خبرهای داغ
کدخبر: ۶۷۳۵
تاریخ خبر:

سیر تا پیاز رژیم کتوژنیک برای لاغر شدن

رژیم غذایی کتوژنیک یا کتو یک برنامه غذایی محبوب و شناخته شده برای سریع لاغر شدن است و افراد مشهور زیادی برای کاهش وزن از این رژیم لاغری استفاده کردند. رژیم کتوژنیک شاید در نگاه اول یک رژیم لاغری به‌نظر نرسد، چون یک رژیم کاهش وزن با کربوهیدرات کم و چربی بالا است!

سیر تا پیاز رژیم کتوژنیک برای لاغر شدن

رژیم غذایی کتوژنیک یا کتو یک برنامه غذایی محبوب و شناخته شده برای سریع لاغر شدن است و افراد مشهور زیادی برای کاهش وزن از این رژیم لاغری استفاده کردند. رژیم کتوژنیک شاید در نگاه اول یک رژیم لاغری به‌نظر نرسد، چون یک رژیم کاهش وزن با کربوهیدرات کم و چربی بالا است!

رژیم کتو یا رژیم کتوژنیک بر مصرف کربوهیدرات بسیار کم تمرکز دارد است. بدن انسان از گلوکز به عنوان سوخت استفاده میکند.

سیر تا پیاز رژیم کتوژنیک برای لاغر شدن

در رژیم‌های کم کربوهیدرات، بدن شروع به تجزیه چربی ذخیره‌شده برای تولید مولکول‌های کتون می‌کند و دیدگاه کل بدن، از جمله مغز، به کتون‌ها به عنوان منبع سوخت تغییر می‌کند. بنابراین بدن به حالت کتوز وارد می شود. با توجه نوع رژیم و محدودیت‌های غذایی، باید به این سوال پاسخ دهیم:

رژیم کتو برای چه کسانی مناسب نیست؟؟

موادغذایی مجاز در رژیم کتو

رژیم کتو دارای چربی بسیار بالا، پروتئین متوسط ​​و کربوهیدرات بسیار کم است. ماکروهای کتو به شرح زیر است: 70٪ چربی، 25٪ پروتئین و 5٪ کربوهیدرات. کل کربوهیدرات باید کمتر از 35-50 گرم باشد و کربوهیدرات خالص (کل کربوهیدرات منهای فیبر کل) باید 20-30 گرم باشد.

غذاهای مجاز رژیم کتوژنیک شامل سبزیجات برگدار، سبزیجات سطح زمین (کلم بروکلی و گل کلم و غیره)، گوشت (ماهی، بره، مرغ، گوشت گاو و غیره)، تخم مرغ، لبنیات پرچرب (پنیرهای سفت، خامه پرچرب، کره و غیره)، آجیل و دانه ها، آووکادو و انواع توت ها (تمشک، شاه توت و غیره) و چربی ها (روغن نارگیل، چربی های اشباع شده، سس های سالاد پرچرب و غیره).

غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد عبارتند از غلات (گندم، برنج، ذرت، غلات، ماکارونی، نان و غیره)، شکر (قند دانه‌دار، عسل، انگور و غیره)، میوه‌های پر کربوهیدرات (سیب، موز، انبه و غیره)، غده‌ها (سیب‌زمینی و سیب زمینی شیرین و غیره)، آب میوه، دسر، غذاهای فرآوری شده و الکل.

سیر تا پیاز رژیم کتوژنیک برای لاغر شدن

رژیم کتو محبوبیت زیادی دارد زیرا منجر به کاهش وزن سریع می شود، با این حال چندین خطر بالقوه وجود دارد. همچنین، پیروی و پایبندی به آن سخت است، زیرا روشی کاملاً متفاوت برای غذا خوردن است.

رژیم کتو برای چه کسانی مناسب نیست؟؟

  • در مرحله انتقال، زمانی که بدن سوخت خود را از گلوکز به کتون تغییر می‌دهد، علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه می‌کند که آنفولانزای کتو نیز نامیده می‌شود.

  • در چند روز اول، بدن مقدار زیادی آب، سدیم و سایر مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و غیره را از دست می دهد. در واقع، وزن اولیه از دست رفته به دلیل از دست دادن آب است و نه کاهش چربی. علائم عبارتند از کم آبی، تکرر ادرار، تشنگی بیش از حد، سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد و گرفتگی عضلات.

  • قند خون پایین یکی دیگر از عوارض جانبی است. علائم قابل توجه در مرحله گذار شامل خستگی، گرسنگی، گیجی، اضطراب، تحریک پذیری، تاکی کاردی، سبکی سر، لرزش، تعریق و لرز است.

  • بوی بد نفس - استون یکی از اجسام کتونی است و بوی میوه ای مشخصی شبیه بوی لاک پاک کننده ناخن دارد.

  • یبوست - یک عارضه جانبی شایع در ابتدا به دلیل کم آبی بدن و تغییر شدید در ترکیب رژیم غذایی است. گاهی اوقات برخی افراد به دلیل رژیم غذایی پرچرب دچار اسهال می شوند.

  • اختلال خواب

  • با این حال، ممکن است برخی از عوارض جانبی طولانی مدت جدی تری نیز وجود داشته باشد:

  • سطح لیپیدها و کلسترول خون به دلیل مصرف زیاد چربی افزایش می یابد.

  • اسیدوز باعث دمینرالیزه شدن و فرسایش استخوان می شود. خطر آسیب و شکستگی استخوان را افزایش می دهد.

  • زنان دچار اختلال در چرخه قاعدگی و در موارد شدید، آمنوره می شوند که به معنای عدم وجود کامل قاعدگی است.

با در نظر گرفتن این خطرات رژیم کتو برای این افراد مناسب نیست، افرادی که آسیب کلیوی دارند، افراد در معرض خطر بیماری قلبی، زنان باردار یا شیرده، افراد مبتلا به دیابت نوع 1، بیماری کبدی یا لوزالمعده از قبل موجود و هر کسی که تحت برداشتن کیسه صفرا قرار گرفته است نباید رژیم کتو را انجام دهد.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها