کدخبر: ۶۳۵۷
تاریخ خبر:

یافته جدید محققان: کاهش ابتلا به آلزایمر با مصرف روغن زیتون!

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روغن زیتون فوق بکر به محافظت از مغز در برابر زوال شناختی کمک می‌کند. این روغن باعث کاهش تشکیل پروتئین در مغز می‌شود که با آلزایمر مرتبط است.

یافته جدید محققان: کاهش ابتلا به آلزایمر با مصرف روغن زیتون!

به نقل از هلث، نتایج تحقیق کنونی حاصل بررسی تاثیرات روغن زیتون بر روی موش‌هاست که برخی از آنها با رژیم غذایی غنی شده با روغن زیتون فوق بکر تغذیه شدند.

پروفسور دومنیکو پراتیکو، محقق این تحقیق اظهار کرد: ما دریافتیم که روغن زیتون التهاب مغز را کاهش می‌دهد اما مهمتر از همه فرآیندی به نام اتوفاژی(خودخواری) را فعال می‌کند. اتوفاژی به این معنی است که سلول اجزای خود را در غشایی بسته‌بندی کرده سپس این مجموعه با اندامک‌های بازیافت سلول (لایزوزوم) درمی‌آمیزد تا آنزیم‌های لایزوزوم، مواد مورد نظر را تخریب کنند. در اتوفاژی بخش‌های بلااستفاده تخریب می‌شوند تا انرژی کافی برای تولید بخش‌های جدید حاصل گردد. در واقع اتوفاژی فرآیند طبیعی است که در آن سلول‌ها از مواد غیر ضروری خلاص می‌شوند.

سلول‌های مغزی موش‌هایی که از رژیم‌های غذایی غنی‌شده با روغن زیتون فوق بکر تغذیه شده بودند، سطوح بالاتری از اتوفاژی و کاهش سطح پلاک‌های آمیلوئید و تاو فسفریله را داشتند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی روغن زیتون فوق بکر، بارها با فواید سلامتی مرتبط بوده است با این حال، برخی فکر می‌کنند که استفاده مداوم از روغن زیتون فوق بکر در این رژیم‌ها مسئول فواید آنهاست.

پروفسور پراتیکو گفت: تصور این است که روغن زیتون فوق بکر بهتر از میوه‌ها و سبزیجات به تنهایی است و به عنوان یک چربی گیاهی تک غیر اشباع سالم‌تر از چربی‌های اشباع شده حیوانی است.

پروفسور پراتیکو گفت: این نتایج یک یافته هیجان‌انگیز برای ماست.

با فعال شدن اتوفاژی، حافظه و یکپارچگی سیناپسی حفظ شد و اثرات پاتولوژیک در حیواناتی که در غیر این صورت به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شدند به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

این یک کشف بسیار مهم است زیرا ما گمان می‌کنیم که کاهش اتوفاژی شروع بیماری آلزایمر است.

محققان اکنون در حال بررسی اثرات روغن زیتون فوق بکر پس از شروع آلزایمر هستند.

پروفسور پراتیکو توضیح داد: معمولا هنگامی که بیمار برای علائم مشکوک به زوال عقل به پزشک مراجعه می‌کند، بیماری از قبل وجود دارد. ما می‌خواهیم بدانیم که آیا روغن زیتون اضافه شده در رژیم غذایی بعد از ابتلا به بیماری می‌تواند آن را متوقف یا معکوس کند یا خیر.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها