خبرهای داغ
کدخبر: ۴۵۳۹
تاریخ خبر:

خوراکی‌های سرشار از مواد معدنی و عناصر کمیاب را بشناسید

ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسید‌های آمینه، عناصر کمیاب از جمله مواد مغذی هستند که بدن ما برای حفظ سلامت ذهنی و جسمی به آن‌ها نیاز دارد.

خوراکی‌های سرشار از مواد معدنی و عناصر کمیاب را بشناسید

تامین روزانه تمام این مواد مغذی مهم، ضروری است. این‌ها بیشتر از طریق غذا وارد بدن می‌شوند. اما هر غذایی سرشار از ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها نیست.

این ۸ غذای مغذی اینها هستند:

خوراکی‌های سرشار از مواد معدنی و عناصر کمیاب را بشناسید

شاهی

شاهی یک گیاه معجزه‌گر واقعی است. مصرف این سبزی تقریباً کل نیاز روزانه به تمام مواد مغذی مهم از جمله ویتامین‌های A، B۶، C، E و K، کلسیم، آهن، ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، فولات، روی و پتاسیم را تامین می‌کند. شاهی علاوه بر مواد مغذی فراوان، سرشار از فیبر نیز هست. مصرف روزانه فیبر برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش ضروریست.

خوراکی‌های سرشار از مواد معدنی و عناصر کمیاب را بشناسید

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ مواد مغذی مهمی را به بدن انسان می‌رساند. زرده تخم‌مرغ به‌ویژه سرشار از ویتامین B۱۲، سلنیوم و ویتامین A است. تخم‌مرغ همچنین یکی از مهم‌ترین منابع کولین است، ماده مغذی که عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. تخم‌مرغ همچنین یک منبع با ارزش پروتئین است. پروتئین از رشد سلول‌ها و بافت‌ها و بازسازی آن‌ها حمایت می‌کند.

گندم سیاه جوانه‌زده

گندم سیاه جوانه‌زده حاوی ترکیبات گیاهی روتین و کورستین است که گفته می‌شود در برابر سرطان اثر محافظت‌کننده دارند. علاوه‌بر‌این، این نوع گندم سرشار از ویتامین‌های B و C و کوآنزیم Q۱۰ است. کوآنزیم Q۱۰ که در محصولات آرایشی و بهداشتی نیز از آن استفاده می‌شود، سلول‌های بدن را جوان می‌کند.

کلم‌پیچ

مصرف یک وعده کلم‌پیچ نیاز روزانه انسان به ویتامین C و ویتامین K را تامین می‌کند. ویتامین K برای لخته‌شدن خون مهم است. سبزیجات چلیپایی همچنین حاوی ترکیبات زیست فعال مختلفی مانند ایندول-۳-کاربینول هستند که می‌توانند اثرات ضد‌سرطانی داشته باشند.

خوراکی‌های سرشار از مواد معدنی و عناصر کمیاب را بشناسید

حبوبات

حبوباتی مانند عدس، نخود یا لوبیا نه‌تن‌ها سرشار از پروتئین گیاهی هستند، بلکه برای هضم سالم نیز ضروری‌اند. علاوه‌بر‌این، حبوبات دارای نسبت بالایی از کربوهیدرات‌های پیچیده هستند، به‌این‌معنی که آن‌ها می‌توانند انرژی بدن انسان را در دراز‌مدت تامین کنند. علاوه‌بر‌این، حبوبات حاوی مقدار زیادی ویتامین B، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم و منیزیم هستند.

حبوبات دارای نسبت بالایی از کربوهیدرات‌های پیچیده هستند، به‌این‌معنی که آن‌ها می‌توانند انرژی بدن انسان را در دراز‌مدت تامین کنندحبوبات دارای نسبت بالایی از کربوهیدرات‌های پیچیده هستند، به‌این‌معنی که آن‌ها می‌توانند انرژی بدن انسان را در دراز‌مدت تامین کنند.

ماهی قزل‌آلا

ماهی قزل‌آلا، به‌ویژه ماهی قزل‌آلای وحشی، یک منبع واقعی از مواد مغذی است. ۱۰۰ گرم از این ماهی چرب ۲۰ گرم پروتئین دارد. همچنین اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در این نوع ماهی، برای سلامت مغز و قلب ما مهم هستند. از نظر مواد معدنی، ماهی قزل‌آلا حاوی منیزیم، پتاسیم و سلنیوم و همچنین ویتامین‌های B۱۲ و D است.

جلبک دریایی

دارای سطح بالایی از آهن، پتاسیم، منیزیم و همچنین سرشار از پروتئین است. جلبک‌ها همچنین حاوی مقدار زیادی ید هستند که برای غده تیروئید و هورمون‌های شما مهم است. جلبک‌ها بهترین راه برای مقابله با کمبود ید هستند.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین از نظر مواد مغذی و کربوهیدرات بسیار غنی است. کربوهیدرات‌های پیچیده انرژی بدن را تامین می‌کنند، این نوع سیب‌زمینی همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن است که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

ورزش کافی و کاهش چربی‌های خطرناک کبد

بیماری کبد چرب غیرالکلی تقریباً ۳۰ درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما یک تحلیل جدید نشان می‌دهد که تنها ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته می‌تواند به کاهش چربی‌های خطرناک اطراف این بافت حیاتی بدن کمک کند.

به‌گزارش Consumer Healthday؛ مطالعه محققان مرکز پزشکی میلتون‌اس. در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ثابت کرد که حتی اگر این مقدار ورزش منجر به کاهش وزن نشود، ۳.۵ برابر بیشتر احتمال دارد که چربی کبد را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

اغلب به بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی توصیه می‌شود وزن خود را کاهش دهند، اما انجام این کار دشوار است و زمان گرانبهایی را می‌طلبد.

این در حالی است که هنوز دارو‌درمانی تایید شده برای این بیماری معرفی نشده است.

برای این مطالعه، محققان با بررسی ۵۵۱ فرد مبتلا به کبد چرب غیر‌الکلی، کاهش نسبی ۳۰ درصدی چربی کبد را در ۳۹ درصد از بیمارانی که به‌مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته یا بیشتر ورزش می‌کردند، مشاهده کردند.

به‌گفته محققان، یک مثال از ورزش با شدت متوسط ​​می‌تواند پیاده‌روی سریع باشد که در آن فرد شروع به عرق‌کردن می‌کند، اما همچنان می‌تواند با یک شریک پیاده‌روی صحبت کند. مثال دیگر دوچرخه‌سواری سبک است.

۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته می‌تواند موجب کاهش چربی کبد شود۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته می‌تواند موجب کاهش چربی کبد شود
۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته می‌تواند موجب کاهش چربی کبد شودعکس: picture-alliance/dpa/M. J. López
بیماری کبد چرب غیر‌الکلی (NAFLD) معمولا در افرادی که دارای اضافه‌وزن یا چاقی هستند دیده می‌شود. NAFLD در مراحل اولیه معمولاً هیچ آسیبی ایجاد نمی‌کند، اما در صورت بدتر شدن می‌تواند منجر به التهاب شود و در طول زمان به فیبروز کبدی، سیروز، بیماری کبدی مرحله نهایی یا سرطان کبد تبدیل شود.

گاهی اوقات، افراد مبتلا به فیبروز (مراحل پیشرفته‌تر NAFLD) ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

درد مبهم یا دردناک در سمت راست بالای شکم (در سمت راست پایین دنده‌ها)، خستگی مفرط، کاهش وزن غیر‌قابل‌توضیح و ضعف.

اگر سیروز (پیشرفته‌ترین مرحله) ایجاد شود، می‌توانید علائم شدیدتری مانند زردی پوست و سفیدی چشم (یرقان)، خارش پوست، و تورم در پاها، مچ پا، پا‌ها یا شکم (ادم) داشته باشید.

اینکه چقدر طول می‌کشد تا رژیم ورزشی منجر به کاهش چربی کبد شود، کاملاً مشخص نیست، اما مطالعات نشان داده‌اند که این زمان از چهار هفته تا یک سال متغیر است.

واقعیت‌هایی که باید در مورد ضربان قلب خود بدانید

ضربان قلب یا نبض شما تعداد دفعاتی است که قلب شما در یک دقیقه می‌زند. این تعداد در هر کس متفاوت است و با افزایش سن تغییر می‌کند. درک ضربان قلب و اینکه چه تعداد از آن برای شما سالم است، بخش مهمی از مراقبت از سلامت بدن محسوب می‌شود.

اکثر بزرگسالان سالم باید ضربان قلب در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه داشته باشند. طبیعی‌بودن ضربان نشانه آن است که قلب شما مجبور نیست برای گردش خون خیلی سخت کار کند.

چطور ضربان قلب را اندازه بگیریم؟

برای این کار حفظ آرامش ضروری است. بنشینید، یک لیوان آب بخورید یا فقط چند نفس عمیق بکشید. با قرار‌دادن انگشت سبابه و انگشت وسط خود روی مچ دست، داخل آرنج و کنار گردن می‌توانید ضربان قلب خود را احساس کنید. وقتی آن را پیدا کردید، بشمارید که در ۱۵ ثانیه چند ضربه احساس می‌کنید و آن عدد را در ۴ ضرب کنید.

نحوه کاهش ضربان قلب

سبک زندگی سالم، شامل حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز، تغذیه سالم، مراقبت از وزن و کاهش مصرف الکل، کافئین و سیگار می‌تواند برای کاهش ضربان قلب کمک‌کننده باشد. همچنین باید راه‌هایی را برای کنترل بهتر استرس پیدا کنید، مانند ورزش‌هایی از قبیل تای‌چی، مدیتیشن یا ذهن‌آگاهی.

آریتمی؛ مشکل در ضربان قلب

وقتی ریتم ضربان قلب غیر‌طبیعی است، به آن آریتمی می‌گویند. چهار نوع عمده آریتمی وجود دارد:

تاکی‌کاردی: وقتی قلب شما خیلی سریع می‌زند، معمولاً بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه.

برادی‌کاردی: وقتی قلب شما خیلی آهسته می‌زند، کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه (مگر اینکه ورزشکار باشید).

آریتمی فوق‌بطنی: آریتمی که در حفره‌های فوقانی قلب شروع می‌شود.

آریتمی بطنی: آریتمی که در حفره‌های پایینی قلب شما شروع می‌شود.

مواردی که می‌توانند باعث ضربان قلب نامنظم شوند عبارتند از:

حمله قلبی، انسداد عروق در قلب (بیماری عروق کرونر)، تغییرات در ساختار قلب، مانند کاردیومیوپاتی، دیابت، فشار خون بالا، ابتلا به کووید ۱۹، پرکاری تیروئید، آپنه خواب، کم‌کاری غده تیروئید، برخی از داروها، از جمله دارو‌های سرماخوردگی و آلرژی که بدون نسخه خریداری می‌شوند، مصرف بیش از حد الکل یا کافئین، سوء‌مصرف مواد مخدر، ژنتیک، سیگار کشیدن، استرس یا اضطراب.

اگر احساس می‌کنید قلبتان خیلی سریع یا خیلی آهسته می‌تپد، به پزشک مراجعه کنید. اگر تنگی نفس، ضعف، سرگیجه، سبکی سر، غش، درد یا ناراحتی قفسه سینه دارید، فوراً به‌دنبال کمک پزشکی باشید. اگر احساس می‌کنید قلبتان خیلی سریع یا خیلی آهسته می‌تپد، به پزشک مراجعه کنید. اگر تنگی نفس، ضعف، سرگیجه، سبکی سر، غش، درد یا ناراحتی قفسه سینه دارید، فوراً به‌دنبال کمک پزشکی باشید.
اگر احساس می‌کنید قلبتان خیلی سریع یا خیلی آهسته می‌تپد، به پزشک مراجعه کنید. اگر تنگی نفس، ضعف، سرگیجه، سبکی سر، غش، درد یا ناراحتی قفسه سینه دارید، فوراً به‌دنبال کمک پزشکی باشید.

تغییرات سبک زندگی برای کاهش خطر بیماری قلبی ممکن است به جلوگیری از آریتمی قلبی کمک کند.

سبک زندگی سالم برای قلب شامل موارد زیر است:

پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب

فعال ماندن از نظر بدنی

حفظ وزن سالم

سیگار نکشیدن

محدود‌کردن یا اجتناب از کافئین و الکل

کاهش استرس، زیرا استرس و عصبانیت شدید می‌تواند باعث مشکلات ریتم قلب شود.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها