خبرهای داغ
کدخبر: ۴۸۰۴
تاریخ خبر:

ترفندهایی برای کاهش مصرف آب هنگام خانه تکانی

در شرایطی که در کشور با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنیم، با مدیریت مصرف و جلوگیری از مصارف غیرضروری مانع از هدر رفت آب شویم.

ترفندهایی برای کاهش مصرف آب هنگام خانه تکانی

سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به سنت خانه تکانی در میان ایرانیان همزمان با روز ملی آب (۱۳ اسفند ماه) بر ضرورت استفاده از روش‌های کاهش اتلاف آب هنگام خانه‌تکانی تاکید کرد و گفت: در شرایطی که در کشور با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنیم، با مدیریت مصرف و جلوگیری از مصارف غیرضروری مانع از هدر رفت آب شویم.

حلیا سادات حسینی گفت: خانه‌تکانی در این سال‌ها با خانه تکانی در سال‌های دور متفاوت است و باید طور دیگری به خانه تکانی نگاه کنیم بنابراین آن را را با چاشنی صرفه‌جویی در مصرف آب انجام دهیم.

وی با بیان اینکه می‌شود با اندکی آب، خانه را شست و شو داد و به هدف مورد نظر رسید، به برخی روش‌های مدیریت مصرف آب در این ایام اشاره و اظهارکرد: قبل از اقدام به شست وشوی هر چیزی از خود بپرسید که آیا شستن آن وسیله واقعا ضروری است یا از روی عادت این کار را انجام می‌دهید همچنین برای شست وشو‌های ضروری برنامه داشته باشید و اقلام همجنس را در کنار هم بشویید تا میزان آب مصرفی کمتر شود.

وی ادامه داد: شوینده‌های شیمیایی هر چند باعث پاکیزگی می‌شود، اما استفاده نادرست از این مواد در کوتاه مدت آسیب جدی به سلامت انسان و محیط زیست وارد می‌کند. این مواد در چرخه استفاده از آب‌های خاکستری باقی می‌ماند و می‌تواند به محیط‌های مختلف مانند زمین‌های کشاورزی وارد شود. وجود مواد شیمیایی در آب فرایند تصفیه فاضلاب را با مشکل مواجه می‌کند بنابراین تا حد امکان از این شوینده‌های شیمیایی کمتر استفاده و مواد طبیعی همچون سرکه، جوش شیرین و ... - که خاصیت پاک کنندگی دارند - را جایگزین شوینده‌های شیمیایی کنیم.

حسینی ادامه داد: آبی که حاوی مواد شوینده شیمیایی نیست را می‌توان به مصرف گل‌ها و گیاهان خانگی رساند و اینگونه از هدر دادن آن‌ها جلوگیری کرد و قبل از اقدام به شستن هر چیزی به راهکار‌ها و ابزار‌های مورد نیاز آن فکر کنید.

سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه اظهارکرد: به منظور کاهش و مدیریت مصرف آب در خانه تکانی خود سرویس و تعمیر شیرآلات خراب را در لیست قرار دهید تا با این کار مانع از هدررفت آب تصفیه شده و تبدیل آب سالم به فاضلاب می‌شویم.

حسینی افزود: حتما هدفمان منع کردن خانواده‌ها از انجام خانه‌تکانی نیست، اما تاکید داریم اگر قرار است فرش‌های منازل شست وشو شود، از طریق قالیشویی‌ها این کار صورت گیرد، چون آن‌ها منابع آب غیرکیفی را که برای شرب نیست، در اختیار دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پایان به نقش موثر شهروندان در مدیریت و کاهش مشکلات محیط زیستی تاکید کرد و گفت: در کنار همه فرهنگ‌های خوبی که داریم و نوروز را نشانه تحول و نو شدن می‌دانیم، باید تلاش کنیم فرهنگ صرفه‌جویی در مصارف مختلف و به‌ویژه آب را هم در دستور زندگی خود داشته باشیم و به فرزندان خود از این طریق آموزش دهیم.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها