خبرهای داغ
کدخبر: ۷۲۳۰
تاریخ خبر:

آموزش پخت شش انداز خرما؛ یک صبحانه گرم و مقوی

شش انداز خرما یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه شهر زنجان است که خرما و گردو از مواد اصلی تشکیل دهنده این غذاست و بسیار مقوی و پر انرژی است.

آموزش پخت شش انداز خرما؛ یک صبحانه گرم و مقوی

شش انداز یکی از غذا‌های سنتی و اصیل ایرانی است که اصالت آن به شهر زنجان باز می‌گردد. این غذا در زنجان معمولا در شب چهارشنبه سوری تهیه می‌شود و به صورت خورشت همراه با برنج سرو می‌شود. از آنجا که این غذای خوشمزه از ترکیب شش ماده غذایی شامل خرما، گردو، کشمش، پیاز، تخم مرغ و روغن تهیه می‌شود، به آن شش انداز می‌گویند و به این نام شهرت پیدا کرده است. 

شش انداز یک غذای بسیار گرم، مقوی و در عین حال پر کالری است و انرژی لازم را برای بدن تهیه می‌کند و می‌تواند یک صبحانه مقوی و بسیار پر انرژی برای کودکان و بزرگسالان باشد.در ادامه این مطلب طرز تهیه شش انداز خرما همراه با ارائه نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه این غذای خوشمزه تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

 

مواد لازم برای تهیه شش انداز خرما

خرما: ۱۰ عدد
پیاز داغ: ۳ قاشق غذاخوری
کشمش: ۱ قاشق غذاخوری
گردو خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ: ۴ عدد
روغن یا کره: ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
شیره انگور: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

آموزش پخت شش انداز خرما؛ یک صبحانه مقوی

۱ ـ نکات مربوط به پیاز داغ

پیاز داغ عطر و طعم بسیار خوبی به غذا می‌دهد؛ اما نکته مهم این است که پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد. برای داشتن یک پیاز داغ پودری و خشک پیاز را به صورت نازک برش بزنید؛ سپس در روغن فراوان که از قبل داغ شده است، سرخ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد؛ بنابراین نباید حجم زیادی از پیاز را در یک مرحله اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز سرخ شد، آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود. سپس روی سینی پهن کنید. دوباره که این فرآیند را انجام دادید، پیاز‌های جدیدی را که سرخ کردید، روی پیاز داغ‌های قبلی نریزید؛ چون باعث روغنی شدن قبلی‌ها می‌شود. علاوه‌بر این باعث می‌شود که پیاز‌ها حالت خمیری پیدا کنند.

۲ ـ نکات مربوط به کشمش

آموزش پخت شش انداز خرما؛ یک صبحانه مقوی

کشمش سرشار از پتاسیم است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. کشمش‌ها انواعی دارند که برای تهیه شش انداز خرما باید از کشمش قرمز پلویی استفاده کنید.

۳ ـ نکات مربوط به شیره انگور

آموزش پخت شش انداز خرما؛ یک صبحانه مقوی

شیره انگور یا دوشاب یک ماده شیرین و غلیظ است که معمولا از انگور‌های شیرین تهیه می‌شود. شیره انگور طبع گرمی دارد و مصرف آن در پاییز و زمستان بسیار توصیه می‌شود. این ماده مغذی سرشار از ویتامین‌های گروه C، B، A و مواد معدنی مثل کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم است. شیره انگور همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

شیره انگور مرغوب باید طعم شیرین انگور را داشته باشد و شیرینی غیر طبیعی نشان دهنده نامرغوب بودن شیره است. همچنین شیره انگور مرغوب باید غلیظ باشد. شیره انگور‌های سنتی معمولا تیره رنگ هستند؛ زیرا با حرارت مستقیم تهیه می‌شوند. در مقابل بعضی از شیره‌ها مثل شیره انگور ملایر قهوه‌ای روشن هستند؛ بنابراین رنگ شیره انگور برای تشخیص مرغوب بودن آن ملاک مناسبی نیست. شیره انگور مرغوب نباید طعم پوسیدگی انگور یا ترشیدگی داشته باشند. سعی کنید شیره انگور را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

طرز تهیه شش انداز خرما

آموزش پخت شش انداز خرما؛ یک صبحانه مقوی

۱ ـ ابتدا برای شروع کار هسته‌های خرما را جدا کنید و خرما‌های هسته گرفته را داخل یک ماهی تابه بریزید. یک قاشق روغن یا کره به آن اضافه کنید و ماهی تابه را روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا خرما کمی تفت بخورد؛ سپس گردوی خرد شده را به آن اضافه کنید و کمی نمک بریزید. درب ماهی تابه را بگذارید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا خرما و گردو کمی نرم شود.

۲ ـ در مرحله بعد پیاز داغ را همراه با کشمش خیس خورده و شسته شده به ماهی تابه اضافه کنید و اجازه بدهید مواد یک دقیقه دیگر با هم تفت بخورند؛ سپس فلفل و زردچوبه را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید.

۳ ـ در مرحله آخر تخم مرغ‌ها را با فاصله از هم روی سطح مواد بشکنید. توجه داشته باشید که نباید تخم مرغ را هم بزنید. درب ماهی تابه را بگذارید تا تخم مرغ ببندد؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید و شش انداز را داخل ظرف سرو بکشید و در صورت تمایل مقداری شیره انگور روی شش انداز بریزید. در این مرحله شش انداز خرما خوشمزه و مقوی شما آماده سرو است، نوش جان.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها