خبرهای داغ
کدخبر: ۴۳۷۲
تاریخ خبر:

آخرین با ترکیبات سرطان‌زای محصولات آرایشی آشنا شوید

به طور معمول یک فرد در طول روز از ۹ تا ۱۵ عدد محصول زیبایی و آرایشی متفاوت استفاده می‌کند، که ترکیبات این مواد ممکن است اثرات جبران ناپذیری روی سلامتی بگذارد.

آخرین با ترکیبات سرطان‌زای محصولات آرایشی آشنا شوید

اگر از ترکیبات مضر این اقلام آرایشی و بهداشتی آگاه باشیم، می‌توانیم هنگام خرید دقت بیشتری را لحاظ کنیم.

در ادامه مواد سرطان‌زایی که در اغلب محصولات زیبایی پوست و مو وجود دارند را بررسی می‌کنیم.

۱. فرمالدهید

فرمالدهید یک عنصر سرطان زاست که به مقدار زیاد در محصولات مراقبت از پوست و مو و همچنین لوسیون‌های بدن وجود دارد.

مواد کراتینه مو شامل حجم بالایی از فرمالدهید می‌باشند، از این رو افرادی که به طور مرتب از این ماده صاف کننده مو استفاده می‌کنند به طرز قابل توجهی در معرض فرمالدهید قرار می‌گیرند و خطر ابتلا به سرطان در آن‌ها افزایش می‌یابد.

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از صاف‌کننده‌های شیمیایی چهار بار در سال، خطر ابتلا به سرطان رحم، شایع‌ترین سرطان دستگاه تناسلی زنان را دو برابر بیشتر می‌کند.

متاسفانه در فهرست ترکیبات این مواد کراتینه کننده، نام فرمالدهید را حذف می‌کنند که همین موضوع باید مورد توجه اداره نظارت واقع شود. درعوض، شرکت‌های تولیدکننده مواد شیمیایی که فرمالدهید آزاد میکنند، مانند کواترنیوم-۱۵، برونوپل، سدیم هیدروکسی متیل گلیسینات و ​​هیدانتوئین را چاپ می‌کنند.

۲. ترکیبات بوتیله شده

BHA (هیدروکسی آنیزول بوتیله) یکی دیگر از مواد شیمیایی رایج است که در رژ لب‌ها، مرطوب کننده‌ها و بسیاری از لوازم آرایشی دیگر وجود دارد و به عنوان یک نگهدارنده و آنتی اکسیدان عمل می‌کند. در دوز‌های بالا BHA به عنوان یک عامل سرطان زا هستند که می‌تواند زمینه ساز تومور معده شود.

۳. ذغال سنگ

بیشتر رنگ‌های موجود در مواد آرایشی از ذغال سنگ حاصل میشوند که ترکیبی مضر برای بدن به حساب می‌آید.

۴. پارابن‌ها و فتالات‌ها

فتالات‌ها و پارابن‌ها مواد شیمیایی هستند که سیستم تنظیم کننده هورمون‌های بدن را مختل میکنند در نتیجه خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند سینه، تخمدان و پروستات افزایش می‌یابد.

۵. اکسی بنزون

اکسی بنزون مختل کننده غدد درون ریز است که در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مانند لوسیون‌ها، کرم‌های ضد آفتاب، پاک کننده‌ها، بالم لب‌ها و حتی محصولات بهداشتی کودک نیز وجود دارد. هنگامی که این ترکیب با پوست تماس پیدا می‌کند توسط سیستم گردش خون جذب می‌شود و به طور بالقوه میتواند سبب اختلال درسیستم هورمونی شود.

استایرن نیز عنصری است که در ترکیبات بعضی عطر‌ها وجود دارد و میتواند اثرات منفی روی سلامت فرد بگذارد. همچنین سرب که در لوازم آرایشی مثل خط چشم، سرمه و رژ لب وجود دارد، یکی از مشهورترین مواد سرطانزا میباشد.

بهترین توصیه برای جلوگیری از ورود عناصر سرطان زا به بدن این است که آگاهانه خرید کنید و حتما برچسب روی محصولات زیبایی را بخوانید و از خرید هر محصولی که موارد ذکر شده و همینطور کروم، روغن‌های معدنی تصفیه نشده، کادمیوم، سیلیس، فناستین یا اکسید اتیلن دارد، اجتناب کنید.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها