خبرهای داغ
کدخبر: ۱۳۹۹
تاریخ خبر:

روسیه: سقف قیمتی برای فروش نفت را نمی‌پذیریم

سخنگوی کاخ کرملین روز یکشنبه با غیرقابل پذیرش خواندن تعیین هرگونه محدودیت قیمتی برای انرژی روسیه گفت، اصل، اجازه ندادن به مداخله در روندهای قیمت گذاری بازار است.

روسیه: سقف قیمتی برای فروش نفت را نمی‌پذیریم

سخنگوی کاخ کرملین روز یکشنبه با غیرقابل پذیرش خواندن تعیین هرگونه محدودیت قیمتی برای انرژی روسیه گفت، اصل، اجازه ندادن به مداخله در روندهای قیمت گذاری بازار است.

به گزارش خبرگزاری تاس؛ دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه افزود: گذشته از بالا بودن این سقف تعیین شده، در صورتی که امروز این محدودیت سخاوتمندانه را بپذیریم، فردا وادار به پذیرش محدودیت های بیشتری بر منافع خود خواهیم شد. ما هیچ گونه تحریف و خرابکاری را در روند قیمت گذاری بازار نخواهیم پذیرفت.

اتحادیه اروپا افزون بر اعمال محدودیت بر میزان محموله های نفتی دریایی روسیه به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اروپا از پنجم دسامبر (۱۴ آذر ماه)، در باره تعیین سقف بها برای نفت روسیه حمل شده از دریا در سطح ۶۰ دلار برای هر بشکه توافق کرده و شرکت های غربی از ارایه خدمات ترابری، مالی و بیمه ای به کشتی های نفتکش حامل نفت روسیه با بهای بالاتر از سقف قیمتی تعیین شده، منع شده اند. کشورهای عضو گروه ۲۰ و استرالیا نیز تصمیم مشابهی گرفته اند.

اما مسکو اقدامات متقابلی را آماده کرده است. الکساندر نوواک معاون نخست وزیر روسیه گفت که کشورش تا پایان سال جاری (۲۰۲۲) قصد دارد سازوکار ممنوعیت شرکت های روس از صدور نفت به کشورهای اعمال کننده محدودیت قیمتی بر نفت این کشور را آماده کرده و به اجرا گذارد.

اتحادیه اروپا گذشته از این، در ۲۲ دسامبر (اول دی ماه) سقف تغییرپذیر برای بهای گاز طبیعی روسیه به میزان ۱۸۰ یورو برای هر مگاوات ساعت (نزدیک به ۱۸۵۰ یورو برای هر یک هزار مترمکعب) گاز طبیعی روسیه را تصویب کرد که از ۱۵ فوریه ۲۰۲۳ (۲۶ بهمن ماه) اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه امروز دوشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الشرق با اشاره به قربانی شدن اروپا در بحث انرژی در برابر آمریکا از یک سو و تلاش مسکو برای پیدا کردن بازارهای جدیدی برای نفت خود به دور از کشورهای غربی از سوی دیگر، تاکید کرد که کشورش به دنبال یافتن خریداران جدید نفت به جای اروپا است و چین و هند برجسته ترین شرکای تجاری هستند که مسکو تلاش می کند آن ها را جایگزین اروپا کند.

یلوانوف افزود که مسکو به سقف قیمتی که کشورهای اروپایی برای نفت مشخص کردند، پایبند نخواهد بود و کشورش به دنبال فرایندهای حمل‌ونقل کالاهای تجاری جایگزین، حتی با هزینه های احتمالی زیاد است.

وزیر دارایی روسیه همچنین با بیان اینکه کشورش ممکن است مجبور به کاهش تولید خود شود، افزود: می بینیم که اکنون شرکت های ما و شرکت های نفتی خطوط خود را از غرب به سمت شرق و کشورهای دیگر انتقال می دهند. ما به دنبال مصرف کنندگان جدید برای نفت هستیم و درخواست ها برای خرید نفت براساس پیش بینی آژانس های (انرژی) افزایش خواهد یافت. ما به دنبال بازارها و لجستیک های جدید هستیم و چه بسا هزینه های آن بیشتر باشد.

این وزیر روسی در ادامه با اشاره به تحریم های رو به افزایش غربیها علیه کشورش گفت که آمریکا بیشترین سود را از تحریم غربی ها می برد.

سیلوانوف تاکید کرد: تحریم های غربی به همان اندازه که بر روسیه تاثیر گذاشته بر کشورهای اروپایی نیز تاثیر گذاشته است. آنچه آمریکایی ها می خواستند اتفاق افتاد. آنها ارسال نفت و گاز خود به بازارهای اروپا را افزایش دادند ... آمریکا سود می کند و اروپا ضرر می بیند.

وزیر دارایی روسیه گفت: اقتصاد چین و هند دو اقتصاد مهم و برجسته ای هستند که مسکو تلاش می کند آن ها را جایگزین بازارهای اروپایی کند، غربی ها از روسیه دور می شوند و ما به دنبال شرکای تجاری جدید هستیم و عملا آن ها را یافته ایم.

بر اساس این گزارش، اوایل دسامبر (اواسط آذر ماه)، کشورهای گروه هفت (G۷) - کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا - به همراه اتحادیه اروپا و استرالیا در ادامه تحریم‌ها علیه روسیه، سقف بهای هر بشکه نفت خام روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود را ۶۰ دلار تعیین کردند.

در مقابل، مسکو این اقدام را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که نفت را به کشورهایی که از محدودیت قیمت نفت تبعیت می‌کنند، صادر نخواهد کرد.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها