گوساله هم از رایج ترین گوشت هایی است که به علت داشتن طبع نسبتا سرد در ترجیح دوم بعد از گوشت گوسفند قرار می گیرد.

گوشت پرندگان چه طبعی دارد؟

گوشت پرندگان هم برای سلامتی مفید است زیرا منبع کامل پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری می باشند. غذاهای پروتئینی نمی توانند به طور کامل همه اسید آمینه ضروری را برای بدن فراهم نمایند از این رو بایستی از گوشت حیوانات و پرندگان استفاده کنیم. برخی پرندگان دارای گوشت های طبع گرم  هستند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می شود.

با ویژیگی‌ها و خواص انواع گوشت طبع گرم آشنا شوید

اردک

اردک یکی از گرمترین انواع پرندگان اهلی است که غذاییت زیادی دارد. گوشت این پرنده سنگین و نفاخ بوده و سبب افزایش قوای جنسی می شود. همچنین مصرف گوشت ارک چاق کننده است. سنگدان پرنده دیرهضم است اما در صورت مصرف و هضم کامل می تواند سبب تقویت معده گردد.

بهترین روش مصرف گوشت اردک به صورت شکم پر با پیاز و روغن و ادویه جات مصلح می باشد. نوع طبع گوشت اردک گرم و خشک بوده و بهتر است با مواد غذایی از جمله کرفس، نخود، پونه، دارچین، سکنجبین، شوید، تره استفاده و با سرکه پخت شود.

بوقلمون

بوقلمون گوشتی غنی از پروتئین دارد. گوشت این پرنده منبع ویتامین ب بوده و برای پیشگیری از سرطان خیلی مفید است. همچنین سبب تقویت استخوان ها و سیستم ایمنی بدن می شود و چربی کمی هم دارد. بهتر است گوشت بوقلمون با گشنیز و سماق مصرف شود.

شترمرغ

گوشت شتر مرغ طبع گرم و خشک دارد و هضم آن سنگین است. هر چه پرنده جثه و اندازه بزرگتری داشته باشد گوشت آن نیز دیر هضم تر است. بهتر است گوشت شتر مرغ با سرکه مصرف شود. می توان گفت گوشت شتر مرغ نیز از گوشت های لذیذ طبع گرم است که برای افراد سرد مزاج و بلغمی مناسب است.

همچنین افراد با کلسترول بالا نیز می توانند آن را در برنامه غذایی خود گنجانده زیرا کلسترول پایین دارد. البته در خوردن گوشت این پرنده اعتدال را رعایت نمایید.

بلدرچین

بلدرچین گوشتی با طبع گرم و خشک دارد و بهتر است به جای کبابی کردن گوشت آن با روغن پخت شود. گوشت این پرنده سبب نرمی و سلامت پوست شده و قوای جنسی بانوان را افزایش می دهد. در ضمن اگر در مصرف گوشت بلدرچین زیاده روی شود سبب سردرد می شود.

برخی از خواص گوشت بلدرچین شامل ترد و نرم بودن بیش از حد و ارزش غذایی خیلی بالا می باشد. سعی کنید این نوع گوشت را با چاشنی های ملس و گرم مصرف کنید. به این ترتیب بهتر است گوشت این پرنده با روغن کنجد، روغن بادام، روغن زیتون و آب انار مصرف شود.

کبک

گوشت کبک هم مانند گوشت بلدرچین دارای طبع گرم و خشک است. از ویژگی ها و خواص گوشت کبک می توان به ارزش غذایی زیاد،خون ساز بودن، تقویت قلب و ازدیاد قوای جنسی اشاره نمود. دقت کنید که گوشت این پرنده بسیار نرم و ترد است. همچنین چاق کننده بوده و به افزایش وزن افراد مختلف کمک می کند.

ناگفته نماند به علت طبع خشک گوشت کبک ممکن است یبوست هم ایجاد کند. همچنین بهتر است گوشت این پرنده با سکنجبین مصرف شود.

خروس

گوشت خروس نیز طبع گرم و خشک دارد و بهتر است با سرکه، آبغوره و سکنجبین مصرف شود.

مرغ محلی

گوشت مرغ محلی خواص فراوانی دارد از جمله سبب افزایش وزن، تقویت مغز و معده مرطوب، تصفیه پوست صورت و صدا می شود. در صورتی که بیماری های صفراوی و گرم دارید بهتر است از جوجه خروس به جای جوجه مرغ محلی استفاده شود زیرا چربی کمتری داشته و به صفرا تبدیل نمی شود.

مزاج گوشت مرغ محلی گرم و تر است و بهتر است با سکنجبین و ادویه جات گرم استفاده شود.

غاز

گوشت غاز هم مزاج گرم و خشک داشته و بهتر است با آب انار، دارچین، زیره، فلفل و زنجبیل مورد مصرف قرار گیرد.

گنجشک

گنجشک گوشت بسیار خشکی داشته و غذاییت آن کم است. ضمنا سبب افزایش قوای جنسی شده و افراد با مزاج گرم حتما بایستی به همراه یا بعد از مصرف گوشت این پرنده از خنکی جات استفاده نمایند. گوشت گنجشک برای افراد سرد مزاج مفید بوده به ویژه اگر با روغن زیتون مصرف شود. همچنین بهتر است با آب انار، آبغوره، هل و دارچین استفاده شود.

طبع سایر گوشت های رایج مصرفی

اکنون که با مزاج گوشت برخی پرندگان آشنا شدید در ادامه به طبع سایر گوشت های رایج مصرفی می پردازیم.

با ویژیگی‌ها و خواص انواع گوشت طبع گرم آشنا شوید

گوشت شتر

در صورتی که تمایل دارید گوشت شتر را مصرف کنید بهتر است گوشت شتر جوان انتخاب شود زیرا طبع بهتری دارد. مزاج گوشت شتر گرم و خشک بوده و بهتر است موقع پخت آن از نمک، شوید، سرکه، زیره و فلفل استفاده شود.

با ویژیگی‌ها و خواص انواع گوشت طبع گرم آشنا شوید

گوشت آبزیان

گوشت آبزیان سوا از طبع مختلفی که دارند غالبا جزو گوشت های پرخاصیت و گران قیمت محسوب می شود. البته در این بین می توان گفت طبع انواع گوشت آبزیان گرم و تر بوده و تاثیر زیادی بر تقویت قوای جنسی افراد می گذارد. به طور مثال گوشت میگو که از لذیذترین گوشت ها به حساب می آید با مقادیر آهن و فسفر در رشد کودکان بسیار موثر است.

البته گوشت میگو دیر هضم تر از گوشت ماهی بوده از این رو افراد دارای سوهاضمه بهتر است گوشت میگو مصرف نکنند.برعکس بیشتر آبزیانی که گوشت با طبع سرد دارند میگو کمی متفاوت بوده و طبع آن گرم است. نوع مزاج میگو گرم و تر است و بهتر است در طبخ آن از سرکه، نعناع و سکنجبین استفاده شود.

همچنین اگرچه ماهی هایی که در آب شور و اقیانوس زندگی می کنند طبع سرد دارند اما ماهی قزل آلا که در آب شیرین زندگی می کند طبع معتدل تری داشته و اگر روی آتش کباب شود خواص آن بیشتر خواهد بود.

چرا که سرخ کردن ماهی سبب تشنگی بیشتر و دفع زمان بر آن از معده می شود. دقت کنید که بلافاصله بعد از خوردن ماهی آب مصرف نشود زیرا سبب بیماری های مزمن می شود. همچنین اگر با گوشت سایر حیوانات مصرف شود بسیار مضر است.

گوشت گوساله

برخی عقیده دارند گوشت گاو سرد و سودازا می باشد و با مزاجشان سازگاری ندارد. گوشت گاو سنگین بوده ولی مزاج آن سرد نیست. تمام گوشت های قرمز به ویژه گوشت گاو و گوساله دارای طبع گرم با درجه حرارت متفاوت هستند. این که برخی می گویند گوشت گوساله یا گاو سرد است به این خاطر بوده که برای هضم این گوشت انرژی زیادی از بدن و معده گرفته می شود و احتمالا بدن کمی دچار سردی می شود.

با ویژیگی‌ها و خواص انواع گوشت طبع گرم آشنا شوید

به این ترتیب افرادی که دارای فعالیت بدنی زیاد و معده قوی می باشند می توانند از انواع گوشت استفاده نمایند ولی اگر گوارش ضعیفی دارید بهتر است از خوردن زیاد گوشت گوساله و گاو پرهیز کنید و از گوشت های با هضم ساده تر مانند گوشت مرغ و ماهی استفاده نمایید.

گوشت گوساله مزاج گرم و تر دارد و بهتر است با گشنیز، سماق و مرزه استفاده شود.

با ویژیگی‌ها و خواص انواع گوشت طبع گرم آشنا شوید

گوسفند

گوشت گوسفند بهترین نوع گوشت برای مزاج انسان ها می باشد و بهتر از آن گوشت بره ای است که شش ماه کمتر سن دارد. توجه کنید که قسمت سردست یا راسته از ران گوسفند بهتر است. زیرا دستگاه گوارش را به سختی نینداخته و هضم راحتی دارد. نوع طبع گوسفند نیز گرم و تر است و بهتر است با سماق، مرزه و گشنیز مصرف شود.

نکات مهم در مصرف گوشت ها

طب سنتی بر این باور است که استفاده از گوشت های مختلف برای انسان ها ضروری است ولی بهتر است گوشت های با طبع سرد و تر کمتر مورد استفاده روزانه قرار گیرد. به این ترتیب استفاده از گوشت هایی مانند گوشت گوسفند و بز با توجه به طبعی که دارند بهترین گزینه برای مصرف افراد بوده و انرژی لازم آن ها را تامین می کند.

از سویی گوشت پرندگان و آبزیان هم به علت داشتن برخی ویتامین هایی که در سایر گوشت های رایج وجود ندارد می تواند به عنوان یک غذای مغذی محسوب شود. همچنین در راستای طبخ و مصرف گوشت به نکات زیر توجه کنید:

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها