خبرهای داغ
کدخبر: ۴۷۴۲
تاریخ خبر:

اینستاگرام چه تاثیری روی روابط زناشویی دارد؟

طبق نظر کارشناسان، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی با افسردگی و انزوای اجتماعی ارتباط مستقیمی دارد حتی می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد یا از بین ببرد. کارشناسان با ارائه سه دیدگاه نشان داده‌اند که چگونه اینستاگرام (شبکه اجتماعی) می‌تواند زندگی زناشویی را نابود می‌کند.

اینستاگرام چه تاثیری روی روابط زناشویی دارد؟

اگر شما یا همسرتان در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام عضو هستید، احتمالا به عوارض و آسیب‌هایی که می‌توانند به زندگی زناشویی وارد کنند فکر کرده‌اید. بسیاری از زوجین دائما سر این مسئله با یکدیگر بحث و جدال دارند در حالی که شبکه‌های اجتماعی ذاتا مضر نیستند و کافی است به درستی از آن‌ها استفاده شود تا بازده مثبتی داشته باشند. در آخرین آماری که درباره این مسئله به گوش رسیده، مشخص شد که بیش از ۲۱۰ میلیون نفر به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اعتیاد پیدا کرده‌اند، این آمار چندان تعجب‌آور نیست زیرا همه ما به طور متوسط ۲۶۱۷ بار در روز از دستگاه‌های خود استفاده می‌کنیم. برخی تحقیقات نشان داده که استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی، اثرات تضعیف‌کننده‌ای روی فرد دارند.

طبق نظر کارشناسان، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی با افسردگی و انزوای اجتماعی ارتباط مستقیمی دارد حتی می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد یا از بین ببرد. کارشناسان با ارائه سه دیدگاه نشان داده‌اند که چگونه اینستاگرام (شبکه اجتماعی) می‌تواند زندگی زناشویی را نابود می‌کند.

اینستاگرام چه تاثیری روی روابط زناشویی دارد؟

دیدگاه اول: شبکه‌های اجتماعی وقت شما را هدر می‌دهند

به گفته مایکل سالاس(درمانگر جنسی در دالاس): مردم در زمان خوردن شام به جای گفتگو درباره اتفاقات روزمره، بیشتر با تلفن همراه خود سرگرم هستند. بیشتر کسانی که مشکل جنسی دارند و نمی‌خواهند درباره این موضوع ناراحت‌کننده با همسر خود صحبت کنند، زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر افراد به طور میانگین روزانه ۱۳۵ دقیقه را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند، این آمار در سال ۲۰۱۶ روزانه ۱۲۶ دقیقه بود.

به گفته‌ی دکتر ویجیتا سین، صاحب Therapy Couch NYC: رسانه‌های اجتماعی، ما را در یک حباب مجازی نگه می‌دارند و باعث می‌شوند فکر کنیم که در حال تعامل با دیگران هستیم اما در واقعیت اینگونه نیست. برای برقراری ارتباط با دیگران باید با فرد مقابل تماس چشمی برقرار کنیم اما از زمانی که پلتفرم‌های اجتماعی به‌عنوان ابزار اصلی برقراری ارتباط با دیگران شناخته شدند، ارتباط چشمی جای خود را به این برنامه‌ها داد. شبکه‌های اجتماعی موجب قطع ارتباط انسان با واقعیت می‌شود.

دیدگاه دوم: مقایسه آسیب‌زننده زندگی خود با دیگران

مقایسه، دزد شادی است. زنان تا ۱۰ دقیقه بعد از خروج از شبکه‌های اجتماعی، زندگی و رابطه خود را با آنچه در این شبکه‌ها دیده‌اند مقایسه می‌کنند. این موضوع می‌تواند موجب کاهش اعتماد به نفس و افسردگی آن‌ها شود و حتی رابطه جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا افراد در شبکه‌های مجازی برای داشتن حال خوب به جای پیدا کردن صمیمیت واقعی به دنبال تعداد لایک و بازدید بیشتر هستند. این کار تنها برای لحظه‌ای احساس خوبی به فرد می‌دهد و ماندگار نیست، شبکه‌های اجتماعی تنها روی شخصیت خود افراد تاثیر ندارند بلکه می‌تواند طرز فکر آن‌ها را هم به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

زندگی زوجین و روابط آن‌ها با یکدیگر همیشه آن‌چیزی نیست که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها هم مشکلات بسیاری در پشت پرده دارند اما تنها حال خوب و شرایط خوب خود را به تصویر می‌کشند. این موضوع باعث می‌شود تا افراد نه تنها زندگی خود را با دیگران مقایسه کنند بلکه رابطه خود با همسرشان، و کلیت زندگی‌شان را در قیاس با دیگران قرار دهند. یکی از مخرب‌ترین تأثیرات رسانه‌های اجتماعی بر میل جنسی افراد است که موجب کاهش میل جنسی آن‌ها می‌شود.

 اینستاگرام چه تاثیری روی روابط زناشویی دارد؟

دیدگاه سوم: وسوسه‌های آزاردهنده شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به آتش خیانت دامن می‌زنند و به دلیل تأثیرات منفی که دارند علاوه بر دوری افراد از انسانیت باعث عادی‌سازی خیانت عاطفی می‌شوند. نتایج حاصل از یک تحقیقات نشان داده که ۲۳ درصد کسانی که خیانت کرده‌اند از طریق شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر آشنا شدند. تاثیرات منفی رسانه‌های اجتماعی تنها برای افراد متاهل نیست بلکه افراد مجرد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و این تاثیرات منفی موجب عدم درک روابط و پیچیده شدن آن‌ها می‌شود.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد حس کنجکاوی انسان می‌شود و بسیار وسوسه‌کننده هستند به طوریکه افراد را از زندگی واقعی دور می‌کند. بد نیست نگاهی به حقایق استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کشور آمریکا بیندازیم:

در کشور آمریکا افراد بین ۱۶ تا ۶۴ سال، حداقل دو ساعت در طول روز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

هر فرد آمریکایی در طول روز نزدیک به ۲ هزار مرتبه قفل گوشی خود را باز می‌کند.

نزدیک به ۸۷ درصد افراد قبل از خواب با گوشی کار می‌کنند.

جمع بندی

متاسفانه امروزه استفاده نادرست از اینترنت و فضای مجازی به عامل بزرگ اختلاف بین زوجین تبدیل شده است. شبکه‌های اجتماعی موجب عادی‌سازی خیانت، حسادت، ناراحتی و سوتفاهم در زندگی می‌شود. فعالیت بیش از اندازه و نادرست در شبکه‌های اجتماعی بر کیفیت زندگی زناشویی تاثیر منفی می‌گذارد و این موضوع یکی از رایج‌ترین دلایل طلاق است. در مقابل اگر به درستی از آن استفاده شود، در زندگی نیز موثر خواهد بود. اگر به دنبال یک زندگی سالم و آرام هستید باید از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید و به درستی از آن‌ها استفاده کنید. برای حفظ روابط باید برای خودتان قانون تعیین کنید تا حد و مرزها را بشناسید و به آن‌ها معتقد و پایبند باشید. خیانت، خیانت است چه به صورت مجازی چه به صورت واقعی اتفاق بیفتد. بسیاری از مردان یا زنان چت کردن و گفت‌وگوهای دوستانه را خیانت نمی‌دانند، اما مهم این است که طرف مقابلتان چه طرز فکری در رابطه با این موضوع دارد.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها